Auto Świat Używane Co warto kupić Używane kombi idealne na złe drogi - Passat Alltrack kontra A4 Allroad i Insignia Country Tourer

Używane kombi idealne na złe drogi - Passat Alltrack kontra A4 Allroad i Insignia Country Tourer

Audi A4 Allroad, Opel Insignia Country Tourer i VW Passat Alltrack – oto uterenowione kombi klasy średniej. Które z nich okaże się najdzielniejsze, a przy tym najtrwalsze? Do wydania mamy 50 tys. zł i celujemy w 2-litrowe silniki.

Używane kombi idealne na złe drogi - Passat Alltrack kontra A4 Allroad i Insignia Country Tourer
Zobacz galerię (14)
Auto Bild
Używane kombi idealne na złe drogi - Passat Alltrack kontra A4 Allroad i Insignia Country Tourer

Moda na SUV-y i crossovery trwa w najlepsze – dziś każdy chce jeździć takimi samochodami! Kupujemy je głównie po to, by wybić się z tłumu, podążać za trendami, gdyż w wielu przypadkach taki zakup jest po prostu nieracjonalny. Auta te nie są ani specjalnie praktyczne (często nieduży bagażnik), ani dzielne w terenie (nierzadko brakuje napędu 4x4). Jeśli szukacie złotego środka, auta i funkcjonalnego, i pojemnego, którym bez większych obaw można zjechać z asfaltu lub wygrzebać się ze śnieżnej pułapki, pomyślcie o uterenowionym kombi.

Wybór może nie jest tak duży, jak w przypadku SUV-ów i crossoverów, ale zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym bez problemu znajdziecie takie samochody. Tym bardziej w cieszącym się dużą popularnością segmencie aut klasy średniej. Do walki stają: Audi A4 Allroad, Opel Insignia Country Tourer i Volkswagen Passat Alltrack. Wszystkie z 2-litrowymi silnikami, napędem 4x4 i w cenie ok. 50 tys. zł. Który z naszych bohaterów okaże się największym twardzielem – dzielnym, trwałym, praktycznym i niedrogim w eksploatacji?

Zacznijmy od Audi A4 Allroad. Nie tylko tradycje i doświadczenie Audi w budowaniu aut z napędem 4x4 są długie, to także producent, który przyczynił się do rozpropagowania uterenowionych kombi na rynku. Na myśli mamy Audi Allroad (później A6 Allroad), które zadebiutowało w 2000 r. i utorowało drogę A4 Allroadowi. Mimo to producent z Ingolstadt na offroadowe kombi klasy średniej kazał czekać do 2009 r.

Czy było warto? Jeśli na piedestale stawiacie: wygląd, jakość wykonania, wyposażenie, a głównie efektywność napędu, to zdecydowanie tak! Mimo że od debiutu A4 Allroad minęło już 10 lat, nadal wygląda ono atrakcyjnie. Trzeba podkreślić starannie wykonaną i dobrze wyciszoną kabinę. Do tego wiele aut ma bogate wyposażenie, głównie dzięki rozbudowanej liście opcji – wielu nabywców z niej korzystało.

Jednak największa zaleta tego modelu kryje się w układzie przeniesienia napędu. Na myśli mamy samoblokujący się centralny mechanizm różnicowy typu torsen, którego efektywność jest wysoka (najlepsza wśród opisywanych aut). To stały napęd, w którym rozdział momentu między osiami odbywa się bardzo płynnie – bazowy podział 40/60 (przód/tył). Prześwit wynoszący 180 mm, osłony podwozia czy elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS) są swego rodzaju uzupełnieniem, ale jakże przydatnym. Co ważne, trwałość układu przeniesienia napędu okazuje się więcej niż zadowalająca – poważne awarie zdarzają się bardzo rzadko, chyba że traficie na egzemplarz katowany w terenie i serwisowany najtańszym kosztem.

Teraz minusy. Zastrzeżenia mamy do walorów przewozowych (np. przeciętna ilość miejsca z tyłu na wysokości nóg) i użytkowych (m.in. najmniejszy bagażnik, najgorsza ładowność). Wysoka okazuje się również cena, gdyż za ok. 50 tys. zł kupicie egzemplarze z lat 2010-11, co sprawia, że pod maską mogą pracować wadliwe silniki. Do takich zaliczamy 2-litrówkę TSI o mocy 211 KM, oferowaną do wiosny 2013 r. Wysokie spalanie oleju (problemy z pierścieniami) i nietrwały łańcuchowy napęd rozrządu to dwie najpoważniejsze usterki tej jednostki, które mogą zaskoczyć użytkownika i wiążą się z dużymi wydatkami.

Wersja 225-konna jednostki 2.0 TFSI, wprowadzona wiosną 2013 r., jest już poprawiona, ale cena A4 Allroada z nią pod maską jest dość wysoka (ok. 60 tys. zł). Jeśli chodzi o 2-litrówki, można też pomyśleć o 170-konnym dieslu (także wersje: 143, 150, 177 i 190 KM). Ten niezły silnik nie zaliczył tak poważnych wpadek, jak 2.0 TFSI, ale pamiętajcie, że ok. 50 tys. zł wystarczy na A4 Allroad 2.0 TDI, które ma 8-9 lat i setki tysięcy kilometrów za sobą, trzeba się więc przygotować na naprawy.

Te same 2-litrowe silniki (benzyniaka i diesla), co w Audi A4 Allroad, spotkacie pod maską Passata Alltracka. Owszem, za ok. 50 tys. zł kupicie egzemplarz uterenowionego kombi Volkswagena (z 2013 r.) młodszy niż Audi, ale nadal ryzyko problemów jest spore. Dlaczego? Tak jak już wspomnieliśmy, benzyniak 2.0 TSI o mocy 211 KM to ten sam wadliwy silnik, który pracuje pod maską A4 Allroada. Co gorsza, występował on od początku do końca kariery Alltracka B7 – lata 2012-14. Remont silnika 2.0 TSI to obecnie wydatek 7-8 tys. zł (poza ASO). Jeśli więc A4 Allroad lub Passat Alltrack z tym motorem, to albo w atrakcyjnej cenie (niższej o koszt remontu silnika), albo z jednostką już po naprawie (proście o rachunki).

Czy jednak w ogóle warto interesować się Allroadem lub Alltrackiem z 2-litrowym benzyniakiem? Tak, bo jeśli wszystko działa jak należy, a silnik nie żłopie oleju na potęgę, to naprawdę dobrze sprawdza się w codziennej eksploatacji – niezła dynamika, zadowalająca elastyczność, rozsądne zużycie paliwa. Oczywiście, mniej spala Alltrack z dieslem 2.0 TDI (moc: 140, 170 i 177 KM), ale – podobnie jak w przypadku Audi – znalezienie auta z niedużym przebiegiem będzie trudne.

Jednak warto szukać, bo to właśnie uterenowiony Passat najlepiej wypada pod względem użytkowym – ogromny bagażnik, największa ładowność. Generalnie to transportowiec z prawdziwego zdarzenia, który kapitalnie sprawdzi się podczas rodzinnych wypadów o każdej porze roku i na różnych nawierzchniach. Owszem, napęd 4x4 (seria w mocniejszych odmianach) nie jest tak efektywny, jak w Audi (sprzęgło Haldex – stale napędzana przednia oś, tylna dołączana w razie konieczności), ale w kłopotliwych sytuacjach może okazać się zbawienny.

Pozostała jeszcze Insignia, która w uterenowionej wersji nazywa się Country Tourer. I choć na rynku pojawiła się najpóźniej, wcale nie stoi na straconej pozycji. Ma najlepszą relację ceny do wieku (za ok. 50 tys. zł kupicie egzemplarz z 2014 r.), jest prawie tak praktyczna, jak Passat Alltrack (bagażnik o pojemności 540 l, ładowność przekracza 600 kg) i podobnie jak rywale, ma w wyposażeniu cały arsenał dodatków podkreślających użyteczność w lekkim terenie lub na zaśnieżonych górskich drogach.

Prześwit (bliski 170 mm) jest prawie taki sam, jak w Passacie, zresztą układ przeniesienia napędu – też. Opel także wykorzystuje sprzęgło Haldex i wspiera je elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Na plus zaliczamy sporą ilość miejsca w kabinie, a także bogate wyposażenie wielu egzemplarzy oferowanych na rynku. Nieźle prezentują się też 2-litrowe silniki. Jeśli chodzi o benzyniaka, to występował tylko w 250-konnej wersji i zapewnia dobre osiągi, ale niestety, nie należy do najoszczędniejszych. Natomiast diesel 2.0 to taki średniak, bo jest dość głośny, ma kilka punktów zapalnych, ale też nie zmaga się z dużymi usterkami. Zadbany i z niewielkim przebiegiem powinien dać sporo zadowolenia z jazdy.

