• Uwaga: na rynku jest dużo aut sprowadzonych jako rozbitki i z cofniętym licznikiem
  • Spośród benzyniaków to 2-litrówka Insignii ma najmniej punktów zapalnych
  • Jeśli diesel, to raczej 2-litrowe TDI, pracujące pod maską A4 i Passata

Moda na SUV-y i crossovery trwa w najlepsze – dziś każdy chce jeździć takimi samochodami! Kupujemy je głównie po to, by wybić się z tłumu, podążać za trendami, gdyż w wielu przypadkach taki zakup jest po prostu nieracjonalny. Auta te nie są ani specjalnie praktyczne (często nieduży bagażnik), ani dzielne w terenie (nierzadko brakuje napędu 4x4). Jeśli szukacie złotego środka, auta i funkcjonalnego, i pojemnego, którym bez większych obaw można zjechać z asfaltu lub wygrzebać się ze śnieżnej pułapki, pomyślcie o uterenowionym kombi.

Wybór może nie jest tak duży, jak w przypadku SUV-ów i crossoverów, ale zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym bez problemu znajdziecie takie samochody. Tym bardziej w cieszącym się dużą popularnością segmencie aut klasy średniej. Do walki stają: Audi A4 Allroad, Opel Insignia Country Tourer i Volkswagen Passat Alltrack. Wszystkie z 2-litrowymi silnikami, napędem 4x4 i w cenie ok. 50 tys. zł. Który z naszych bohaterów okaże się największym twardzielem – dzielnym, trwałym, praktycznym i niedrogim w eksploatacji?

Zacznijmy od Audi A4 Allroad. Nie tylko tradycje i doświadczenie Audi w budowaniu aut z napędem 4x4 są długie, to także producent, który przyczynił się do rozpropagowania uterenowionych kombi na rynku. Na myśli mamy Audi Allroad (później A6 Allroad), które zadebiutowało w 2000 r. i utorowało drogę A4 Allroadowi. Mimo to producent z Ingolstadt na offroadowe kombi klasy średniej kazał czekać do 2009 r.

Czy było warto? Jeśli na piedestale stawiacie: wygląd, jakość wykonania, wyposażenie, a głównie efektywność napędu, to zdecydowanie tak! Mimo że od debiutu A4 Allroad minęło już 10 lat, nadal wygląda ono atrakcyjnie. Trzeba podkreślić starannie wykonaną i dobrze wyciszoną kabinę. Do tego wiele aut ma bogate wyposażenie, głównie dzięki rozbudowanej liście opcji – wielu nabywców z niej korzystało.

Jednak największa zaleta tego modelu kryje się w układzie przeniesienia napędu. Na myśli mamy samoblokujący się centralny mechanizm różnicowy typu torsen, którego efektywność jest wysoka (najlepsza wśród opisywanych aut). To stały napęd, w którym rozdział momentu między osiami odbywa się bardzo płynnie – bazowy podział 40/60 (przód/tył). Prześwit wynoszący 180 mm, osłony podwozia czy elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS) są swego rodzaju uzupełnieniem, ale jakże przydatnym. Co ważne, trwałość układu przeniesienia napędu okazuje się więcej niż zadowalająca – poważne awarie zdarzają się bardzo rzadko, chyba że traficie na egzemplarz katowany w terenie i serwisowany najtańszym kosztem.

Teraz minusy. Zastrzeżenia mamy do walorów przewozowych (np. przeciętna ilość miejsca z tyłu na wysokości nóg) i użytkowych (m.in. najmniejszy bagażnik, najgorsza ładowność). Wysoka okazuje się również cena, gdyż za ok. 50 tys. zł kupicie egzemplarze z lat 2010-11, co sprawia, że pod maską mogą pracować wadliwe silniki. Do takich zaliczamy 2-litrówkę TSI o mocy 211 KM, oferowaną do wiosny 2013 r. Wysokie spalanie oleju (problemy z pierścieniami) i nietrwały łańcuchowy napęd rozrządu to dwie najpoważniejsze usterki tej jednostki, które mogą zaskoczyć użytkownika i wiążą się z dużymi wydatkami.

