Citroen XM, Mercedes W124, Volvo 850, Ford Scorpio, Opel Omega oraz Toyota Camry - Oto duże "kombiaki" za niewielkie pieniądze

Auto Świat
Okazuje się, że używane kombi klasy wyższej może być naprawdę luksusowo wyposażone, a przy tym wcale nie musi kosztować fortunę. Nie powinniśmy jednak dać się zwieść niskim cenom starszych luksusowych modeli. Wiele z nich w przeszłości służyło jako „woły robocze” i dlatego przed kupnem warto – na tyle, ile to możliwe – sprawdzić ich przeszłość. Taki pojazd mógł równie dobrze towarzyszyć bogatej rodzinie podczas spokojnych wakacyjnych wyjazdów, jak i zostać kompletnie zajeżdżony i służyć jako firmowy „dostawczak”. Trudności związane z niezwykle intensywną eksploatacją odczuje każde, nawet najbardziej wytrzymałe auto, w tym także słynący z niezawodności Mercedes W124.Popyt na kombi serii W124 jest wciąż ogromny, ponieważ nawet 13 lat po zakończeniu produkcji model ten cieszy się świetną opinią. O jego solidnym wykonaniu i bezawaryjności krążą już niemal legendy, które na dodatek potwierdza rzeczywistość. Modele serii W124 w dobrym stanie znoszą ogromne przebiegi, a koszty utrzymania są śmiesznie niskie. Czasami zdarzają się luzy w układzie kierowniczym, problemy z drążkiem i łożyskami oraz wycieki oleju ze skrzyni biegów, silnika i dyferencjału. Najczęściej zawodzi „elektryka” szyb oraz szyberdachu. Zabezpieczenie antykorozyjne jest niemal wzorowe, śladowe ogniska rdzy mogą pojawić się tylko pod listwami bocznymi, na krawędziach tylnych okien i klapy bagażnika. Wybór wersji silnikowych jest ogromny, tyle że benzynowe będą drogie (i nie nadają się do montażu LPG!), a diesle w większości ekstremalnie zajeżdżone. Dlatego należy trzymać się z daleka od wysłużonych aut i poświęcić więcej czasu na poszukiwania. Niekiedy można znaleźć naprawdę zadbany i dopieszczony egzemplarz, którym typowy starszy pan jeździł co niedzielę do kościoła. Oczywiście – takiego auta nie znajdziemy na każdym rogu i będzie ono kosztowało nieco więcej, ale zagwarantuje długą i bezstresową eksploatację. Duża zaleta W124 to bagażnik, który pomieści do 2175 l.Kupno Forda Scorpio jest natomiast dość ryzykowne. Auto oferuje dużo miejsca w środku, ale jest awaryjne. Scorpio można mieć za naprawdę małe pieniądze, ale ta początkowa oszczędność jest tylko pozorna, ponieważ późniejsze naprawy będą sporo kosztowały. Do typowych usterek tego modelu należą np. wycieki oleju ze skrzyni biegów, problemy z układem różnicowym oraz głowicą i jej uszczelką (w benzynzyniakach). Nietrwałe okazują się też: elementy zawieszenia, układ wydechowy oraz przewody hamulcowe. Na porządku dziennym są również luzy w układzie kierowniczym. Najbardziej jednak Fordowi Scorpio daje się we znaki korozja, występująca niemal na każdym elemencie auta. Wśród silników trudno wskazać jakiegoś faworyta: benzynowe są paliwożerne, a diesle awaryjne. Scorpio wypada w naszym porównaniu blado pod względem trwałości. Za to zachwyca jego bagażnik (do 2180 l).Więcej zalet ma na pewno Opel Omega. Nawet dziś komfort jazdy, poziom wyposażenia i pakowny bagażnik zadowolą niejednego kierowcę. Pod warunkiem, że w układzie kierowniczym nie będzie zbyt dużych luzów – jest to jedna z typowych bolączek Omegi. Ale niejedyna! Pozostałe to m.in. awarie łożysk kół tylnych oraz tylnego zawieszenia, które zwłaszcza w wersji kombi często jest poddawane dużym obciążeniom. Omegę trapią wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów oraz problemy ze szczelnością klimatyzacji. Polecamy 2-litrowy silnik benzynowy – dość oszczędny i tani w serwisowaniu. Diesle mogą sprawić znacznie więcej kłopotów. Omega B jest lepiej zabezpieczona przed korozją niż poprzedni model, jednak i tu znajdziemy (niestety) sporo ognisk rdzy, która atakuje głównie krawędzie drzwi, tylnej klapy i maski, a także podwozie i wydech. Na szczęście układ elektryczny z reguły nie płata żadnych figli (sporadyczne problemy z fabrycznym immobiliserem).Interesującą alternatywą dla Omegi – i to nie tylko z powodu niższej ceny – może być Citroën XM. Okazuje się, że francuskie kombi jest lepsze niż opinia o nim. Należy jednak szukać egzemplarzy wyprodukowanych po 1994 r., mających poprawiony układ elektryczny. XM jest dobrze zabezpieczone przed korozją. Hydropneumatyczne zawieszenie okazuje się komfortowe, ale jego awaria to ogromne koszty. XM może się za to pochwalić dużym i pakownym bagażnikiem.Toyota Camry w wersji kombi nie jest zbyt częstym widokiem. To jednak nie kwestiausterkowości, lecz niewielkiej popularności modelu. Na zaniedbanych egzemplarzach może pojawić się rdza, ale pod względem mechanicznym Camry jest praktycznie niezniszczalne, nawet przy przebiegach powyżej 200 tys. km. Warunek bezstresowej eksploatacji to terminowa wymiana paska rozrządu. Wadą jest też mały wybór silników: tylko dwa benzynowe (2.2 i 3.0 V6) i brak diesla. Bagażnik? Szczególnie przypadnie do gustu, gdy autem podróżuje komplet pasażerów.Pojemny, solidny, niezawodny – te cechy od zawsze kojarzyły się z Volvo. Jednak w przypadku modelu 850 opisują one w zasadzie tylko nadwozie, które faktycznie jest dobrze zabezpieczone przed korozją. Gorzej z pojemnością bagażnika (420/1580 l) i mechaniką: in minus szczególnie wyróżnia się zawieszenie i układ kierowniczy. Do częstych usterek należą awarie oświetlenia i wycieki płynu chłodzącego, które mogą skutkować uszkodzeniem uszczelki pod głowicą i wiązać się z dużymi kosztami. Polecamy dającego sporo frajdy benzyniaka 2.4 oraz diesla 2.5 TDI z volkswagenowskim rodowodem (głośny, ale oszczędny i dynamiczny).Zakup starszego kombi klasy wyższej powinien być przemyślany. Radzimy dobrze policzyć wszystkie potencjalne koszty związane z jego eksploatacją. Najważniejsze, by znaleźć auto w jak najlepszym stanie, ponieważ najgorsze, co można zrobić, to tanio kupić, a potem drogo naprawiać.Citroën XM Break - jest niezwykle pojemny i komfortowy. Trzeba jednak uważać na hydropneumatyczne zawieszenie, bardzo drogie w serwisowaniuMercedes W124 - O niezajeżdżony i zadbany egzemplarz będzie ciężko, jednak jeśli taki znajdziemy, możemy być pewni spokojnej i bezproblemowej eksploatacjiFord Scorpio Turnier - Ford Scorpio bardzo źle znosi próbę czasu: elementy, które nie zdążyły skorodować, wcześniej czy później i tak się popsują. Naprawy są bardzo drogieOpel Omega B Caravan - Opel Omega Caravan to duże, godne polecenia auto, zwłaszcza w wersji benzynowej. Największą wadą modelu jest podatność na korozjęToyota Camry Combi - Toyotę Camry charakteryzują wszystkie cechy prawdziwego „japończyka” – dobrze wykonana i niezawodna. Niestety, wadą jest mała podaż na rynkuVolvo 850 Kombi - Nadwozie Volvo 850 jest solidnie wykonane i dobrze zabezpieczone przed korozją. Gorzej pod tym względem wypada podwozie i zawieszenie

Katalog Samochodów Auto Świat