Volkswagen Passat Alltrack, Audi A4 Allroad i Insignia Country Tourer - dane techniczne i koszty eksploatacji

Dane techniczneAudi A4 AllroadOpel Insignia Country TourerVolkswagen Passat Alltrack
Silnik – typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16t.benz./R4/16t.benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3)198419981984
Moc maksymalna (KM/obr./min)225/4500250/4500211/5300
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)350/1500400/2500280/1700
Skrzynia biegów/napędaut. 7/4x4man. 6/4x4aut. 6/4x4
Hamulce przód/tyłtarcz. wentyl./tarcz.tarcz. wentyl./tarcz.tarcz. wentyl./tarcz.
Wymiary (dł./szer./wys.; mm)4721/1841/14954920/1858/15264771/1820/1550
Rozstaw osi (mm)/poj. bagaż. (l)2805/490-14302737/540-15302710/588-1716
Masa wł. (rzeczywista)/ładowność (kg)1650/5701768/6221632/638
OsiągiAudi A4 AllroadOpel Insignia Country TourerVolkswagen Passat Alltrack
Przyspieszenie 0-100 km/h6,7 s (test: 6,9 s)7,9 s (test: 7,4 s)7,8 s (test: 7,8 s)
Prędkość maksymalna234 km/h235 km/h212 km/h
Zużycie paliwa miasto9,0 l/100 km10,6 l/100 km11,5 l/100 km
poza miastem5,9 l/100 km6,6 l/100 km6,8 l/100 km
średnie7,0 l/100 km (8,9 l/100 km)8,1 l/100 km (10,1 l/100 km)8,6 l/100 km (9,4 l/100 km)
Średnica zawracania11,5 m11,4 m11,1 m
EksploatacjaAudi A4 AllroadOpel Insignia Country TourerVolkswagen Passat Alltrack
Olej silnikowy5W-30 (4,76 l)5W-30 (5,9 l)5W-30 (4,7 l)
Olej w skrzyni biegówG 052 529 (6,7 l)70W-85 (1,6 l)G 052 171 (1,7 l)
Płyn hamulcowyDOT 4 (1,0 l)DOT 4 (1,0 l)DOT 4 (1,0 l)
Układ chłodzeniapłyn na bazie glik. (8,3 l)płyn na bazie glik. (7,3 l)płyn na bazie glik. (8,0 l)
Rozrządłańcuchłańcuchłańcuch
Kiedy wymieniać?Audi A4 AllroadOpel Insignia Country TourerVolkswagen Passat Alltrack
Olej silnikowy wraz z filtrem*co 30 tys. kmco 30 tys. kmco 30 tys. km
Filtr przeciwpyłkowyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 30 tys. km
Filtry: powietrza i paliwaco 60 tys. kmco 60 tys. kmco 60 tys. km
Płyn hamulcowyco 2 lataco 2 lataco 2 lata
Napęd rozrządubez okres. wymianybez okres. wymianybez okres. wymiany
Ceny zamiennikówAudi A4 AllroadOpel Insignia Country TourerVolkswagen Passat Alltrack
Filtr oleju/powietrza34/58 zł27/69 zł37/39 zł
Klocki hamul./tarcze (przód, kpl.)248/560 zł235/620 zł198/560 zł
Sonda lambda425 zł 380 zł 294 zł
Cewka zapłonowa160 zł 232 zł 160 zł
Reflektor1 320 zł 1 270 zł 790 zł

Volkswagen Passat Alltrack, Audi A4 Allroad i Insignia Country Tourer - naszym zdaniem

Wyrównana stawka. Tak naprawdę każde z tych aut ma mocne i słabe punkty. Audi A4 Allroad przekonuje wykończeniem o dobrej jakości, komfortem jazdy i efektywnym napędem na cztery koła, natomiast zniechęca ceną, przeciętnymi walorami użytkowymi, a przede wszystkim poważnymi niedomaganiami silnika 2.0 TSI.

Te nie są obce też uterenowionemu kombi Volkswagena. No cóż, ta sama grupa, te same problemy. Jednak Passat ma kilka asów w rękawie – to głównie świetna użyteczność nadwozia. Dobrze oceniamy też diesla 2.0 TDI. Insignia Country Tourer to taki średniak, który nie ma wybitnie mocnych punktów, ale też trudno mu coś poważnego zarzucić. W dobrym stanie może okazać się niezłym wyborem.