Gdy w 1976 roku Volkswagen zaprezentował światu sportową odmianę kompaktowego Golfa auto ważyło zaledwie 810 kg, mierzyło tylko 3,7 m i miało pod maską silnik 1.6 o mocy 110 KM. Dziś, 37 lat pożniej debiutuje siódma generacja Golfa GTI. Pojazd waży teraz prawie dwukrotnie więcej (1434 kg), jest dłuższy od pierwowzroru o prawie 60 cm. Na szczęście ma za to dwa razy więcej mocy (220 KM).
Nowy GTI zachwyca niemal w każdej dziedzinie. W wersji ze zwiększoną mocą (dzięki pakietowi Performance ma 230 KM) i dwusprzęgłową skrzynią DSG sportowy kompakt Volkswagena rozpędza się do „setki” w 6,4 s. Dzięki doładowaniu „dwulitrowiec” dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm, który dostępny jest już od 1500 obr./min.
W praktyce oznacza to, że auto rewelacyjnie przyspiesza niezależnie od miejsca położenia wskazówki obrotomierza.Duża moc i nie mała masa własna auta znacznie wpływają na zużycie paliwa. W teście auto zużyło średnio 8,1 l/100 km, ale w ruchu miejskim czy podczas jazdy torowej komputer pokładowy często pokazywał średnie wartości w okolicach 13 l/100 km.
Podwozie GTI najnowszej generacji zapewnia perfekcyjne zachowanie auta zarówno przy jeździe na wprost jak i na szybko pokonywanych zakrętach. O twardości zawieszenia znanej z modelu pierwszej generacji nie ma tu mowy. Jest sztywne, ale rezerwa komfortu pozostała bardzo duża. Auto zachwyca także precyzyjnym układem kierowniczym i skutecznym układem hamulcowym. W wersji Preformance wzmocnione hamulce pozwalają zatrzymać auto z „setki„ do zera na dystansie 35 m.
Nowe wcielenie Golfa GTi to udana konstrukcja. Auto jest funkcjonalne (ilość miesjca dla pasażerów i na bagaż identyczna jak w zwykłym Golfie) i znakomicie wykończone. Ma także dynamiczny silnik i dopracowane podwozie. Brakuje mu jednak nieco rasowego charakteru, który cechował model pierwszej generacji.
Więcej informacji na temat testu VW Golfa GTI szukajcie w najbliższych numerach tygodnika „Auto Świat”
Galeria zdjęć
Układ wydechowy Golfa GTI ma dwie chromowane koncówki (jedna po lewej, druga po prawej stronie)
Ukłon w stronę tradycji to kraciasta tapicerka siedzeń. Spłaszczona w dolnej części kierownica nie wszystkim przydpanie do gustu
Fotele sportowe z przodu, z tapicerką "Clark" mają regulację podparcia odcinka ledzwiowego kregosłupa
Pedały hamulca, sprzegła oraz gazu wykonane ze stali nierdzewnej to standard w GTI
Sportowa odmiana z przodu rozpoznawalna jest m.in. dzięki większym zderzakom z wlotem powietrza o strukturze plastra miodu, czerwonym pasku biegnącym przez gill i światła oraz zarezerwowanym dla tej wersji felgom aluminiowym
W skład pakietu Performace wchodzą m.in. hamulce z większymi tarczami. Tarcze hamulcowe - wentylowane o srednicy: 340 mm z przodu i 310 mm z tyłu (tylko dla pakietu "Performance")
Swiatła tylne, przyciemniane, wykonano w technologii LED
Reflektory bi-ksenonowe "Basic" z funkcja statycznego doswietlania zakretów, spryskiwaczami oraz dynamiczna regulacja zasiegu należą do wyposażenia standardowego
Dwusprzęgłowy automat ma sześc przełożeń. W trybie Normal zmienia biegi delikatnie i płynnie. Istnieje także możliwość zmiany przełożeń manualnie (dźwignią lub łopatkami na kierownicy) oraz automatycznie w trybie Sport
Wyłączniki systemów ESP oraz Start-Stop
System automatycznego parkowania (równoległego i prostopadłego) oraz wyłącznik czujników cofania. Kamera cofania "Rear Assist" kosztuje 910 zł