Za główne kryterium podczas tworzenia rankingu przyjęliśmy pojemność bagażnika (wg VDA), gdy na pokładzie podróżuje komplet pasażerów.
Galeria zdjęć
Golf V Variant w salonach był sprzedawany tylko dwa lata, a mimo to ofert na rynku wtórnym nie brakuje. Walory użytkowe bagażnika? Najsłabsze wśród opisywanych aut, ale poj. 505-1550 l nadal pozwala na transport wielu przedmiotów (pamiętajcie, że to Top5). Dominują wersje z silnikami Diesla, ale po pierwsze, są drogie (20-25 tys. zł wystarczy na egzemplarz z 2007 r., a przy odrobinie szczęścia 2008 r.), a po drugie – wariant 2.0 TDI wyposażony w pompowtryskiwacze zmaga się z kilkoma poważnymi problemami (np. pękające głowice, awarie napędu pompy oleju, usterki pompowtrysków i „dwumasu”). Dlatego amatorom diesli polecamy motor 1.9 TDI/105 KM (poza wersją o kodzie BXE). Natomiast jeśli chodzi o benzyniaki, to – podobnie jak w przypadku Octavii – zainteresujcie się wersją 1.6 8V/102 KM, bo to prosta i trwała konstrukcja. Walory użytkowe bagażnika? Najsłabsze wśród opisywanych aut (5. pozycja), ale poj. 505-1550 l nadal pozwala na transport wielu przedmiotów. Uwaga: do zakupu podchodźcie z rozwagą – wiele aut powypadkowych i z dużymi przebiegami. Polecane wersje: 1.6 8V/102 KM, 1.9 TDI/105 KM.
Kufer Golfa V w wersji kombi jest foremny i ustawny, a do tego ma dużą ładowność (ok. 550 kg).
A jednak można! Mégane Grandtour nie jest prostokątną skrzynką, tylko ładnym kompaktowym kombi – smukłym, eleganckim i trochę sportowym. Do tego ma duży kufer (poj. 524-1600 l). Jedyne, co możemy zarzucić bagażnikowi, to drobne ograniczenia transportowe w przypadku wysokich przedmiotów (nisko schodząca linia dachu). Także widoczność do tyłu mogłaby być nieco lepsza. Jeśli chodzi o przyjemność z jazdy, to nie mamy zastrzeżeń – ciekawy projekt wnętrza, wygodne fotele, bogate wyposażenie. Także ogólną trwałość auta oceniamy wysoko. Owszem, niektóre silniki bywają ryzykowne, ale kupno Mégane’a III Grandtoura z benzyniakiem 1.6 16V/100 i 110 KM (motor ma kilka wad, ale naprawy są tanie), udanym 2-litrowym silnikiem 2.0/140 KM (konstrukcja Nissana z łańcuchowym napędem rozrządu) lub poprawionym dieslem 1.9 dCi/130 KM może być dobrą inwestycją. Tym bardziej że 20-25 tys. zł wystarczy auto w wieku 5-6 lat. Polecana wersja: 1.6/100 i 115 KM, 2.0/140 KM, 1.9 dCi/130 KM.
Dobrze dobrane proporcje, ładne i nieźle wykonane wnętrze, a także duży i ustawny bagażnik – Mégane III w wersji kombi to dojrzałe rodzinne auto.
Cee’d kombi pierwszej generacji nie jest idealny, ale jako rodzinne cztery kółka sprawdzi się znakomicie. Koreańskie kombi przekonuje dobrze zagospodarowaną przestrzenią w kabinie – zarówno pasażerowie, jak i bagaż (poj. 534-1664 l) mają dużo miejsca. Można liczyć na niezłe wyposażenie wielu aut i ich dobry stan – sporo egzemplarzy oferowanych na rynku wtórnym pochodzi z polskich salonów i były one regularnie serwisowane w ASO. Powód? Ryzyko utraty 7-letniej gwarancji. Jeśli chodzi o materiały i wykończenie wypadają przeciętnie, np. zdarzają się skrzypienia deski rozdzielczej. Jednak największe zastrzeżenia mamy do jakości lakieru – w autach z początku produkcji łuszczył się klar (dotyczy głównie cee’dów z bordowym lakierem). Mieliśmy też zgłoszenia dotyczące korozji w okolicach trzeciego światła stopu. Na szczęście kwota 20-25 tys. zł wystarczy na egzemplarze po drobnym liftingu (2009 r.), w których wyeliminowano wiele chorób wieku dojrzewania. Godne uwagi są silniki o pojemności 1.6 – dotyczy to zarówno benzyniaka (tak naprawdę jedyną jego wadą jest dość wysokie spalanie), jak i turbodiesla (udany silnik, jedynie trwałość turbiny do najwyższych nie należy). Polecane wersje: 1.6/122 i 126 KM, 1.6 CRDi/115 i 128 KM.
