Ford Fusion to auto, które trudno jednoznacznie sklasyfikować. Jest skrzyżowaniem hatchbacka i kombi z nieco większym prześwitem, ale ma też cechy minivana. Zadebiutował w 2002 r. i trzy lata później przeszedł lifting. Dziś egzemplarze z początku produkcji można kupić za niecałe 10 000 zł. Czy jednak Fusion to trwały samochód? Jak sprawdza się podczas eksploatacji?
Mały Ford powstał na bazie płyty podłogowej oraz podzespołów mechanicznych Fiesty, choć jego nadwozie dość wyraźnie urosło (na długości i wysokości przybyło po ok. 10 cm). Z powiększonych rozmiarów skorzystać można we wnętrzu – bagażnik jest duży, w stosunku do Fiesty zyskacie aż 67 l.
Niestety, producent nie zdecydował się na podwyższenie funkcjonalności kabiny – jedyna ciekawostka to możliwość złożenia oparcia przedniego fotela (większość wersji). Od silnika 1.4 dynamiki wymagać nie można, ale to dobra jednostka. Czas potrzebny na uzyskanie „setki” to – według pomiarów – 13,8 s. Spalanie? Od 6 do 10 l/100 km.
Ford Fusion - na te pozdespoły trzeba zwrócić uwagę
Pod względem mechaniki Fusion ideałem nie jest, zastrzeżenia można mieć też do jakości wykończenia (np do odpadającej listwy drzwi!).
Oględziny warto zacząć od nadwozia – ślady korozji widać zarówno w podwoziu, jak i na krawędziach drzwi. Nie jest to duży kłopot, ale trzeba mieć go na uwadze. Na szczęście w przypadku benzyniaka 1.4 (w przeciwieństwie do diesla!) większość usterek da się tanio usunąć (nawet w ASO). Często szwankuje układ zapłonowy (m.in. cewki), a także elektronika. Wycieki płynu? Winna będzie pewnie pompa wodna (napędzana paskiem akcesoryjnym; koszt zakupu 250 zł) lub nieszczelna obudowa termostatu.
Ford Fusion 1.4 - ceny części
Filtr powietrza | od 38 zł |
Filtr oleju | od 18 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 120 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 250 zł |
Sprzęgło (kpl.)** | od 580 zł |
Napęd rozrządu (kpl.)*** | od 380 zł |
Amortyzatory tylne (kpl.) | od 390 zł |
Reflektor | od 280 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych części do Fusiona 1.4/80 KM dostępnych poza ASO; **tarcza, docisk i łożysko; ***z pompą wody
Ford Fusion 1.4 - serwis
Olej silnikowy | co 20 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 10 lat |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Olej w skrzyni biegów | bez okres. wym. |
Napęd rozrządu | co 160 tys. km** |
*podstawowy przegląd co roku lub co 20 tys. km; **do lipca 2005 r. co 10 lat, potem zalecany interwał czasowy skrócono do 8 lat.
Ford Fusion 1.4 - dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1388 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 80/5700 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 124/3500 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5/przedni |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 45 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1070/535 |
Rozstaw osi (mm) | 2485 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4020/1721/1534 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 163 |
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) | 8,5/5,3/6,5 |
Ford Fusion 1.4 - nasza opinia
Do zalet Fusiona zaliczamy bez wątpienia niezłą przestrzeń we wnętrzu, rozsądne spalanie i przyzwoite koszty. Na minus zapisujemy sporą listę możliwych usterek i ograniczoną funkcjonalność.
Galeria zdjęć
Bliski krewny Fiesty oferuje nieco więcej miejsca niż typowe auto segmentu B. W wersji z benzyniakiem 1.4 nie ma co liczyć na dobre osiągi, ale za to wydatki na serwis też nie są wysokie.
Tablica rozdzielcza prosta, ale czytelna. Tu wersja po liftingu (inne zegary i konsola), lepiej wykończona.
Z przodu miejsca jest sporo, z tyłu może być ciasno na wysokości kolan. Słabo wyprofilowane fotele
Z przodu miejsca jest sporo, z tyłu może być ciasno na wysokości kolan. Słabo wyprofilowane fotele.
Bagażnik ma niezłą pojemność (337-1175 l). Po złożeniu dzielonej kanapy powstaje niewygodny próg.
W przypadku silnika 1.4 większość usterek da się usunąć tanim kosztem. Wycieki płynu? Winna będzie pewnie pompa wodna (napędzana paskiem akcesoryjnym; 250 zł) lub obudowa termostatu.
Najsłabsze elementy zawieszenia to tylne amortyzatory. Czasem uszkodzone są tylko gumowe odboje (w ASO dostępne razem z amortyzatorami). W przednim zawieszeniu sporadycznie dochodzi do pęknięć sprężyn śrubowych.
Do zalet Fusiona zaliczamy bez wątpienia niezłą przestrzeń we wnętrzu, rozsądne spalanie i przyzwoite koszty. Na minus zapisujemy sporą listę możliwych usterek i ograniczoną funkcjonalność.