Logo
UżywaneCo warto kupićPoradnik kupującego - Kompaktowe auto za 5 tys. zł

Poradnik kupującego - Kompaktowe auto za 5 tys. zł

Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Postanowiliśmy wytypować kilka modeli mogących służyć m.in. rodzinom lub tym, którzy nie lubią najmniejszych aut. Wybór padł więc na samochody kompaktowe, które uznaliśmy za właściwy kompromis pomiędzy wielkością kabiny i bagażnika a atrakcyjnymi kosztami zakupu i eksploatacji (prosta budowa, relatywnie niewielkie silniki itp.).

Założenia: kwota ok. 5000 zł – pozwala ona myśleć o kilkunastoletnim samochodzie. Najtańsze pojazdy – co nie jest zaskoczeniem – pochodzą z Francji i Korei. Dlatego jeśli ważny jest dla was wiek auta, lepiej nie interesujcie się modelami o największej renomie. Te – co również jest typowe dla rynku – pochodzą z Japonii i Niemiec.

Czy takie szufladkowanie ma jednak sens, szczególnie w przypadku tanich samochodów? W ogłoszeniach znaleźliśmy np. bardzo ładną Xsarę 1.4 z nadwoziem kombi, dobrze utrzymaną welurową tapicerką i klimatyzacją. Czy takie auto jest gorsze od Golfa bez historii, zapewne powypadkowego i o kilka lat starszego?

Oczywiście, lepiej zdecydować się wówczas na mniej popularnego „francuza”. Biorąc jednak pod uwagę dwa „wzorcowe” egzemplarze z tego samego roku, z podobnym przebiegiem, wyposażeniem i bezwypadkowe, można zaryzykować stwierdzenie, że Almera, Corolla czy wspomniany Golf będą sprawiać mniej kłopotów – karoseria niemieckiego modelu jest najlepiej zabezpieczona przed korozją, zaś Japończycy chwalą się (i słusznie) trwalszymi podzespołami.

Xsara ma mniej stabilną elektronikę silnika (wiedzą to na pewno osoby, które „zagazowywały” Citroëna) i jest bardziej narażona np. na wycieki oleju. Nie bez znaczenia okazuje się też dostępność części zamiennych, która w przypadku Golfa jest wzorowa.

Te właśnie czynniki decydują o tym, że jedne auta wyceniane są niżej, inne zaś wyżej. Porównując konkretne egzemplarze, trzeba jednak mieć na uwadze ich stan – lepiej wybrać wzorowo zachowanego Citroëna niż rozbitego Volkswagena z niepewną historią.

Wytypowana przez nas piątka nie wyczerpuje oczywiście rynku. Zwolennicy bardziej prestiżowych modeli mogą sięgnąć np. po BMW serii 3 Compact lub Audi A3, ale będą to auta z lat 1996-97. Alternatywą (głównie dla Astry – podobny poziom cenowy) może być Focus, ale w jego przypadku uważajcie na korozję, głównie tylnej części auta.

Swych zwolenników bez kłopotu znajdzie Fiat Stilo (za 5000 zł kupicie wersje z 2003 r.!) oraz inne japońskie konstrukcje – Honda Civic czy Mazda 323.

Udostępnij:
Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium