Renault Laguna III to nie jest złe auto. Można tak powiedzieć – i będzie to zgodne z prawdą. Ten samochód z niesławną poprzedniczką nie ma prawie nic wspólnego. Renault Laguna III wygląda dość specyficznie – o ile Laguna drugiej generacji miała bardziej uniwersalną urodę i podobała się prawie każdemu, o tyle w nowszej generacji zdecydowano się na bardziej polaryzujący opinie wygląd.
Za to paleta silników Renault Laguny III przypadnie do gustu szerszemu gronu kierowców. 3,5-litrowa benzyna, 3-litrowy turbodiesel – z takimi napędami można było pukać do drzwi klasy premium. Oprócz tych dwóch silników z pewnością "premium" okazało się zabezpieczenie nadwozia i podwozia przed korozją, którego Renault Lagunie III może pozazdrościć wielu rywali.
Wykończenie kabiny też nie ma złej jakości, montaż kokpitu natomiast jest już mniej "premium", bo w aucie, szczególnie podczas jazdy po wybojach, a także podczas pracy silnika na obrotach wywołujących rezonans, słychać różne odgłosy w kabinie. Weźcie jednak pod uwagę to, że Laguna III była często kupowana z dieslem i robiła duże lub bardzo duże przebiegi.
To, czym Renault Laguna niespecjalnie może konkurować z rywalami klasy średniej, to przestronność kabiny – z tyłu nie ma zbyt wiele miejsca.
Z szerokiej palety silników w przypadku Renault Laguna III polecamy benzyniaka 2.0/140 KM (jednostka Nissana) – wysoka trwałość, rozsądne spalanie, niezła dynamika. Solidne okazuje się także 2-litrowe turbo (własna konstrukcja Renault), np. lepiej znosi zasilanie gazem od wersji wolnossącej. Nie najlepszym pomysłem jest podstawowy motor benzynowy 1.6 – kiepska dynamika, awaryjna przepustnica, cewki zapłonowe, koło zmiennych faz rozrządu.
Jeśli chodzi o diesle, polecamy 2-litrówkę. To solidny silnik, z wałkami wyrównoważającymi, łańcuchowym napędem rozrządu, chwalony przez mechaników, choć nie jest już tak oszczędny, jak 1.9 dCi, szczególnie podczas dynamicznej jazdy. Silnik ten okazuje się wrażliwy na interwał wymiany oleju – zalecane przez Renault 30 tys. km między wymianami to zły pomysł.
Panewki się nie obrócą, ale może dojść do ich przytarcia. Uwaga na 1.5 dCi sprzed 2010 r. – występuje ryzyko obrócenia się panewek korbowodowych, jest to natomiast oszczędny silnik, do tego koszty napraw są rozsądne.
Renault Laguna III — typowe usterki
- Renault Laguna III usterki karoserii — ekoskóra na kierownicy i lewarku biegów łatwo się przeciera. Hałasy w kokpicie, skrzypiące składane lusterka.
- Renault Laguna III usterki elektryki — klasyka Renault: problemy z kartą dostępu. Zawiesza się też radio, ale poza tym jest dobrze.
- Renault Laguna III usterki układu napędowego — awaryjny silnik 1.6 (cewki, koło zmiennych faz rozrządu, przepustnica, wycieki). W 1.5 dCi sprzed 2010 r. obracają się panewki, a w 2.0 dCi po ok. 200 tys. km przeskakuje łańcuch. Hałasujące łożyska w skrzyni.
- Renault Laguna III usterki zawieszenia — zawieszenie chętnie łapie luzy. Z tyłu pękają sprężyny.
Renault Laguna III popularne silniki
benz. R4/16
|
t.benz. R4/16
|
t.diesel R4/16
|
DOHC
|
DOHC
|
DOHC
|
łańcuch
|
pasek
|
łańcuch
|
1997
|
1998
|
1995
|
103/140/5500
|
125/170/5000
|
110/150/4000
|
195/3750
|
270/3250
|
340/2000
|
210
|
220
|
210
|
9,1
|
9,2
|
9,5
|
10,7/6,3/7,9
|
12,5/6,5/8,7
|
7,8/5,1/6,0
|
*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
Renault Laguna III — naszym zdaniem
Czytaj więcej o RENAULT LAGUNA
Polecamy Lagunę III z 2-litrowymi silnikami – benzyniakami i dieslem. Jeżeli chodzi o ogólną trwałość, to nie wypada wcale źle. Do tego można liczyć na atrakcyjne ceny: egzemplarze z początku produkcji kupicie za 15-25 tys. zł, choć na zakup radzimy przeznaczyć 30-40 tys. zł – znacznie większy wybór, łatwiej o zadbany samochód z 2-litrowym benzyniakiem.