Auto Świat Testy Testy nowych samochodów VW Golf GTI: Nudny perfekcjonista

VW Golf GTI: Nudny perfekcjonista

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Golf GTI siódmej generacji to auto niemal perfekcyjne. Ma bardzo mocny silnik, superszybką skrzynię DSG i świetnie dopracowane zawieszenie. Naszym zdaniem brakuje mu jednak czegoś...

VW Golf GTI
Zobacz galerię (11)
Auto Świat
VW Golf GTI

Gdy w 1976 roku Volkswagen zaprezentował światu sportową odmianę kompaktowego Golfa auto ważyło zaledwie 810 kg, mierzyło tylko 3,7 m i miało pod maską silnik 1.6 o mocy 110 KM. Dziś, 37 lat pożniej debiutuje siódma generacja Golfa GTI. Pojazd waży teraz prawie dwukrotnie więcej (1434 kg), jest dłuższy od pierwowzroru o prawie 60 cm. Na szczęście ma za to dwa razy więcej mocy (220 KM).

Nowy GTI zachwyca niemal w każdej dziedzinie. W wersji ze zwiększoną mocą (dzięki pakietowi Performance ma 230 KM) i dwusprzęgłową skrzynią DSG sportowy kompakt Volkswagena rozpędza się do „setki” w 6,4 s. Dzięki doładowaniu „dwulitrowiec” dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm, który dostępny jest już od 1500 obr./min.

W praktyce oznacza to, że auto rewelacyjnie przyspiesza niezależnie od miejsca położenia wskazówki obrotomierza.Duża moc i nie mała masa własna auta znacznie wpływają na zużycie paliwa. W teście auto zużyło średnio 8,1 l/100 km, ale w ruchu miejskim czy podczas jazdy torowej komputer pokładowy często pokazywał średnie wartości w okolicach 13 l/100 km.

Podwozie GTI najnowszej generacji zapewnia perfekcyjne zachowanie auta zarówno przy jeździe na wprost jak i na szybko pokonywanych zakrętach. O twardości zawieszenia znanej z modelu pierwszej generacji nie ma tu mowy. Jest sztywne, ale rezerwa komfortu pozostała bardzo duża. Auto zachwyca także precyzyjnym układem kierowniczym i skutecznym układem hamulcowym. W wersji Preformance wzmocnione hamulce pozwalają zatrzymać auto z „setki„ do zera na dystansie 35 m.

Nowe wcielenie Golfa GTi to udana konstrukcja. Auto jest funkcjonalne (ilość miesjca dla pasażerów i na bagaż identyczna jak w zwykłym Golfie) i znakomicie wykończone. Ma także dynamiczny silnik i dopracowane podwozie. Brakuje mu jednak nieco rasowego charakteru, który cechował model pierwszej generacji.

Więcej informacji na temat testu VW Golfa GTI szukajcie w najbliższych numerach tygodnika „Auto Świat”

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków