Część aut powstawała na zakładkę i klienci trochę się gubili, co jest nowe, a co stare. Poza tym przez kilkanaście lat produkcji Fiat Punto porządnie się zestarzał, co dobitnie można było zobaczyć podczas crashtestu Euro NCAP w 2017 r. – dostał… 0 gwiazdek.

Generalnie jednak Fiat Punto nadal cieszy się wzięciem na rynku wtórnym i ceniony jest nie tylko za rozsądnie zaprojektowane wnętrze, lecz też za prostą budowę, dobry stosunek ceny do wieku i niskie koszty eksploatacji. Dziś zadbane egzemplarze Fiata Punto wyceniane są przeważnie na 15-20 tys. zł i choć nie brakuje tańszych aut, schodzenie poniżej 10 tys. zł bywa ryzykowne.

W przypadku Fiata Punto jeśli chodzi o wybór silnika, to do spokojnej jazdy polecamy wersję 1.2 (przeciętne osiągi, ale niezła trwałość, tanie części, prosta budowa) lub 1.4/77 KM (dobry wybór do miasta). Oba silniki były długo na rynku, jest więc w czym wybierać. Fiat Punto 1.4/95 KM Starjet zapewnia nieco lepszą dynamikę niż 77-konna wersja, jednak ma już bardziej skomplikowaną budowę (m.in. kolektor dolotowy ze zmienną długością), często zmaga się też z nadmiernym zużyciem oleju.

Rodzynkiem w palecie silników Fiata Punto jest benzyniak 0.9 R2 Twinair. W teorii miał być oszczędny i tani w eksploatacji, w praktyce to skomplikowany silnik, zmagający się z kilkoma problemami (np. uszkodzenia modułu sterującego pracą zaworów). Zresztą ta sama usterka występuje w mocniejszych wersjach 1.4/105 i 1.4T/135, 165 i 180 KM (dwa ostatnie – tylko Abarth), jedynie 1.4 T-jet/120 KM (bez Multiaira; w Abarcie moce 155 i 185 KM) okazuje się dość solidny i jest chwalony przez mechaników. Niestety, występował dość krótko na rynku.

Z diesli radzimy zainteresować się 1.6 i 1.9 JTD/Multijet. Pierwszy z nich występował w latach 2008-11, drugi – 2005-08. Najpopularniejszy i oferowany przez cały okres produkcji małolitrażowy silnik 1.3 JTD/Multijet nie jest zły, ale pod względem przyjemności z jazdy i trwałości ustępuje większym braciom.

Fiat Punto - typowe usterki

  • Fiat Punto usterki karoserii - Niska jakość lakieru, dość szybko przepalają się żarówki, „haczą” tylne klamki (początek produkcji), coraz częściej problemy z korozją. 
  • Fiat Punto usterki elektryki - Usterki wspom. kierownicy i czujników faz (1.4 8V), pękające obudowy alternatorów, awarie modułu elektrohydrauliki (Twinair, Multiair).
  • Fiat Punto usterki układu napędowego - Usterki łożysk w skrzyniach M20 i M32 (silniki Diesla, Abarth GP), w 1.2 falujące obroty, w 1.4 (dotyczy zwłaszcza 16V – Starjet) często duże zużycie oleju. Awarie osprzętu w dieslach. 
  • Fiat Punto usterki zawieszenia - Jest tanie w naprawie, ale ma przeciętną trwałość. Często huczą łożyska kół.

Fiat Punto - eksploatacja

  • Wymiana oleju - co 30 tys. km w silnikach benzynowych, co 30-35 tys. km w dieslach
  • Wymiana filtra kabinowego - na każdym przeglądzie
  • Wymiana filtra powietrza - co 60 tys. km
  • Wymiana świec zapłonowych - co 30 lub 60 tys. km
  • Wymiana płynu hamulcowego - co 2 lata
  • Wymiana płynu chłodzącego - bez okresowej wymiany
  • Wymiana napędu rozrządu - co 120 tys. km w benz. i dieslach 1.6/1.9. W 0.9 i 1.3 M-jet - łańcuch

Uwaga - dłuższy interwał wymiany oleju dotyczy diesli spełniających Euro 5, krótszy – Euro 4.

Fiat Punto - popularne silniki

Popularne silniki 1.4 1.3 M-JET 1.9 M-JET
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R4/8 t.diesel R4/16 t.diesel R4/8
Układ rozrządu  OHC DOHC OHC
Rodzaj napędu rozrządu pasek łańcuch pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1368 1248 1910
Moc maks. (kW/KM/obr./min) 55/77/6000 55/75/4000 96/130/4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 115/3000 190/1750 280/2000
Prędkość maksymalna (km/h)* 165 165 200
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* 13,2 13,6 9,5
Spalanie (l/100 km)** 7,5/5,0/5,9 6,2/3,5/4,5 7,8/4,7/5,8

*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Fiat Punto - naszym zdaniem

Czytaj więcej o FIAT PUNTO

Długi staż rynkowy Fiata Punto ma swoje plusy i minusy. Z jednej strony dostajemy prosty w budowie samochód, którego eksploatacja nie wiąże się z dużymi kosztami utrzymania, z drugiej – zaawansowana konstrukcja aut z końcowych lat produkcji nieco odstaje od klasowych rywali. Generalnie jednak Punto III ma więcej zalet niż wad i warto się nim zainteresować!