Skoda Superb I nadal jest autem wartym uwagi, bo chociaż dziś trudno o zadbany, niezajeżdżony egzemplarz, z pewnych rąk i regularnie serwisowany, to jednak trudno wskazać tańsze w naprawach auto klasy wyższej. Jeśli więc nie zależy wam na prestiżu, a potrzebujecie dużego i komfortowego pojazdu za 20 000-30 000 zł (ceny zaczynają się już od ok. 15 000 zł), to Superb I może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Auto występuje tylko jako sedan i w jego wnętrzu znajdziecie dużo miejsca. Szczególnie z tyłu na wysokości nóg jest aż nadto przestrzeni. Do tego spory bagażnik – poj. 462 l. Za to przeciętnie prezentuje się wyposażenie wielu aut, podobnie jak stan wnętrza (często widać np. ubytki farby na przyciskach).

Uwaga: wiele aut sprzed modernizacji (w 2006 r.) ma za sobą ingerencje lakiernicze. Nie zawsze świadczą one o powypadkowej przeszłości – Superby z lat 2002-06 zmagały się z problemem korozji.

Rozczarowuje mały wybór silników benzynowych: motor 2.0 jest za słaby, a 1.8T i 2.8 V6 sporo palą. Co jednak ważniejsze, wszystkie są chwalone za niezłą trwałość i – szczególnie w przypadku mniejszych motorów – rozsądne koszty serwisu.

Z dieslami bywa już różnie. Optymalny wybór to silnik 1.9 TDI PD (najlepiej w wersji 130 KM). Nie jest może wzorcem trwałości i często wymaga już napraw, ale większość awarii usuniecie niewielkim kosztem. Przeciwieństwem jednostki 1.9 jest 2,5-litrówka TDI. Uszkodzenia pompy wtryskowej, wytarte krzywki wałków rozrządu, usterka napędu pompy oleju – naprawa tych elementów oznacza wydatek w wysokości ok. 10 000 zł. Do tego wymiana paska rozrządu to czynność na kilka godzin i kosztuje kolejne ok. 2500 zł. Pozostaje jeszcze motor 2.0 TDI (od 2005 r.), który także ma kilka skaz na honorze, ale przynajmniej nie jest tak drogi w naprawach, jak silnik 2.5 TDI.

Skoda Superb - typowe usterki

- karoseria: przypadki korozji klapy bagażnika i krawędzi drzwi do 2006 r.; schodzi farba z przycisków i przełączników; przetarcie przewodu klimatyzacji.

- elektryka: awarie komputera komfortu; niedomagania siłowników szyb i kierunkowskazów w lusterkach.

- ukłąd napędowy: ryzyko przegrzania (1.8T i 2.8 V6); kłopoty z hydrauliką zaworów i łańcuchem spinającym wałki (1.8T); awarie pompowtryskiwaczy (1.9 i 2.0 TDI); ryzyko pęknięcia głowicy i problemy ze smarowaniem (2.0 TDI); nietrwałe wałki rozrządu, awarie pomp wtryskowych, napędu pompy oleju i układu doładowania (2.5 TDI).

Skoda Superb - popularne silniki

1.8T 1.9 TDI 2.5 TDI
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/20 t.diesel R4/8 t.diesel V6/24
Układ rozrządu DOHC OHC DOHC
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1781 1896 2496
Moc maks. (kW/KM/obr./min) 110/150/5700 96/130/4000 120/163/4000
Mak­s. mo­m. ob­r. (Nm/obr./min) 110/4000 285/1750 350/1250
Prędkość maksymalna (km/h)* 216 205 223
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* 9,5 10,4 9,2
Spalanie (l/100 km)** 11,5/6,5/8,3 7,7/4,6/5,7 9,9/5,3/6,9

*osiągi wersji podstawowej z man. skrzynią biegów, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Skoda Superb - to nam się podoba

Ogromne wnętrze, stosunkowo niskie koszty utrzymania (dużo zamienników, prosta technika).

Skoda Superb - to nam się nie podoba

Awaryjny i drogi w naprawie silnik 2.5 TDI, podatność karoserii na korozję, duże przebiegi wielu aut.

Skoda Superb - nasza ocena

Skoda Superb pierwszej generacji to propozycja dla tych, którzy nie oczekują prestiżu, lecz liczą na dużą kabinę, lubią sedany i mają do wydania ok. 20 000 zł.