- Uwaga: na rynku jest dużo aut sprowadzonych jako rozbitki i z cofniętym licznikiem
- Spośród benzyniaków to 2-litrówka Insignii ma najmniej punktów zapalnych
- Jeśli diesel, to raczej 2-litrowe TDI, pracujące pod maską A4 i Passata
- Wszystkie numery Auto Świata w jednym miejscu! Sprawdź naszą subskrypcję
Moda na SUV-y i crossovery trwa w najlepsze – dziś każdy chce jeździć takimi samochodami! Kupujemy je głównie po to, by wybić się z tłumu, podążać za trendami, gdyż w wielu przypadkach taki zakup jest po prostu nieracjonalny. Auta te nie są ani specjalnie praktyczne (często nieduży bagażnik), ani dzielne w terenie (nierzadko brakuje napędu 4x4). Jeśli szukacie złotego środka, auta i funkcjonalnego, i pojemnego, którym bez większych obaw można zjechać z asfaltu lub wygrzebać się ze śnieżnej pułapki, pomyślcie o uterenowionym kombi.
Wybór może nie jest tak duży, jak w przypadku SUV-ów i crossoverów, ale zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym bez problemu znajdziecie takie samochody. Tym bardziej w cieszącym się dużą popularnością segmencie aut klasy średniej. Do walki stają: Audi A4 Allroad, Opel Insignia Country Tourer i Volkswagen Passat Alltrack. Wszystkie z 2-litrowymi silnikami, napędem 4x4 i w cenie ok. 50 tys. zł. Który z naszych bohaterów okaże się największym twardzielem – dzielnym, trwałym, praktycznym i niedrogim w eksploatacji?
Zacznijmy od Audi A4 Allroad. Nie tylko tradycje i doświadczenie Audi w budowaniu aut z napędem 4x4 są długie, to także producent, który przyczynił się do rozpropagowania uterenowionych kombi na rynku. Na myśli mamy Audi Allroad (później A6 Allroad), które zadebiutowało w 2000 r. i utorowało drogę A4 Allroadowi. Mimo to producent z Ingolstadt na offroadowe kombi klasy średniej kazał czekać do 2009 r.
Czy było warto? Jeśli na piedestale stawiacie: wygląd, jakość wykonania, wyposażenie, a głównie efektywność napędu, to zdecydowanie tak! Mimo że od debiutu A4 Allroad minęło już 10 lat, nadal wygląda ono atrakcyjnie. Trzeba podkreślić starannie wykonaną i dobrze wyciszoną kabinę. Do tego wiele aut ma bogate wyposażenie, głównie dzięki rozbudowanej liście opcji – wielu nabywców z niej korzystało.
Jednak największa zaleta tego modelu kryje się w układzie przeniesienia napędu. Na myśli mamy samoblokujący się centralny mechanizm różnicowy typu torsen, którego efektywność jest wysoka (najlepsza wśród opisywanych aut). To stały napęd, w którym rozdział momentu między osiami odbywa się bardzo płynnie – bazowy podział 40/60 (przód/tył). Prześwit wynoszący 180 mm, osłony podwozia czy elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS) są swego rodzaju uzupełnieniem, ale jakże przydatnym. Co ważne, trwałość układu przeniesienia napędu okazuje się więcej niż zadowalająca – poważne awarie zdarzają się bardzo rzadko, chyba że traficie na egzemplarz katowany w terenie i serwisowany najtańszym kosztem.
Teraz minusy. Zastrzeżenia mamy do walorów przewozowych (np. przeciętna ilość miejsca z tyłu na wysokości nóg) i użytkowych (m.in. najmniejszy bagażnik, najgorsza ładowność). Wysoka okazuje się również cena, gdyż za ok. 50 tys. zł kupicie egzemplarze z lat 2010-11, co sprawia, że pod maską mogą pracować wadliwe silniki. Do takich zaliczamy 2-litrówkę TSI o mocy 211 KM, oferowaną do wiosny 2013 r. Wysokie spalanie oleju (problemy z pierścieniami) i nietrwały łańcuchowy napęd rozrządu to dwie najpoważniejsze usterki tej jednostki, które mogą zaskoczyć użytkownika i wiążą się z dużymi wydatkami.
