Druga i chyba jak na razie ostatnia generacja „trojaczków z Kolina”. Citroen C1 to bliźniaczy model Peugeota 108 i Toyoty Aygo II – z japońskiego auta pochodzi dość udany silnik 1.0, natomiast 1.2 PureTech to jednostka PSA.

Do większości zastosowań w zupełności wystarczy mniejszy motor, poza tym – w przeciwieństwie do 1.2 PureTech, w którym może dojść np. do problemów ze strzępiącym się paskiem rozrządu (po 2018 r. usterka jest znacznie rzadsza), znane są też przypadki luzu osiowego na wale korbowym – jest to napęd raczej bezobsługowy.

Jakość plastików i tworzyw adekwatna do ceny. Foto: Auto Świat
Jakość plastików i tworzyw adekwatna do ceny.

Wersja 1.0 nie nadaje się do wyścigów na 1/4 mili, ale w mieście się sprawdzi. Zwłaszcza że C1 to auto lekkie i zwinne (mała średnica zawracania), więc w ciasnych uliczkach czuje się najlepiej. Problem może stanowić ubogie wyposażenie części aut, z rezerwą lepiej podchodzić do skrzyni zautomatyzowanej (ETG).

Citroen C1 - usterki karoserii

Pierwsza generacja Citroena C1 potrafiła zardzewieć, w drugiej jest o wiele lepiej, niemniej warto zajrzeć pod auto i zweryfikować stan podwozia i wydechu.

Citroen C1 - usterki elektryki

Prosta konstrukcja plus zazwyczaj ubogie wyposażenie, oznaczają przeważnie brak poważnych usterek.

Citroen C1 - usterki układu napędowego

Wersja 1.2 ma słabe punkty (pasek rozrządu, znamy przypadki, gdy na wale pojawił się luz wzdłużny – dotyczy głównie aut z początku produkcji), nie każdy serwis będzie też chciał zająć się zautomatyzowaną skrzynią ETG.

Citroen C1 - zawieszenie

Tak jak z elektryką – prosta budowa oznacza stosunkowo niskie koszty. Nawet gdy coś trzeba naprawić, rachunek nie jest wysoki.

Citroen C1 - dane techniczne

Nadwozie hatchback 3d i 5d
Wymiary 3466/1620/1460 mm
Rozstaw osi 2340 mm
Pojemność bagażnika 196-780 l
Silniki
1.0 12V 68 KM
1.0 12V 72 KM
1.2 PureTech 82 KM
Napęd na przód

Citroen C1 - eksploatacja

  • Wymiana oleju silnikowego co 25-30 tys. km
  • Wymiana filtra przeciwpyłkowego co 25-30 tys. km (występuje tylko w wersjach z klimatyzacją)
  • Wymiana filtra powietrza co 50-60 tys. km
  • Wymiana świec zapłonowych co 60 tys. km
  • Wymiana płynu hamulcowego co 2 lata
  • Wymiana płynu chłodzącego co 5 lat
  • Wymiana napędu rozrządu co 150-175 tys. km (w 1.2 PureTech), w odmianie 1.0 – łańcuch.

Citroen C1 - nasza ocena 4+