W 2010 r. ostatecznie wycofano Octavię I, jako Skoda Octavia Tour na rynek wrócił... model 2. generacji sprzed liftingu (dostępne silniki: 1.4 16V i 1.6 8V + opcjonalne LPG). Trochę to zawiłe, ale ma też wpływ na wartość egzemplarzy – te z 2011 r. z benzynowymi silnikami są wyceniane na 20-35 tys. zł (oferty na jednym z wiodących portali ogłoszeniowych), zależnie od pochodzenia, przebiegu itp. Najdroższy Tour z tego roku miał kosztować 27 tys. zł, co wydaje się adekwatne do wersji i stanu. Poniżej dokładne kalendarium zmian w Octavii II:

Skoda Octavia: 2004 marzec

Prezentacja auta, silniki: 1.4 16V/75 KM, 1.6 8V/102 KM (+aut.), 1.6 FSI/115 KM, 1.9 TDI/105 KM (+aut.), 2.0 TDI/140 KM.

Octavia II zastąpiła model oferowany od 1996 roku.

Skoda Octavia: 2004 wrzesień

Początek sprzedaży w polskich salonach Skody (do końca roku nabywców znalazło 1240 egzemplarzy nowej generacji).

Skoda Octavia: 2004 listopad

Prezentacja Octavii II w wersji Combi.

Bagażnik wersji Combi ma do 1620 l.

Skoda Octavia: 2004 grudzień

Crash test Euro NCAP – wynik 27 punktów przy zderzeniu czołowym i bocznym dał Skodzie Octavia 4 gwiazdki. Do lepszego wyniku zabrakło dwufazowego klaksonu i kurtyn w podstawowej wersji wyposażeniowej.

W porównaniu do testów poprzedniego modelu z 2001 r., nowa Skoda Octavia osiągnęła średni wynik lepszy o 2 punkty. Na bardzo dobrym poziomie pozostała ochrona dzieci i pieszych. Według organizacji Euro NCAP producent powinien poprawić kwestię ostrzeżenia przed umieszczaniem fotelika dziecięcego na przednim fotelu pasażera, gdzie w razie wypadku aktywuje się poduszka powietrzna.

Octavia II zdobyła 4 gwiazdki na 5 możliwych.

Skoda Octavia: 2005 marzec

W polskich salonach pojawiło się kombi.

Skoda Octavia: 2005 czerwiec

Debiutowała Skoda Octavia Combi w wersji Premia – z homologacją ciężarową, 4-osobową.

Skoda Octavia: 2005 wrzesień

Opcjonalny filtr DPF. Wprowadzenie Octavii w wersji RS z silnikiem 2.0 TFSI (200 KM). Liczne dodatki stylistyczne, modyfikacje podwozia.

RS ma bardziej agresywną stylistykę zewnętrzną.

Skoda Octavia: 2005 grudzień

Zmiany w Octavii Tour (samochód pierwszej generacji, ciągle dostępny w salonach): pojawiła się wersja z silnikiem wysokoprężnym 1.9 TDI o mocy 101 KM.

Skoda Octavia: 2006 maj

Drobne zmiany w wersji podstawowej: silnik 1.4 16V ma 80, a nie 75 KM. Układ ESP uzupełniono o system Dynamic Steering Control.

Skoda Octavia: 2006 sierpień

Debiut uterenowionego kombi Scout. Nowo zaprojektowane zderzaki przednie i tylne oraz profilowane listwy progowe w kolorze nadwozia podkreślają design. Ochronne listwy na nadkolach, przednie listwy progowe z wygrawerowanym napisem „Scout” oraz osłony podwozia zabezpieczają podzespoły. Silniki: 2.0 FSI o mocy 150 KM lub 2.0 TDI oferujący 140 KM.

W porównaniu z wersją 4x4 Scout ma wyższy prześwit.

Skoda Octavia: 2006 wrzesień

Uzupełnienie odmiany RS o turbodiesla 2.0/170 KM (pompowtryskiwacze).

Skoda Octavia: 2007 czerwiec

Wprowadzenie silnika 1.8 TSI (160 KM) - to nowa, nieudana seria EA888.

Skoda Octavia: 2008 marzec

Skoda Auto wyprodukowała w swych zakładach w Vrchlabi dwumilionową Octavię.

Dwumilionową Octavią okazał się Scout z silnikiem 2.0 TDI.

Skoda Octavia: 2008 maj

Zmiana 170-konnego turbodiesla - miejsce pompowtryskiwaczy zajął wtrysk common rail.

Skoda Octavia: 2008 październik

Lifting: zmieniono kształt reflektorów, Skoda Octavia otrzymała masywniejszą atrapę chłodnicy i jednoczęściowy zderzak, a w tylnej części - nowe osłony lamp oraz zderzak wyposażony w zintegrowane "kocie oczy". Wnętrze oferuje nowy zestaw systemów nawigacyjnych oraz audio. Przeprojektowano kierownicę, pojawiła się nowa, podświetlana na biało deska rozdzielcza i układ sterowania klimatyzacją oraz ozdobne elementy na drzwiach i konsoli centralnej. Dla wszystkich wersji wyposażenia pojawiły się nowe tapicerki. Inne elementy wyposażenia to np. radio Bolero oraz nawigacja z kolorowym monitorem dotykowym, nowe gniazdo dla iPoda z wejściem AUX lub USB i wyświetlaczem maxi DOT, zaawansowana obsługa telefonu GSM przez urządzenie Bluetooth, V generacja czujników parkowania z lepszym podglądem na ekranie i sygnałem dźwiękowym, immobiliser IV generacji zapewniający lepszą ochronę - identyczny z montowanym w Nowym Superbie, nowsze sprzęgło napędu 4x4 w wersjach 4x4 i Scout. Pojawił się silnik 1.4 TSI (122 KM), 200-konny motor RS-a zmieniono na wersję EA888.

Zmienione auto ma przyjemniejszy design.

Skoda Octavia: 2009 kwiecień

Lifting zewnętrzny przeszły wersje RS oraz Scout.

RS stracił trochę agresji.

Skoda Octavia: 2009 czerwiec

Wprowadzenie super-oszczędnej odmiany GreenLine z silnikiem 1.6 TDI (z instalacją common rail). Do auta wprowadzono też modyfikacje techniczne, które pozwalają osiągać niskie zużycia paliwa i ograniczenie emisji CO2. Są to m.in. obniżenie współczynnika oporu powietrza, niższe o 15 mm podwozie, wykorzystanie specjalnych opon o niskim oporze toczenia i obniżenie masy pojazdu. Auto spalać ma w cyklu mieszanym 4,5 l paliwa na 100 km, wydzielając 114 g CO2/km.

Skoda Octavia: 2009 wrzesień

Debiut wersji z fabryczną instalacją gazową.

Skoda Octavia: 2010 styczeń

Najmniejszy silnik pod maską Octavii ma od teraz 1,2 l pojemności, ale doładowanie i wtrysk bezpośredni dbają o wysoką moc – to 105 KM.

Jednostka 1.2 nie zdobyła popularności.

Skoda Octavia: 2010 luty

W wersji ciężarowej kupić można również odmiany RS oraz Scout.

Skoda Octavia: 2010 maj

Zmiana w gamie najbardziej popularnej wersji silnikowej – dwulitrowy turbodiesel w dalszym ciągu oferuje 140 KM, ale zamiast pompowtryskiwaczy ma system common rail. To świetna wiadomość, bo nowszy motor ciszej pracuje i jest znacznie mniej awaryjny.

Skoda prezentuje Octavię Green E Line Concept – elektryczny samochód koncepcyjny. W późniejszym czasie auto przeszło fazę testów. Zasięg tego auta to – teoretycznie - 140 km na jednym ładowaniu. Wersja Green E Line bazuje na Octavii Combi. Stała moc to 82 KM, maksymalna – 115 KM. Maksymalny moment obrotowy - 270 Nm - osiągany już na starcie pozwala rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w 12 s.

Akumulatory znalazły się w środkowej i tylnej części podłogi. Ważą 315 kg.

Skoda Octavia: 2010 listopad

Zakończenie produkcji Octavii I generacji.

Wprowadzenie fabrycznej wersji 1.4 TSI z instalacją LPG. Nie był to jednak tak duży sukces, jak w przypadku wolnossącego motoru 1.6 – silniki z bezpośrednim wtryskiem zużywają równocześnie dużo benzyny i są zbyt drogie.

Skoda Octavia: 2010 grudzień

Po kilku miesiącach przerwy do salonów wróciła Skoda Octavia z silnikiem 1.6/102 KM.

Pojawiła się nowa wersja Octavii Tour – tym razem to model II generacji, ale sprzed liftingu. Ograniczona gama silników: 1.4 16V oraz 1.6 8V.

Skoda Octavia: 2011 luty

Wprowadzenie odmiany specjalnej Family Plus, m.in. z silnikiem 1.8 TSI o mocy 152 KM (wersja stosowana tylko w tej odmianie).

Skoda Octavia: 2011 kwiecień

Wersja ciężarowa Premia – dla 2 osób, z pełnym odliczeniem podatku VAT (stosownie do ówczesnych przepisów).

Skoda Octavia: 2011 czerwiec

Sposób na uczczenie 10. rocznicy wprowadzenia Octavii RS? Przygotowanie specjalnej odmiany na legendarne zawody w Bonneville Salt Flats. To słone jezioro znajduje się na zachód od Salt Lake City i zajmuje około 50 mil kwadratowych północno-zachodniej części stanu Utah. Samochód wyposażono w czterocylindrowy silnik benzynowy 2.0 TSI, ale tradycyjne doładowanie zastąpiono urządzeniem, bazującym na częściach firmy Garret. Octavia dysponuje mocą 600 KM, co sprawia, że samochód potrzebuje wysokooktanowego paliwa rajdowego (z domieszką metanolu i wody).

Z wynikiem 365 km/h Skoda ustanowiła rekord prędkości dla aut z silnikami turbo do 2 litrów.

Skoda Octavia: 2012 grudzień

Zaprzestanie produkcji wersji sprzed liftingu (oferowanej jako Skoda Octavia Tour).

Skoda Octavia: 2013 marzec

Debiut Octavii III generacji.

Kompletne informacje na temat używanej Skody Octavi II generacji w Auto Świecie z 11 grudnia 2017 r.