Wersja 225-konna jednostki 2.0 TFSI, wprowadzona wiosną 2013 r., jest już poprawiona, ale cena A4 Allroada z nią pod maską jest dość wysoka (ok. 60 tys. zł). Jeśli chodzi o 2-litrówki, można też pomyśleć o 170-konnym dieslu (także wersje: 143, 150, 177 i 190 KM). Ten niezły silnik nie zaliczył tak poważnych wpadek, jak 2.0 TFSI, ale pamiętajcie, że ok. 50 tys. zł wystarczy na A4 Allroad 2.0 TDI, które ma 8-9 lat i setki tysięcy kilometrów za sobą, trzeba się więc przygotować na naprawy.

Te same 2-litrowe silniki (benzyniaka i diesla), co w Audi A4 Allroad, spotkacie pod maską Passata Alltracka. Owszem, za ok. 50 tys. zł kupicie egzemplarz uterenowionego kombi Volkswagena (z 2013 r.) młodszy niż Audi, ale nadal ryzyko problemów jest spore. Dlaczego? Tak jak już wspomnieliśmy, benzyniak 2.0 TSI o mocy 211 KM to ten sam wadliwy silnik, który pracuje pod maską A4 Allroada. Co gorsza, występował on od początku do końca kariery Alltracka B7 – lata 2012-14. Remont silnika 2.0 TSI to obecnie wydatek 7-8 tys. zł (poza ASO). Jeśli więc A4 Allroad lub Passat Alltrack z tym motorem, to albo w atrakcyjnej cenie (niższej o koszt remontu silnika), albo z jednostką już po naprawie (proście o rachunki).

Czy jednak w ogóle warto interesować się Allroadem lub Alltrackiem z 2-litrowym benzyniakiem? Tak, bo jeśli wszystko działa jak należy, a silnik nie żłopie oleju na potęgę, to naprawdę dobrze sprawdza się w codziennej eksploatacji – niezła dynamika, zadowalająca elastyczność, rozsądne zużycie paliwa. Oczywiście, mniej spala Alltrack z dieslem 2.0 TDI (moc: 140, 170 i 177 KM), ale – podobnie jak w przypadku Audi – znalezienie auta z niedużym przebiegiem będzie trudne.

Jednak warto szukać, bo to właśnie uterenowiony Passat najlepiej wypada pod względem użytkowym – ogromny bagażnik, największa ładowność. Generalnie to transportowiec z prawdziwego zdarzenia, który kapitalnie sprawdzi się podczas rodzinnych wypadów o każdej porze roku i na różnych nawierzchniach. Owszem, napęd 4x4 (seria w mocniejszych odmianach) nie jest tak efektywny, jak w Audi (sprzęgło Haldex – stale napędzana przednia oś, tylna dołączana w razie konieczności), ale w kłopotliwych sytuacjach może okazać się zbawienny.

Pozostała jeszcze Insignia, która w uterenowionej wersji nazywa się Country Tourer. I choć na rynku pojawiła się najpóźniej, wcale nie stoi na straconej pozycji. Ma najlepszą relację ceny do wieku (za ok. 50 tys. zł kupicie egzemplarz z 2014 r.), jest prawie tak praktyczna, jak Passat Alltrack (bagażnik o pojemności 540 l, ładowność przekracza 600 kg) i podobnie jak rywale, ma w wyposażeniu cały arsenał dodatków podkreślających użyteczność w lekkim terenie lub na zaśnieżonych górskich drogach.

Prześwit (bliski 170 mm) jest prawie taki sam, jak w Passacie, zresztą układ przeniesienia napędu – też. Opel także wykorzystuje sprzęgło Haldex i wspiera je elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Na plus zaliczamy sporą ilość miejsca w kabinie, a także bogate wyposażenie wielu egzemplarzy oferowanych na rynku. Nieźle prezentują się też 2-litrowe silniki. Jeśli chodzi o benzyniaka, to występował tylko w 250-konnej wersji i zapewnia dobre osiągi, ale niestety, nie należy do najoszczędniejszych. Natomiast diesel 2.0 to taki średniak, bo jest dość głośny, ma kilka punktów zapalnych, ale też nie zmaga się z dużymi usterkami. Zadbany i z niewielkim przebiegiem powinien dać sporo zadowolenia z jazdy.

