Swoją pozycję Koreańczycy budują powoli, ale bardzo systematycznie i konsekwentnie. Poprzednik ix35, czyli Tucson, pod względem konstrukcji był zbliżony do konkurencji (wtedy głównie japońskiej), ale nieco skromniejsze wymiary i stonowany wygląd sprawiały, że pozostawał trochę w jej cieniu. Zupełnie inaczej wygląda sprawa z modelem ix35 – Hyundai, podobnie jak bliźniacza pod względem technicznym Kia Sportage, celuje w liderów klasy, z RAV4 i Tiguanem na czele.
Jaki ma oręż w tej walce? Odważny design, bogate wyposażenie z ciekawymi opcjami, nowoczesne silniki, brak większych wpadek funkcjonalnych. Koreańczycy pod pewnym względem przebijają też całą europejską, a nawet japońską konkurencję: Hyundai ix35 od początku miało 5-letnią gwarancję bez limitu kilometrów! Choć wyłączeń w niej nie brakuje, to jednak stanowi jakąś ochronę, a poza tym znacznie łatwiej o egzemplarz pieczołowicie serwisowany w ASO Hyundaia.
Nawet najstarsze ix35 nie są tanie – bez 40 tys. zł nie ma co marzyć o samochodzie w dobrym stanie. Jeśli chcecie auto z napędem 4x4, bezwypadkowe, z dieslem i rozsądnym przebiegiem, musicie mieć ponad 50 tys. zł. Wysokie ceny odzwierciedlają spore zainteresowanie kupujących.
Hyundai ix35 - dobre diesle, raczej bez lpg
Wybierając silnik, pod uwagę bierzemy spalanie, osiągi i trwałość. W SUV-ach kupujący szczególnie cenią diesle, gdyż zapewniają one oszczędność. W przypadku Hyundaia ix35 to rzeczywiście przyzwoity wybór – jednostki są dość dynamiczne, nawet 1.7 całkiem dobrze sprawdza się podczas spokojnej jazdy. W trakcie redakcyjnego testu słabsza dwulitrówka zużyła średnio 6,7 l/100 km, a przy tym pokonała wielu konkurentów w kategorii „elastyczność”.
Diesle bardzo dobrze wypadają też pod względem niezawodności – brak mocy i szarpanie często oznacza jedynie… zapchanie sitka wstępnego filtrowania, znajdującego się w zbiorniku paliwa. Nie jest to jednak problem, bo nawet w ASO Hyundaia czyszczenie zajmuje godzinę i kosztuje 250 zł. Oczywiście, zdarzają się czasem zużyte koła dwumasowe i sprzęgła.
Usterki turbiny, wtryskiwaczy, nadmierne spalanie oleju? Jak powiedzieli nam mechanicy z warszawskiego autoryzowanego serwisu Hyundaia Jaworski-Gajewski, w autach o jakkolwiek udokumentowanej historii takie awarie nie występują! Dowiedzieliśmy się też, że niedomagania sondy lambda to prawie zawsze wynik działania kun, które upatrzyły sobie wersje benzynowe ix35 (co ciekawe, najwięcej przypadków w 1.6 GDI).
Zobacz także
- Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.
- Sprawdź za darmo numer VIN!
Warto uważać na instalację LPG – Hyundai nigdy takiej nie oferował, w wersjach GDI (z wtryskiem bezpośrednim) jej opłacalność nie jest duża, bo musi spalać równolegle sporo benzyny. Teoretycznie można zagazować 2.0 MPI, ale serwisanci ostrzegają: często już po 50 tys. km wypalają się gniazda zaworowe i konieczny okazuje się drogi remont głowicy. Niestety, silniki te potrafią „wciągnąć” w mieście podczas dynamicznej jazdy nawet 15-16 l/100 km! 2.0 GDI nie jest wyraźnie oszczędniejsze… Benzyniaki też mają słabe sprzęgła.
Hyundai ix35 - sporo drobiazgów do poprawy
Solidne silniki nie oznaczają braku kłopotów. Wiele niedoróbek w ix35 wychodziło na jaw szybko po wyjeździe z salonu: klejono wzmocnienie drzwi i maski (!), dokręcano półosie, wymieniano przekładnie kierownicze, część klientów bezpłatnie otrzymała nowe amortyzatory. Cały czas trwają akcje bezpłatnej wymiany airbagów, napinaczy pasów bezpieczeństwa i sprężyn zawieszenia (jeśli nie są pęknięte, serwis założy nakładki).
Wiele niedociągnięć dotyczy też wykończenia nadwozia. Chyba każdy użytkownik Hyundaia ix35 dokręcał nakrętki listwy na tylnych drzwiach lub reklamował porwaną tapicerkę oraz uszkodzoną piankę fotela. Na wytarte plastiki nic nie poradzicie. Czasem wymieniano fabryczne radia (nie włączają się lub pojawia się niebieski wyświetlacz). Obecnie za amortyzatory czy też łączniki stabilizatorów klienci muszą już płacić, ale nie są to wysokie kwoty (przednie łączniki kosztują około 100 zł, tylne – po 70 zł).
Jak podkreślili mechanicy z firmy Jaworski-Gajewski, ix35 nie ma kłopotów z korozją nadwozia. Dość kosztowna przypadłość może spotkać za to użytkowników odmian 4x4 (bez względu na rodzaj silnika). Wyrabiają się frezy łączonej półosi, co niestety kończy się utratą napędu – brak zamienników, a oryginalne części oznaczają wydatek rzędu 3200 zł!