Duży przed złożeniem kanapy, pojemny, gdy podróż odbywa się w dwuosobowym składzie – poj. 534-1664 l
„308-ka” to niedrogi i całkiem udany kompakt Peugeota. W wersji kombi okazuje się też ponadprzeciętnie praktyczny. Auto docenicie szczególnie po złożeniu kanapy (poj. 1735 l to rewelacyjny wynik – najlepszy spośród opisywanych aut), ale również podróż z kompletem pasażerów na pokładzie nie wiąże się z dużymi ograniczeniami transportowymi (poj. bagażnika 573 l – gdy drugi rząd siedzeń jest przesunięty maksymalnie do przodu). Z punktu widzenia rynku wtórnego główną zaletą „308-ki” jest korzystna relacja ceny do wieku – 20-25 tys. zł wystarczy na egzemplarz w wieku 4-5 lat z bogatym wyposażeniem (przeważnie lepsze niż np. w Octavii i Golfie), z silnikiem benzynowym (do wyboru: 1.4/95 i 98, 1.6/120 i 122 KM) lub dieslem (1.6/90, 92 i 110 KM – polecamy wersję bazową). Dobry obraz tego auta psują trochę początkowe problemy z benzyniakami – np. dochodziło do: rozciągnięcia łańcucha rozrządu (VTi i THP), chwilowych zaników mocy, wysokiego spalania oleju, niedomagań układu zmiennych faz rozrządu. Poza tym podczas oględzin sprawdźcie działanie elektroniki i elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego. Polecane wersje: 1.6/120 i 122 KM, 1.6 HDi/90 KM.
Bagażnik Peugeota 308 SW potrafi oczarować niejednego potencjalnego nabywcę – po złożeniu foteli w drugim rzędzie do dyspozycji jest aż 1735 l! Worowa ocena za praktyczność m.in. dzięki oddzielnym fotelom.
Rozdmuchany kompakt – tak należy określić Octavię II. Auto powstało na płycie podłogowej Golfa V, ale długością aspiruje do pojazdów klasy wyższej. Co model ma do zaoferowania? Rozsądną cenę zakupu, niskie koszty utrzymania, a przede wszystkim ogromny bagażnik! Kufer ma pojemność 580 l podczas podróży z kompletem pasażerów na pokładzie (najlepszy pod tym względem!). Po złożeniu kanapy poj. bagażnika jest również więcej niż zadowalająca (1620 l), ale najlepszy pod tym względem jest Peugeot 308 SW. 20-25 tys. zł wystarczy na egzemplarze z lat 2007-09. I choć wybór jest bardzo duży, do zakupu podchodźcie ostrożnie – na rynku znajdziecie sporo aut powypadkowych, wyeksploatowanych „poflotówek”, a także pojazdów sprowadzonych i odpicowanych. Ryzykowne są też niektóre silniki. Z benzyniaków polecamy słaby, ale sprawdzony motor 1.6 8V/102 KM (dobry do LPG), z diesli – odmianę 1.9 TDI (poza wersją BXE – wada materiałowa panewek). Natomiast odradzamy wersje TSI (np. w 1.4 problemy z łańcuchowym napędem rozrządu, w 1.8 – duże spalanie oleju) i diesla 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami (wiele poważnych zagrożeń!). Dobry wybór to także 2-litrówka TDI z wtryskiem CR (wprowadzona w 2008 r.), ale 20-25 tys. zł może nie wystarczyć na zakup Octavii Combi z tym silnikiem. Polecane wersje: 1.6 8V/102 KM, 1.9 TDI i 2.0 TDI CR.
Kufer jest ustawny i pojemny – podczas podróży z kompletem pasażerów przewiezie 580 l bagażu.