Volkswagen Passat Alltrack, Audi A4 Allroad i Insignia Country Tourer - dane techniczne i koszty eksploatacji

Dane techniczne Audi A4 Allroad Opel Insignia Country Tourer Volkswagen Passat Alltrack
Silnik – typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16 t.benz./R4/16 t.benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1984 1998 1984
Moc maksymalna (KM/obr./min) 225/4500 250/4500 211/5300
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 350/1500 400/2500 280/1700
Skrzynia biegów/napęd aut. 7/4x4 man. 6/4x4 aut. 6/4x4
Hamulce przód/tył tarcz. wentyl./tarcz. tarcz. wentyl./tarcz. tarcz. wentyl./tarcz.
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4721/1841/1495 4920/1858/1526 4771/1820/1550
Rozstaw osi (mm)/poj. bagaż. (l) 2805/490-1430 2737/540-1530 2710/588-1716
Masa wł. (rzeczywista)/ładowność (kg) 1650/570 1768/622 1632/638
Osiągi Audi A4 Allroad Opel Insignia Country Tourer Volkswagen Passat Alltrack
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,7 s (test: 6,9 s) 7,9 s (test: 7,4 s) 7,8 s (test: 7,8 s)
Prędkość maksymalna 234 km/h 235 km/h 212 km/h
Zużycie paliwa miasto 9,0 l/100 km 10,6 l/100 km 11,5 l/100 km
poza miastem 5,9 l/100 km 6,6 l/100 km 6,8 l/100 km
średnie 7,0 l/100 km (8,9 l/100 km) 8,1 l/100 km (10,1 l/100 km) 8,6 l/100 km (9,4 l/100 km)
Średnica zawracania 11,5 m 11,4 m 11,1 m
Eksploatacja Audi A4 Allroad Opel Insignia Country Tourer Volkswagen Passat Alltrack
Olej silnikowy 5W-30 (4,76 l) 5W-30 (5,9 l) 5W-30 (4,7 l)
Olej w skrzyni biegów G 052 529 (6,7 l) 70W-85 (1,6 l) G 052 171 (1,7 l)
Płyn hamulcowy DOT 4 (1,0 l) DOT 4 (1,0 l) DOT 4 (1,0 l)
Układ chłodzenia płyn na bazie glik. (8,3 l) płyn na bazie glik. (7,3 l) płyn na bazie glik. (8,0 l)
Rozrząd łańcuch łańcuch łańcuch
Kiedy wymieniać? Audi A4 Allroad Opel Insignia Country Tourer Volkswagen Passat Alltrack
Olej silnikowy wraz z filtrem* co 30 tys. km co 30 tys. km co 30 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km co 30 tys. km co 30 tys. km
Filtry: powietrza i paliwa co 60 tys. km co 60 tys. km co 60 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata co 2 lata co 2 lata
Napęd rozrządu bez okres. wymiany bez okres. wymiany bez okres. wymiany
Ceny zamienników Audi A4 Allroad Opel Insignia Country Tourer Volkswagen Passat Alltrack
Filtr oleju/powietrza 34/58 zł 27/69 zł 37/39 zł
Klocki hamul./tarcze (przód, kpl.) 248/560 zł 235/620 zł 198/560 zł
Sonda lambda 425 zł 380 zł 294 zł
Cewka zapłonowa 160 zł 232 zł 160 zł
Reflektor 1 320 zł 1 270 zł 790 zł

Volkswagen Passat Alltrack, Audi A4 Allroad i Insignia Country Tourer - naszym zdaniem

Wyrównana stawka. Tak naprawdę każde z tych aut ma mocne i słabe punkty. Audi A4 Allroad przekonuje wykończeniem o dobrej jakości, komfortem jazdy i efektywnym napędem na cztery koła, natomiast zniechęca ceną, przeciętnymi walorami użytkowymi, a przede wszystkim poważnymi niedomaganiami silnika 2.0 TSI.

Te nie są obce też uterenowionemu kombi Volkswagena. No cóż, ta sama grupa, te same problemy. Jednak Passat ma kilka asów w rękawie – to głównie świetna użyteczność nadwozia. Dobrze oceniamy też diesla 2.0 TDI. Insignia Country Tourer to taki średniak, który nie ma wybitnie mocnych punktów, ale też trudno mu coś poważnego zarzucić. W dobrym stanie może okazać się niezłym wyborem.

Ładowanie formularza...