Wersja 225-konna jednostki 2.0 TFSI, wprowadzona wiosną 2013 r., jest już poprawiona, ale cena A4 Allroada z nią pod maską jest dość wysoka (ok. 60 tys. zł). Jeśli chodzi o 2-litrówki, można też pomyśleć o 170-konnym dieslu (także wersje: 143, 150, 177 i 190 KM). Ten niezły silnik nie zaliczył tak poważnych wpadek, jak 2.0 TFSI, ale pamiętajcie, że ok. 50 tys. zł wystarczy na A4 Allroad 2.0 TDI, które ma 8-9 lat i setki tysięcy kilometrów za sobą, trzeba się więc przygotować na naprawy.
Te same 2-litrowe silniki (benzyniaka i diesla), co w Audi A4 Allroad, spotkacie pod maską Passata Alltracka. Owszem, za ok. 50 tys. zł kupicie egzemplarz uterenowionego kombi Volkswagena (z 2013 r.) młodszy niż Audi, ale nadal ryzyko problemów jest spore. Dlaczego? Tak jak już wspomnieliśmy, benzyniak 2.0 TSI o mocy 211 KM to ten sam wadliwy silnik, który pracuje pod maską A4 Allroada. Co gorsza, występował on od początku do końca kariery Alltracka B7 – lata 2012-14. Remont silnika 2.0 TSI to obecnie wydatek 7-8 tys. zł (poza ASO). Jeśli więc A4 Allroad lub Passat Alltrack z tym motorem, to albo w atrakcyjnej cenie (niższej o koszt remontu silnika), albo z jednostką już po naprawie (proście o rachunki).
Czy jednak w ogóle warto interesować się Allroadem lub Alltrackiem z 2-litrowym benzyniakiem? Tak, bo jeśli wszystko działa jak należy, a silnik nie żłopie oleju na potęgę, to naprawdę dobrze sprawdza się w codziennej eksploatacji – niezła dynamika, zadowalająca elastyczność, rozsądne zużycie paliwa. Oczywiście, mniej spala Alltrack z dieslem 2.0 TDI (moc: 140, 170 i 177 KM), ale – podobnie jak w przypadku Audi – znalezienie auta z niedużym przebiegiem będzie trudne.
Jednak warto szukać, bo to właśnie uterenowiony Passat najlepiej wypada pod względem użytkowym – ogromny bagażnik, największa ładowność. Generalnie to transportowiec z prawdziwego zdarzenia, który kapitalnie sprawdzi się podczas rodzinnych wypadów o każdej porze roku i na różnych nawierzchniach. Owszem, napęd 4x4 (seria w mocniejszych odmianach) nie jest tak efektywny, jak w Audi (sprzęgło Haldex – stale napędzana przednia oś, tylna dołączana w razie konieczności), ale w kłopotliwych sytuacjach może okazać się zbawienny.
Pozostała jeszcze Insignia, która w uterenowionej wersji nazywa się Country Tourer. I choć na rynku pojawiła się najpóźniej, wcale nie stoi na straconej pozycji. Ma najlepszą relację ceny do wieku (za ok. 50 tys. zł kupicie egzemplarz z 2014 r.), jest prawie tak praktyczna, jak Passat Alltrack (bagażnik o pojemności 540 l, ładowność przekracza 600 kg) i podobnie jak rywale, ma w wyposażeniu cały arsenał dodatków podkreślających użyteczność w lekkim terenie lub na zaśnieżonych górskich drogach.
Prześwit (bliski 170 mm) jest prawie taki sam, jak w Passacie, zresztą układ przeniesienia napędu – też. Opel także wykorzystuje sprzęgło Haldex i wspiera je elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Na plus zaliczamy sporą ilość miejsca w kabinie, a także bogate wyposażenie wielu egzemplarzy oferowanych na rynku. Nieźle prezentują się też 2-litrowe silniki. Jeśli chodzi o benzyniaka, to występował tylko w 250-konnej wersji i zapewnia dobre osiągi, ale niestety, nie należy do najoszczędniejszych. Natomiast diesel 2.0 to taki średniak, bo jest dość głośny, ma kilka punktów zapalnych, ale też nie zmaga się z dużymi usterkami. Zadbany i z niewielkim przebiegiem powinien dać sporo zadowolenia z jazdy.
