W przyszłym roku na salonie genewskim Volvo zaprezentuje zapewne drugą generację XC60. Dilerzy nadal zbierają zamówienia na obecny model (na rynku od 8 lat; lifting w 2013 roku), który teraz jest sprzedawany z atrakcyjnymi pakietami wyposażeniowymi. XC60 stanowi ponad 40 proc. całej sprzedaży Volvo w Polsce. W 2015 roku zarejestrowano ponad 2700 aut, w tym roku sprzedaż będzie jeszcze większa. Testując najpopularniejszą wersję, postanowiliśmy sprawdzić, jakimi cechami przyciąga taką rzeszę klientów.
Pod maską pracuje 2,4-litrowy turbodiesel o mocy 190 KM. Nie jest to jednostka downsizingowa, co ma swoje plusy i minusy. Pięć cylindrów i duża pojemność sprawiają, że silnik nie jest wysilony, tym samym ryzyko awarii okazuje się mniejsze. Ponadto jest elastyczny i przyjemnie brzmi. Mankamentem może być spalanie (w teście 7,4 l/100 km), o litr wyższe niż u rywali z downsizingowymi silnikami.
„Automat” z 6 przełożeniami płynnie pracuje, choć czasem mógłby szybciej reagować. Mimo nie najmłodszej już konstrukcji XC60 zaskakuje dobrą przestronnością (zwłaszcza z tyłu) i solidnym wykończeniem. Prowadzenie trudno uznać za sportowe, ale doskonale pasuje do rodzinnego charakteru auta, zwłaszcza że komfort jazdy jest dobry.
Obecnie na najbogatszą wersję Summum (w std.: skóra, biksenony, zegary TFT) z pakietem Made by Sweden (nawigacja, elektr. ster. fotele i okno dachowe, kamera cofania) otrzymacie rabat do 35 500 zł.
Volvo XC60 D4 AWD - to nam się podoba
Turbodiesel zapewnia odpowiednią dynamikę, wysoka jakość wykończenia, dobre prowadzenie, przestronne wnętrze.
Volvo XC60 D4 AWD - to nam się nie podoba
Pięciocylindrowy silnik o poj. 2.4 spala o litr więcej niż 4-cylindrowi rywale, „automat” czasem zbyt długo się zastanawia.
Volvo XC60 D4 AWD - naszym zdaniem: udany model
Klienci marek premium są wymagający. Ich priorytetami przy zakupie nie są wyłącznie niska cena i bogate wyposażenie. Popularność XC60 potwierdza tylko to, że konstrukcja modelu jest udana.
Volvo XC60 D4 AWD - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R5/20 |
Pojemność skokowa | 2400 cm3 |
Moc maksymalna | 190 KM/4000 obr./min. |
Maks. moment obrotowy | 420 Nm/1500 obr./min. |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/aut. 6b. |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s |
Elastyczność 80-120 km/h | 6,4 s (aut.) |
Średnie spalanie | 7,4 l/100 km |
Długość/szerokość/wysokość | 4644/1891/1713 mm |
Rozstaw osi | 2774 mm |
Pojemność bagażnika | 495-1455 l |
Rozmiar opon | 255/45 R 20 |
Poziom hałasu 50/100/130 km/h | 58/64/68 dB |
Droga hamowania 100-0 km/h (z/r) | 37,9/37,7 m |
Masa własna/ładowność | 1930/575 kg |
Cena wersji Summum | 200 200 zł |