Nie ma wątpliwości co do tego, na jaki rynek patrzyli niemieccy konstruktorzy, gdy opracowywali model Q7. Potężne gabaryty już 10 lat temu nie były zbyt modne w Europie, za to za oceanem ciągle znajdowały uznanie. Nie bez powodu konkurenci Q7 – np. BMW X5 – budowani są w Ameryce. Co prawda, wytwarzaniem Q7 zajmują się słowackie zakłady Audi, ale i tak główny rynek zbytu to USA.
Duże nadwozie: przestrzeń, ale i utrudnienia.
Główna zaleta modelu Q7 to potężne nadwozie, które zostało bardzo dobrze wykorzystane. Starczyło miejsca i na klasyczne wzdłużne ustawienie silnika, i na potężną przestrzeń dla pasażerów, i na obszerny bagażnik. Kokpit Q7 oferuje liczne możliwości konfiguracji. Podstawowe warianty mają 5 miejsc w dwóch rzędach. Zamówić można było trzeci rząd foteli (2+3+2) lub ekskluzywną opcję 6-miejscową (2+2+2).
Wspólną cechą jest duża ilość miejsca, bez względu na wybrany wariant. Co prawda, na umieszczonych w bagażniku fotelach niewygodnie będzie podróżować dorosłym na dalekich dystansach, ale dzieci nie powinny narzekać. Przednie siedzenia i drugi rząd rozpieszczają wręcz przestrzenią. Jeśli ktoś chciałby mieć jeszcze więcej miejsca, powinien rozejrzeć się za... dużym vanem, a nie za SUV-em.
Wzorowy jest również bagażnik. Nawet gdy autem podróżuje komplet pasażerów, na pakunki mamy co najmniej 330 l (do wysokości szyb, za kanapą trzeciego rzędu). W podstawowej odmianie dostępne jest aż 775 l. Dodatkowa zaleta to liczne systemy ułatwiające mocowanie bagażu (listwy z przesuwanymi kotwami, siatki), a także schowki itp. Za większość takich „ekstrasów” trzeba było jednak dopłacić.
Skoro poruszyliśmy temat dodatków, które można było dokupić do Q7, to warto podkreślić, że nie wszystkie auta są bogato wyposażone. Nawet wersje V8 mogą nie mieć skórzanej tapicerki. Na szczęście przewidziano wiele możliwości personalizacji wyglądu wnętrza (kolorystyka, drewno lub aluminium itp.), więc przed zakupem warto obejrzeć kilka egzemplarzy.
Napęd 4x4 nie oznacza, że możecie myśleć o jeździe w terenie.
Do napędu luksusowego SUV-a przewidziano atrakcyjne silniki. Podstawowy to wysokoprężne 3.0 V6. Motor pracuje kulturalnie, jest dynamiczny i oszczędny. Jednostka wystartowała z mocą 233 KM, później rozwijała 240 i 245 KM. Obok tych odmian pojawił się też oszczędny wariant 204-konny. Różnice w mocy nie są istotne na tyle, by trzeba było szukać silniejszych wersji, za to w trakcie produkcji wyraźnie poprawiono oszczędność. Początkowo silnik potrzebował średnio ponad 10 l/100 km, zaś po zmianach w trakcie liftingu (2009 r.) i wprowadzeniu 8-biegowego „automatu” w miejsce 6-stopniowego (2010 r.) – tylko 8,5 l.
Bardziej wymagający mogą sięgnąć po przyjemnego diesla 4.2 V8 (średnie spalanie wynosi ponad 12 l/100 km). Odmianę 6.0 V12 TDI polecamy tylko bogatym – jest droga, a spalanie 15 l/100 km to nic nadzwyczajnego. W ogłoszeniach spotkamy też wiele odmian benzynowych. Stosowane początkowo 3.6 i 4.2 mają co prawda wtrysk bezpośredni, ale na oszczędność liczyć nie można. Rozsądne spalanie zapewnią tylko nowsze (i droższe) trzylitrówki. Zastosowane rozwiązania (wtrysk bezpośredni) stawiają pod znakiem zapytania sensowność montażu instalacji LPG.
Podwozie zapewnia duży komfort jazdy, szczególnie gdy wyposażono je w pneumatykę. Pomimo regulacji prześwitu w tych odmianach nie można liczyć na dobre przygotowanie do offroadu – maksymalnie pod podwoziem będzie tylko 240 mm.
Kupując Q7, trzeba wiedzieć, że utrzymanie tego auta jest kosztowne. Wiele egzemplarzy jest zaniedbanych lub ma powypadkową przeszłość (np. te z USA), a wtedy wysokie koszty są gwarantowane!
Dane techniczne
Nadwozie: Wymiary (dł./szer./wys.) 5086/1983/1737 mm, rozstaw osi 3002 mm, rozstaw kół (przód/tył) 1651/1676 mm, poj. bagażnika 775-2035 l, poj. zbiornika paliwa 100 l.Podwozie: Napęd stały 4x4, skrzynia 6b man., 6b lub 8b aut., zawieszenie niezależne, sprężyny śrubowe lub miechy pneumatyczne, opony bazowe 235/60 R 18. Masa własna od 2195 kg, ładowność od 695 kg.