Volkswagen Passat Alltrack, Audi A4 Allroad i Insignia Country Tourer - dane techniczne i koszty eksploatacji
Dane techniczne | Audi A4 Allroad | Opel Insignia Country Tourer | Volkswagen Passat Alltrack |
---|---|---|---|
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 | t.benz./R4/16 | t.benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1984 | 1998 | 1984 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 225/4500 | 250/4500 | 211/5300 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 350/1500 | 400/2500 | 280/1700 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7/4x4 | man. 6/4x4 | aut. 6/4x4 |
Hamulce przód/tył | tarcz. wentyl./tarcz. | tarcz. wentyl./tarcz. | tarcz. wentyl./tarcz. |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4721/1841/1495 | 4920/1858/1526 | 4771/1820/1550 |
Rozstaw osi (mm)/poj. bagaż. (l) | 2805/490-1430 | 2737/540-1530 | 2710/588-1716 |
Masa wł. (rzeczywista)/ładowność (kg) | 1650/570 | 1768/622 | 1632/638 |
Osiągi | Audi A4 Allroad | Opel Insignia Country Tourer | Volkswagen Passat Alltrack |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,7 s (test: 6,9 s) | 7,9 s (test: 7,4 s) | 7,8 s (test: 7,8 s) |
Prędkość maksymalna | 234 km/h | 235 km/h | 212 km/h |
Zużycie paliwa miasto | 9,0 l/100 km | 10,6 l/100 km | 11,5 l/100 km |
poza miastem | 5,9 l/100 km | 6,6 l/100 km | 6,8 l/100 km |
średnie | 7,0 l/100 km (8,9 l/100 km) | 8,1 l/100 km (10,1 l/100 km) | 8,6 l/100 km (9,4 l/100 km) |
Średnica zawracania | 11,5 m | 11,4 m | 11,1 m |
Eksploatacja | Audi A4 Allroad | Opel Insignia Country Tourer | Volkswagen Passat Alltrack |
Olej silnikowy | 5W-30 (4,76 l) | 5W-30 (5,9 l) | 5W-30 (4,7 l) |
Olej w skrzyni biegów | G 052 529 (6,7 l) | 70W-85 (1,6 l) | G 052 171 (1,7 l) |
Płyn hamulcowy | DOT 4 (1,0 l) | DOT 4 (1,0 l) | DOT 4 (1,0 l) |
Układ chłodzenia | płyn na bazie glik. (8,3 l) | płyn na bazie glik. (7,3 l) | płyn na bazie glik. (8,0 l) |
Rozrząd | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Kiedy wymieniać? | Audi A4 Allroad | Opel Insignia Country Tourer | Volkswagen Passat Alltrack |
Olej silnikowy wraz z filtrem* | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Filtry: powietrza i paliwa | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata | co 2 lata | co 2 lata |
Napęd rozrządu | bez okres. wymiany | bez okres. wymiany | bez okres. wymiany |
Ceny zamienników | Audi A4 Allroad | Opel Insignia Country Tourer | Volkswagen Passat Alltrack |
Filtr oleju/powietrza | 34/58 zł | 27/69 zł | 37/39 zł |
Klocki hamul./tarcze (przód, kpl.) | 248/560 zł | 235/620 zł | 198/560 zł |
Sonda lambda | 425 zł | 380 zł | 294 zł |
Cewka zapłonowa | 160 zł | 232 zł | 160 zł |
Reflektor | 1 320 zł | 1 270 zł | 790 zł |
Volkswagen Passat Alltrack, Audi A4 Allroad i Insignia Country Tourer - naszym zdaniem
Wyrównana stawka. Tak naprawdę każde z tych aut ma mocne i słabe punkty. Audi A4 Allroad przekonuje wykończeniem o dobrej jakości, komfortem jazdy i efektywnym napędem na cztery koła, natomiast zniechęca ceną, przeciętnymi walorami użytkowymi, a przede wszystkim poważnymi niedomaganiami silnika 2.0 TSI.
Te nie są obce też uterenowionemu kombi Volkswagena. No cóż, ta sama grupa, te same problemy. Jednak Passat ma kilka asów w rękawie – to głównie świetna użyteczność nadwozia. Dobrze oceniamy też diesla 2.0 TDI. Insignia Country Tourer to taki średniak, który nie ma wybitnie mocnych punktów, ale też trudno mu coś poważnego zarzucić. W dobrym stanie może okazać się niezłym wyborem.
Galeria zdjęć
Audi A4 Allroad, Opel Insignia Country Tourer i Volkswagen Passat Alltrack – oto uterenowione kombi klasy średniej. Które z nich okaże się najdzielniejsze, a przy tym najtrwalsze? Do wydania mamy 50 tys. zł i celujemy w 2-litrowe silniki.
