Pierwszy luksusowy SUV klasy premium od niemieckiej marki słynącej z produkcji aut sportowych utorował drogę dla całego segmentu pojazdów. Wprowadzona na rynek w 2007 r. zmodernizowana wersja pierwszej generacji Cayenne (z 2002 r.) zastąpiła luksusowe sedany wysokiej klasy w wielu garażach w całych Niemczech.
Przejechaliśmy po 100 tys. km 23 SUV-ami. Tak powstał wielki ranking
Ważący ponad 2,3 tony SUV nie należy do przesadnie przestronnych, jak na auto tego segmentu, ale jego fotele są bardzo wygodne. Do tego posiada spory, wyłożony grubą wykładziną bagażnik o pojemności od 540 do 1770 l, dzięki czemu jest w stanie wiele pomieścić. Już standardowe wyposażenie SUV —a montowanego w Lipsku gwarantuje komfortowe warunki podróży.
Używane Porsche Cayenne — czy warto
Jedną z zalet w zakresie utrzymania Porsche Cayenne jest to, że ma wiele wspólnych komponentów z Volkswagenem Touaregiem i Audi Q7. Ułatwia to, w razie potrzeby, znalezienie wyspecjalizowanych warsztatów i niedrogich (jak na standardy Porsche) części zamiennych. Jednak nie wszystko ze wspomnianych SUV-ów pasuje do Cayenne. To istotne dla osób planujących zakup tego auta.
Cayenne Diesel | Cayenne | Cayenne GTS | Cayenne Turbo S | |
Silnik | V6 | VR6 | V8 | V8 |
Pojemność skokowa | 2967 cm sześc. | 3598 cm sześc. | 4806 cm sześc. | 4806 cm sześc. |
Moc | 176 kW (240 KM) przy 4400 obr. na min. | 213 kW (290 KM) przy 6200 obr. na min. | 298 kW (405 KM) przy 6500 obr. na min. | 405 kW (550 KM) przy 6000 obr. na min. |
Maksymalny moment obrotowy | 550 Nm przy 2000 obr. na min. | 385 Nm przy 3000 obr. na min. | 500 Nm przy 3500 obr. na min. | 750 Nm przy 2250 obr. na min. |
Prędkość maksymalna | 214 km na godz. | 227 km na godz. | 251 km na godz. | 280 km na godz. |
Przyspieszenie 0–100 km na godz. | 8,3 s | 8,1 s | 6,1 s | 4,8 s |
Długość/Wysokość/Szerokość | 4798/1928/1699 mm | 4798/1928/1699 mm | 4798/1957/1675 mm | 4798/1928/1696 mm |
Pojemność bagażnika | 540-1770 l | 540-1770 l | 540-1770 l | 540-1770 l |
Masa własna/ładowność | 2315/700 kg | 2235/710 kg | 2320/760 kg | 2430/650 kg |
Dzięki wielu dodatkom w pojeździe Porsche było w stanie znacznie podnieść jego cenę. Lista wyposażenia dodatkowego jest praktycznie nieograniczona. Misternie wykonane tapicerki ze skóry i alcantary, systemy nagłośnieniowe Bose, ogromne felgi aluminiowe – to wszystko można znaleźć na pokładzie Cayenne.
Na rynku wtórnym nie brakuje ofert, a Cayenne nie jest już autem osiągalnym wyłącznie dla najlepiej zarabiających. Kilkadziesiąt tysięcy złotych wystarczy, by stać się posiadaczem tego samochodu, choć trzeba pamiętać, że to dopiero początek wydatków z nim związanych. Wyraźnie droższe i obecnie zyskujące na wartości są wersje Transsyberia czy edycje specjalne GTS z umiarkowanym przebiegiem. Co ciekawe, za rzadko spotykane odmiany z manualną skrzynią biegów też trzeba zapłacić więcej i to nawet o kilkanaście tysięcy złotych.
Porsche Cayenne I podczas jazdy
Cayenne to prawdziwe Porsche, ze wszystkimi zaletami aut tej marki. Cayenne prezentuje naprawdę imponujący poziom dynamiki jazdy właściwie w każdej, nawet podstawowej wersji. Bazowy silnik benzynowy VR6 dostarczany przez Volkswagena zapewnia moc 290 KM i nie sprawia żadnych problemów poza okazjonalnie rozciągniętym łańcuchem rozrządu. Wolnossący silnik V8 w Cayenne S i GTS (385/405 KM) jest zauważalnie mocniejszy — ale niestety również bardziej wrażliwy. Jego cylindry pokryte nikasilem mogą z czasem ulec uszkodzeniu.
Na pierwszy rzut oka diesel V6, który w innych markach koncernu Volkswagena był oznaczony jako 3.0 TDI, jest mniej dynamiczny niż odmiany benzynowe, ale nawet on, dzięki 550 Nm maksymalnego momentu obrotowego, gwarantuje sprawne przyspieszanie. Jego ogromną zaletą jest umiarkowane, jak na jego wielkość, zużycie paliwa wynoszące realnie od 9 do 13 litrów oleju napędowego.
Porsche Cayenne I — awaryjność
Istnieją powody, by trzymać się z dala od używanego Cayenne. W zależności od wieku pojazdów ich historie mogą być różne. Auta z pierwszej ręki są niemal zawsze lepszym wyborem niż te, które miały kilku właścicieli. Tym bardziej, że zakup używanego Cayenne nie jest dziś nieosiągalny, dlatego łatwo wpaść w pułapkę Cayenne — chęć posiadania Porsche dla niektórych jest silniejsza niż rozsądek, a zakup to dopiero początek wydatków. Serwis niemieckiego SUV-a do dziś jest bardzo drogi, przez co na rynku wtórnym jest mnóstwo aut nienaprawianych na czas, naprawianych w niefachowy sposób lub nienaprawianych wcale. Dokonując zakupu używanego modelu, koniecznie trzeba więc zadbać o kompletną książę przeglądów i napraw z wiarygodnymi wpisami.
Wiele używanych Cayenne było wykorzystywanych do holowania przyczep (szczególnie te z rynku niemieckiego). Należy się więc spodziewać zwiększonego zużycia skrzyni biegów. A co z rdzą? Czy Porssche Cayenne I rdzewieje?
Porsche Cayenne ma ocynkowane blachy, a mimo to w niektórych egzemplarzach występują poważne problemy z korozją. Narażone na nią są w szczególności dolne krawędzie tylnych drzwi i wnęka na tablicę rejestracyjną na tylnej klapie.
Uwaga! Opcjonalny dach panoramiczny jest bardzo podatny na starzenie się. Problemy sprawiają napęd i odpływy. Nieszczelności tych drugich w najgorszych przypadkachmogą prowadzić do kałuż w przestrzeni na nogi z przodu, w bagażniku i pod tylną kanapą.
Używane Porsche Cayenne I — opinia redakcji
Nawet po 15 latach Cayenne pozostaje ekskluzywną przyjemnością. Połączenie komfortu, sportu i możliwości terenowych ma jednak swoją cenę.