Skoda Superb I nadal jest autem wartym uwagi, bo chociaż dziś trudno o zadbany, niezajeżdżony egzemplarz, z pewnych rąk i regularnie serwisowany, to jednak trudno wskazać tańsze w naprawach auto klasy wyższej. Jeśli więc nie zależy wam na prestiżu, a potrzebujecie dużego i komfortowego pojazdu za 20 000-30 000 zł (ceny zaczynają się już od ok. 15 000 zł), to Superb I może okazać się strzałem w dziesiątkę.
Auto występuje tylko jako sedan i w jego wnętrzu znajdziecie dużo miejsca. Szczególnie z tyłu na wysokości nóg jest aż nadto przestrzeni. Do tego spory bagażnik – poj. 462 l. Za to przeciętnie prezentuje się wyposażenie wielu aut, podobnie jak stan wnętrza (często widać np. ubytki farby na przyciskach).
Uwaga: wiele aut sprzed modernizacji (w 2006 r.) ma za sobą ingerencje lakiernicze. Nie zawsze świadczą one o powypadkowej przeszłości – Superby z lat 2002-06 zmagały się z problemem korozji.
Rozczarowuje mały wybór silników benzynowych: motor 2.0 jest za słaby, a 1.8T i 2.8 V6 sporo palą. Co jednak ważniejsze, wszystkie są chwalone za niezłą trwałość i – szczególnie w przypadku mniejszych motorów – rozsądne koszty serwisu.
Z dieslami bywa już różnie. Optymalny wybór to silnik 1.9 TDI PD (najlepiej w wersji 130 KM). Nie jest może wzorcem trwałości i często wymaga już napraw, ale większość awarii usuniecie niewielkim kosztem. Przeciwieństwem jednostki 1.9 jest 2,5-litrówka TDI. Uszkodzenia pompy wtryskowej, wytarte krzywki wałków rozrządu, usterka napędu pompy oleju – naprawa tych elementów oznacza wydatek w wysokości ok. 10 000 zł. Do tego wymiana paska rozrządu to czynność na kilka godzin i kosztuje kolejne ok. 2500 zł. Pozostaje jeszcze motor 2.0 TDI (od 2005 r.), który także ma kilka skaz na honorze, ale przynajmniej nie jest tak drogi w naprawach, jak silnik 2.5 TDI.
Skoda Superb - typowe usterki
- karoseria: przypadki korozji klapy bagażnika i krawędzi drzwi do 2006 r.; schodzi farba z przycisków i przełączników; przetarcie przewodu klimatyzacji.
- elektryka: awarie komputera komfortu; niedomagania siłowników szyb i kierunkowskazów w lusterkach.
- ukłąd napędowy: ryzyko przegrzania (1.8T i 2.8 V6); kłopoty z hydrauliką zaworów i łańcuchem spinającym wałki (1.8T); awarie pompowtryskiwaczy (1.9 i 2.0 TDI); ryzyko pęknięcia głowicy i problemy ze smarowaniem (2.0 TDI); nietrwałe wałki rozrządu, awarie pomp wtryskowych, napędu pompy oleju i układu doładowania (2.5 TDI).
Skoda Superb - popularne silniki
1.8T | 1.9 TDI | 2.5 TDI | |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/20 | t.diesel R4/8 | t.diesel V6/24 |
Układ rozrządu | DOHC | OHC | DOHC |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1781 | 1896 | 2496 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 110/150/5700 | 96/130/4000 | 120/163/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 110/4000 | 285/1750 | 350/1250 |
Prędkość maksymalna (km/h)* | 216 | 205 | 223 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 9,5 | 10,4 | 9,2 |
Spalanie (l/100 km)** | 11,5/6,5/8,3 | 7,7/4,6/5,7 | 9,9/5,3/6,9 |
*osiągi wersji podstawowej z man. skrzynią biegów, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
Skoda Superb - to nam się podoba
Ogromne wnętrze, stosunkowo niskie koszty utrzymania (dużo zamienników, prosta technika).
Skoda Superb - to nam się nie podoba
Awaryjny i drogi w naprawie silnik 2.5 TDI, podatność karoserii na korozję, duże przebiegi wielu aut.
Skoda Superb - nasza ocena
Skoda Superb pierwszej generacji to propozycja dla tych, którzy nie oczekują prestiżu, lecz liczą na dużą kabinę, lubią sedany i mają do wydania ok. 20 000 zł.