Jeśli na piedestale stawiacie walory przewozowe kufra, to najlepiej wypada Passat Alltrack, choć Insignia Country Tourer tylko nieznacznie ustępuje mu pola. Najmniejszy bagażnik ma A4 Allroad.
Spośród benzyniaków to 2-litrówka Insignii ma najmniej punktów zapalnych. Jeśli diesel, to raczej 2-litrowe TDI, pracujące pod maską Audi A4 i Volkswagena Passata.
Moda na SUV-y i crossovery trwa w najlepsze – dziś każdy chce jeździć takimi samochodami! Kupujemy je głównie po to, by wybić się z tłumu, podążać za trendami, gdyż w wielu przypadkach taki zakup jest po prostu nieracjonalny.
Auta te nie są ani specjalnie praktyczne (często nieduży bagażnik), ani dzielne w terenie (nierzadko brakuje napędu 4x4). Jeśli szukacie złotego środka, auta i funkcjonalnego, i pojemnego, którym bez większych obaw można zjechać z asfaltu lub wygrzebać się ze śnieżnej pułapki, pomyślcie o uterenowionym kombi.
Wybór może nie jest tak duży, jak w przypadku SUV-ów i crossoverów, ale zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym bez problemu znajdziecie takie samochody.
Szykowne i atrakcyjne – Audi A4 Allroad cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku. Model pojawił się w 2009 r. i 3 lata później przeszedł modernizację. Jak przystało na uterenowione kombi, ma cały arsenał dodatków podkreślających większą użyteczność w lekkim terenie lub na zaśnieżonych górskich drogach – od zwiększonego prześwitu (o 37 mm) w stosunku do zwykłego A4 kombi (wynosi 180 mm), poprzez osłony podwozia, a na efektywnym układzie napędowym kończąc (torsen). Zastosowano też elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS. Jeśli chodzi o silniki, to najpopularniejszym i najczęściej spotykanym napędem jest turbodiesel 2.0. W tej generacji A4 motor ten ma już wtrysk CR i wypada znacznie lepiej pod względem trwałości od poprzednika, wyposażonego w pompowtryskiwacze. Mimo to silnik ten nie ustrzegł się kilku wpadek (opisane poniżej). Najgorzej pod względem trwałości wypada benzyniak 2.0 TSI (głównie początek produkcji) – duże spalanie oleju, kłopoty z łańcuchowym napędem rozrządu. Pod maskę modelu trafił też diesel 3.0 V6. Audi A4 Allroad - to nam się podoba Duży wybór na rynku wtórnym, dobre właściwości jezdne, efektywny napęd 4x4, bogate wyposażenie wielu egzemplarzy, dobry dostęp do niedrogich zamienników. Audi A4 Allroad - to nam się nie podoba Słaba relacja ceny do wieku, problematyczne silniki 2.0 TFSI, wiele aut z cofniętymi licznikami, przeciętne walory użytkowe bagażnika.
Przypadki problemów z reflektorami, luzy w przednim zawieszeniu, uszkodzone cewki zapłonowe, problemy z modułem komfortu, w 2.0 TFSI podwyższone zużycie oleju silnikowego, a także niedomagania łańcuchowego napędu rozrządu oraz przypadki pęknięcia tłoków, w 2.0 TDI kłopoty z DPF-em, EGR-em i układem wtryskowym. Niedomagania skrzyni dwusprzęgłowej.
Offroadowa odmiana Insignii pojawiła się jesienią 2013 r. Zbudowana na bazie kombi, wyróżniała się: większym prześwitem (o 20 mm), szerokimi nakładkami na zderzakach, błotnikach i progach, a także płytą chroniącą komorę silnika. Do tego można było liczyć na elektronicznie sterowane adaptacyjne zawieszenie. W momencie debiutu do napędu przeznaczono 2-litrowe silniki – benzyniaka o mocy 250 KM i diesla rozwijającego 163 KM (w 2015 r. moc wzrosła do 170 KM) oraz 195 KM w wersji biturbo. Z czasem ofertę uzupełnił motor 1.6 (benzyniak i diesel). Ważne: w przypadku opisywanych 2-litrowych jednostek napędowych można liczyć na napęd 4x4 – początkowo seryjny (wszystkie odmiany 2.0), z czasem, w przypadku wersji 2.0 CDTI/163 KM (później 170 KM), był opcją. Rozdziałem momentu zarządzają sprzęgło Haldex oraz elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Efektywność układu jest przyzwoita, ale pamiętajcie, że nie jest to auto terenowe. Trwałość? Przeciętna, choć zdaniem wielu mechaników auta po modernizacji są pozbawione wielu problemów, które trapiły egzemplarze z początkowych lat produkcji. Opel Insignia to nam się podoba Całkiem przyjemny wygląd karoserii, bogate wyposażenie, dość szeroki wybór wersji silnikowych, rozsądne ceny napraw, niezła cena zakupu. Opel Insignia to nam się nie podoba Sporo egzemplarzy po dużych przebiegach (szczególnie dotyczy to wersji z dieslem 2.0), paliwożerny benzyniak 2.0T, przeciętna trwałość.