Hyundai ix35 - dane techniczne
Silnik 1.6 GDi jest w miarę oszczędny, ale średnio dynamiczny. Dwulitrowe MPI potrafi spalić nawet 16 l/100 km! Również wariant 2.0 z bezpośrednim wtryskiem paliwa okazuje się mało oszczędny. Mały diesel 1.7 jest całkiem sprawny. Dwulitrowe diesle należą do tej samej rodziny silników, występują dwie wersje mocy. Słabsza jest nieco trwalsza.
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Dane techniczne* | 1.6 GDI | 2.0 MPI | 2.0 GDI | 1.7 CRDi | 2.0 CRDi | 2.0 CRDi |
Lata | 2010-15 | 2010-13 | 2013-15 | 2010-15 | 2010-15 | 2010-15 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1591 | 1998 | 1999 | 1685 | 1995 | 1995 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 135/6300 | 163/6200 | 166/6200 | 115/4000 | 136/4000 | 184/4000 |
Maks. moment (Nm) przy obr./min | 164/4850 | 194/4600 | 205/4000 | 260/1250-2750 | 320/1800-2500 | 383/1800-2500 |
Skrzynia biegów** | 6M, 6A | 5M, 6A | 6M, 6A | 6M | 6M, 6A | 6M, 6A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 178 | 184 | 196 | 173 | 182 | 195 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,1 | 10,4 | 10,4 | 12,4 | 10,8 | 9,4 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 8,2/6,0/6,8 | 9,8/6,1/7,5 | 10,5/6,3/7,8 | 6,3/4,8/5,3 | 6,6/4,9/5,5 | 7,2/5,1/5,9 |
*dane dla wersji 2WD z manualną skrzynią; **5M, 6M – skrzynie manualne, 6A – skrzynie automatyczne | ||||||
Orientacyjne ceny używanych ix35 z podstawowym wyposażeniem wg Eurotaxu i analizy rynkowej (zł) | ||||||
2010 | 40 700 | 41 600 | – | 42 000 | 41 800 | 42 300 |
2011 | 43 600 | 44 400 | – | 44 500 | 44 400 | 45 200 |
2012 | 46 600 | 47 300 | – | 47 300 | 48 000 | 49 000 |
2013 | 49 900 | 51 200 | 59 800 | 50 900 | 53 800 | 55 600 |
2014 | 54 300 | – | 65 200 | 57 800 | 69 100 | 76 600 |
Hyundai ix35 - eksploatacja
Materiały eksploatacyjne | benzynowe* | diesle* |
Olej silnikowy | 5W-30 (1.6: 3,7 l; 2.0: 4,1-6,0 l) | 5W-30 (1.7: 5,3 l; 2.0: 8,0 l) |
Olej w skrzyni manualnej | 75W-85 (1.6: 1,9 l; 2.0: 2,1 l) | 75W-85 (1.7: 1,9 l; 2.0: 1,8 l) |
Olej w skrzyni automatycznej | ATF SP-IV (1.6: 7,3 l; 2.0: 7,1 l) | ATF SP-IV (2.0: 7,8 l) |
Układ chłodzenia | 6,6-6,8 l (na bazie glikolu) | 6,8-8,5 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | 0,8 l, DOT 3/4 | 0,8 l, DOT 3/4 |
Napęd rozrządu | łańcuch | łańcuch |
Interwały międzyprzeglądowe | ||
Olej silnikowy** | co 30 tys. km lub rok | co 30 tys. km lub rok |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km lub rok | co 30 tys. km lub rok |
Filtr powietrza | co 60 tys. km lub 2 lata | co 60 tys. km lub 2 lata |
Olej w skrzyni biegów | bez wymiany okresowej | bez wymiany okresowej |
Płyn chłodzący | co 30 tys. km lub 2 lata*** | co 30 tys. km lub 2 lata*** |
Napęd rozrządu | bez wymiany okresowej | bez wymiany okresowej |
Płyn hamulcowy | co 30 tys. km lub rok | co 30 tys. km lub rok |
*dane zarówno dla wersji 1.6, jak i 2.0 w benzyniakach oraz dla 1.7 i 2.0 w dieslach; **mechanicy zalecają skrócenie terminu wymiany oleju do 15 tys. km; ***pierwsza wymiana po 90 tys. km lub 6 latach |
Hyundai ix35 - ceny części
Ceny zamienników (zł) | benzynowe* | diesle* |
Filtr oleju/powietrza | od 35/45 | od 43/45 |
Klocki/tarcze hamulcowe | od 250/540 | od 250/540 |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 820/540 | od 820/540 |
Łożysko koła przedniego (z piastą) | od 225 | od 225 |
Świece zapłonowe/żarowe (kpl.) | od 280 | od 400 |
Chłodnica cieczy chłodzącej | od 640 | od 730 |
Sprzęgło kompletne (+ koło dwumasowe) | od 910 (+ 1860) | od 1100 (+ 2740) |
Końcówka drążka kierowniczego | od 80 | od 80 |
Błotnik przedni/reflektor | od 190/790 | od 190/790 |
*dane dla benzyniaka 1.6 oraz diesla 2.0/136 KM z 2011 roku |
Hyundai ix35 - nasza ocena
Hyundai ix35 to konstrukcja ciekawa i godna uwagi, ale nie gwarantuje bezproblemowej jazdy. Na szczęście większość typowych usterek dała o sobie znać zaraz po wyjeździe z salonu i była naprawiana na gwarancji. Trochę rozczarowuje przeciętna jakość wykończenia wnętrza, ale naprawdę drogich awarii nie ma wiele. Pamiętajcie, że silniki 1.6 i 1.7 nie były łączone z napędem 4x4!