Dopracowany napęd 4x4
Audi ma bardzo duże doświadczenie w budowie „ulicznych” wersji napędu wszystkich kół – w autach osobowych stosuje taki od ponad 30 lat. W SUV-ie również nie silono się na terenowe elementy, takie jak reduktor. Mamy tu centralny dyferencjał, dzielący napęd między przednią a tylną oś w proporcji 40:60.
Lata | od 2010 r. | od 2010 r. | 2007-10 | 2005-10 |
Silnik – typ, liczba zaworów | k.benz. V6/24 | k.benz. V6/24 | benz. V6/24 | benz. V8/32 |
Pojemność skokowa (cm3) | 2995 | 2995 | 3597 | 4163 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 272 przy 4750 | 333 przy 5500 | 280 przy 6200 | 350 przy 6800 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 400 przy 2250 | 440 przy 2900 | 360 przy 2500 | 440 przy 3500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 222 | 243 | 225 | 244 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,9 | 6,9 | 8,3 | 7,4 |
Spalanie wg EU* (l/100 km) | 14,7/8,3/10,7 | 14,7/8,3/10,7 | 18,1/10,0/12,9 | 19,5/10,2/13,6 |
Silniki (diesel)3.0 TDI3.0 TDI3.0 TDI3.0 TDI4.2 TDI4.2 TDI6.0 TDILataod 2010 r.2005-082008-11od 2011 r.2007-09od 2009 r.od 2008 r.Silnik – typ, liczba zaworówt.diesel V6/24t.diesel V6/24t.diesel V6/24t.diesel V6/24t.diesel V8/32t.diesel V8/32t.diesel V12/48Pojemność skokowa (cm3)2967296729672967413441345934Moc maks. (KM) przy obr./min
204przy 3200233przy 4000240przy 4000245przy 3800326przy 3750340przy 4000500przy 3750Maks. mom. (Nm)przy obr./min450przy 1250500przy 1750550przy 2000550przy 1750760przy 1800800przy 17501000przy 1750Prędkość maksymalna (km/h)202210210215236242250Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,19,18,57,86,46,45,5Spalanie wg EU* (l/100 km)8,2/6,5/7,214,6/8,3/10,512,9/8,1/9,88,6/6,7/7,414,9/8,9/11,112,0/7,6/9,214,8/9,3/11,3
Model | Moc | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
Q7 3.0 TDI | 233 KM | 75300 (173 600 km) | 80700 (158 000 km) | 85600 (142 000 km) | – |
Q7 4.2 TDI | 326 KM | – | – | 107000 (142 000 km) | 131800 (124 400 km) |
Q7 4.2 FSI | 350 KM | 82800 (173 600 km) | 88800 (158 000 km) | 96700 (142 000 km) | 119200 (124 400 km) |
ASO | Zamienniki | |
filtr oleju/powietrza | 72/113 | od 35/40 |
klocki/tarcze hamulcowe (przód, kpl.) | 1030/1414 | od 180/640 |
amortyzatory (przód, kpl.) | 2360 | od 1100 |
reflektor ksenonowy | 2665 | od 1430 |
*dane dla Q7 3.0 TDI/233 KM z 2007 r. |
Materiały eksploatacyjne | Benzyna | Diesel |
Olej silnikowy | 5W-30 (6,9-8,5 l) | 5W-30 (9,3-16,5 l) |
Olej do skrzyni automatycznej | ATF G055025 (9,0 l) | ATF G055025 (9,0 l) |
Układ chłodzenia | na bazie glikolu (9,0 l) | na bazie glikolu (9,0-18,0 l) |
Rozrząd | łańcuch | łańcuch |
Olej silnikowy | co 15 tys. km lub co rok* | co 15 tys. km lub co rok* |
Filtr powietrza | co 30 tys. km* | co 30 tys. km* |
Płyn hamulcowy | co 2 lata | co 2 lata |
Napęd rozrządu | bez wymiany okresowej | bez wymiany okresowej |
*lub według wskazań komputera (tryb serwisowy Long Life) |
Zalety i wady
Plus: potężne wnętrze (kokpit i bagażnik), dynamiczne silniki (diesle, jak i benzynowe), wysoki komfort jazdy, bogate wyposażenie.
Minus: Wysokie koszty utrzymania, możliwe kosztowne awarie, spore gabaryty utrudniają manewrowanie na ciasnych parkingach.
Nasza ocena
Jeśli szukacie wygodnego i przestronnego SUV-a bez terenowych ambicji, to nie mogliście lepiej trafić. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że utrzymanie takiego auta dużo kosztuje – nawet jeśli nie psuje się ono nadmiernie. Wysokie spalanie to niejedyny problem.