Dość często szwankuje elektronika – np. kłopoty z systemami sterującymi. W benzyniaku 2.0T przypadki rozciągnięcia łańcucha rozrządu, natomiast w 2.0 CDTI: zużycie uszczelki w układzie ssącym olejenia (fot.), nieszczelności zaworu EGR, problemy z DPF-em i przewodem doprowadzającym powietrze do turbiny. W 4x4 – przypadki awarii tylnego dyferencjału.
Uterenowione kombi klasy średniej Volkswagena na rynku pojawiło się na początku 2012 r. Podobnie jak w przypadku A4 Allroada i Insignii Country Tourer, offroadowy charakter auta uzyskano dzięki wielu zabiegom stylistycznym (m.in. poszerzające karoserię listwy wokół auta), zwiększonemu prześwitowi (ze 135 do 165 mm), a także korzystniejszym kątom natarcia i zejścia. Passat Alltrack ma też osłonę chroniącą silnik. A skoro poruszyliśmy temat napędu, to pod maską znalazły się trzy jednostki: dwa benzyniaki (TSI, 1.8/160 i 2.0/211 KM) oraz jeden turbodiesel (TDI, 2.0/140, 170 i 177 KM). Niestety, wszystkie motory Alltracka są obarczone problemami, np. benzyniaki spalają dużo oleju silnikowego, niezbyt trwały okazuje się łańcuchowy napęd rozrządu, natomiast diesle należą do silników z fałszywym oprogramowaniem (afera Dieselgate). Poza tym często mają duże przebiegi i wymagają już solidnego dofinansowania. Jeśli chodzi o napęd 4x4 (standard w mocniejszych odmianach), to w układzie pracuje sprzęgło Haldex. Można liczyć na sterowaną elektronicznie blokadę mechanizmu różnicowego (XDS), a także tryb Off-Road, po aktywacji którego najważniejsze systemy wspomagające kierowcę przechodzą w tryb terenowy i ułatwiają jazdę np. po zaśnieżonych drogach. Volkswagen Passat Alltrack to nam się podoba Świetne walory użytkowe (ogromny bagażnik, duża ładowność), rozsądne koszty napraw (m.in. dobry dostęp do tanich zamienników). Volkswagen Passat Alltrack to nam się nie podoba Dużo aut w kiepskim stanie (spore przebiegi, wiele z powypadkową przeszłością), niedomagania benzyniaków TSI, przypadki korozji tylnej klapy.
Przypadki korozji rantu tylnej klapy, problemy z elektroniką pokładową (m.in. multimediami, sterowaniem klimatyzacją), w benzyniakach 1.8 i 2.0 TSI: duże spalanie oleju (niska trwałość pierścieni tłokowych), nietrwały łańcuchowy napęd rozrządu. Drogie usterki przekładni DSG. Silniki Diesla podlegają usprawnieniom w ramach afery spalinowej.
Wyrównana stawka. Tak naprawdę każde z tych aut ma mocne i słabe punkty. Audi A4 Allroad przekonuje wykończeniem o dobrej jakości, komfortem jazdy i efektywnym napędem na cztery koła, natomiast zniechęca ceną, przeciętnymi walorami użytkowymi, a przede wszystkim poważnymi niedomaganiami silnika 2.0 TSI. Te nie są obce też uterenowionemu kombi Volkswagena.
No cóż, ta sama grupa, te same problemy. Jednak Passat ma kilka asów w rękawie – to głównie świetna użyteczność nadwozia. Dobrze oceniamy też diesla 2.0 TDI. Insignia Country Tourer to taki średniak, który nie ma wybitnie mocnych punktów, ale też trudno mu coś poważnego zarzucić. W dobrym stanie może okazać się niezłym wyborem.