Auto Świat Testy Testy nowych samochodów VW Jetta Hybrid: Ekologicznie i z turbo

VW Jetta Hybrid: Ekologicznie i z turbo

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Mimo, że wiekszość producentów od lat wyposażało diesle w common rail Volkswagen uparcie stosował w silnikach TDI pompowtryskiwacze. Podobnie było z autem hybrydowym. Testując Jettę Hybrid przekonamy się, czy opóźniony debiut ekologicznego Volkswagena jest z korzyścią dla klienta?

VW Jetta Hybrid
Zobacz galerię (10)
Auto Świat
VW Jetta Hybrid

Na rynku ekologicznych aut prym wiedzie Toyota mająca w ofercie zarówno Priusa (także w wersji Plug-in) jak i Aurisa (hatchback i kombi). Koncern Volkswagena, który jest liderem sprzedaży nowych aut w Europie z dużym opóźnieniem wprowadził do oferty hybrydowy model. By mógł on zaistnieć na rynku aut ekologicznych powinien się wyróżniać czymś szczególnym.

Do napędu Jetty hybrydowej zastosowano benzynową jednostkę 1.4 TSI o mocy 150 KM oraz elektryczny silnik, który generuje 27 KM. Łączna moc systemu wynosi 170 KM. Właśnie źródło napędu Jetty Hybrid wyróżnia to auto na rynku pojazdów hybrydowych. Po pierwsze jednostka benzynowa ma doładowanie, a po drugie - żaden producent nie oferuje tak mocnej kompaktowej hybrydy. Także zastosowany, dwusprzęgłowy „automat” jest innowacyjnym rozwiązaniem w autach tego typu (większość stosuje przekładnie planetarne).

Po przekręceniu kluczyka w stacyjce uruchamiana jest jednostka benzynowa i w trybie elektrycznym (e-Mode) może byćwykorzystywana przez 2 km do prędkości 70 km/h. By tak się stało samochód musi mieć naładowaną w pełni baterię, a kierowca powinien bardzo delikatnie naciskać na gaz. W przeciwnym razie natychmiast automatycznie zostanie uruchomiona benzynowa jednostka. Doładowany silnik odłączany jest też po przekroczeniu 135 km/h, dzięki czemu Jetta porusza się swobodnie, bez utraty energii kinetycznej, co dodatkowo obniża zużycie paliwa.

Zobacz jak jeździ hybrydowa Toyota

Już sam benzynowy silnik nadaje autu dobrej dynamiki. Gdy jednak wciśniemy gaz „do dechy” benzynowy motor zostanie dodatkowo wsparty przez jednostkę elektryczną. Efekt jest zaskakujący, zupełnie inny od tego do czego przyzywczaiły nas hybrydowe jednostki Toyoty. Ale jak już porównujemy hybrydowy napęd Volkswagena do japońskiego to nie można pominąć różnic w spalaniu. Bardziej doświadczeni na tym polu japończycy zdobywają znaczną przewagę: Jetta Hybrid - średnio 6,3 l/100 km, Auris Hybrid - 5,6 l/100m, Prius Plug-in3,9 l/100 km.

Hamowanie w Jetcie Hybrid wymaga przyzwyczajenia ze względu na rekuperację, czyli odzyskiwanie energii. Momentu optymalnego nacisku nie można zbyt dobrze wyczuć (podczas rekuperacji występują dodatkowe opory toczenia), przez co trudniej stopniować siłę hamowania. Efekt jest taki, że delikatnie naciskając na hamulec możemy być zaskoczeni szybszym zmniejszeniem prędkości niż tego oczekiwaliśmy.

Więcej na temat wrażeń z jazd VW Jettą Hybrid znajdziedzie w najbliższych numerach „Auto Świat”

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków