Potwierdziły się nasze wcześniejsze doniesienia o nowych urządzeniach zastosowanych w Toyotach w celu wyeliminowania pijanych kierowców.

System, który ma pomóc w lepszym zarządzaniu flotą zostanie zamontowany w wybranych samochodach japońskich firm transportowych i będzie testowany od 1 września do 30 listopada.

Test ma zweryfikować funkcjonalność systemu, szczególnie łatwość użycia w realnych warunkach. W ramach testu kierowca wykonuje badanie na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu, zarówno przed uruchomieniem pojazdu jak i po jego użyciu, zaś administrator floty monitoruje i weryfikuje wyniki pojawiające się automatycznie na cyfrowym tachografie pojazdu.

System obejmuje podręczny zestaw zawierający alkomat/urządzenie badające zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu oraz aparat fotografujący twarz dla identyfikacji poddającego się testowi. Jeśli wynik testu jest pozytywny system ostrzega kierowcę lub blokuje stacyjkę pojazdu, w zależności od wykrytej ilości alkoholu. W ten sposób system zapobiega prowadzeniu pojazdu przez kierowcę w stanie nietrzeźwym, zaś uzupełniające instrukcje administratorów floty umożliwiają dalsze zmniejszanie prawdopodobieństwa wystąpienia wypadków, których przyczyną jest alkohol.

Wspólnie z testem przeprowadzanym przez TMC i Hino japońskie Ministerstwo Infrastruktury, Transportu i Turystyki zainstaluje system w pojazdach wynajętych od TMC i przetestuje go podczas codziennego użytkowania.

TMC i Hino planują dostarczyć rezultaty testu ministerialnej radzie do spraw nowych technologii zapobiegającej prowadzeniu pod wpływem alkoholu, a samo TMC zamierza wykorzystać wyniki testów do udoskonalenia systemu.

Sposób działania systemu

1. Przed uruchomieniem pojazdu kierowca bada swój oddech przy pomocy podręcznego alkomatu i robi sobie zdjęcie dla identyfikacji przeprowadzającego test; wyniki są automatycznie rejestrowane na cyfrowym tachografie.

2. Jeżeli wynik badania jest pozytywny, wysyłane jest ostrzeżenie lub blokowana jest stacyjka, a kierowca kontaktuje się z administratorem floty, który następnie przekazuje instrukcje kierowcy.

3. Po użyciu pojazdu kierowca przekazuje administratorom floty dane z tachografu.

4. Administratorzy floty analizują zapisy z badań alkomatem jako część codziennej działalności operacyjnej.