Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Używane > Co warto kupić > Używany Hyundai ix35 - dość solidny koreańczyk

Używany Hyundai ix35 - dość solidny koreańczyk

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
| Aktualizacja

Nowoczesny wygląd, prosta, ale solidna technika, niezłe walory użytkowe – bez wątpienia Hyundai ix35 to ważny gracz na rynku kompaktowych SUV-ów z drugiej ręki. Czy ma jakieś wady?

otwfbŹródło: Auto Świat

Swoją pozycję Koreańczycy budują powoli, ale bardzo systematycznie i konsekwentnie. Poprzednik ix35, czyli Tucson, pod względem konstrukcji był zbliżony do konkurencji (wtedy głównie japońskiej), ale nieco skromniejsze wymiary i stonowany wygląd sprawiały, że pozostawał trochę w jej cieniu. Zupełnie inaczej wygląda sprawa z modelem ix35 – Hyundai, podobnie jak bliźniacza pod względem technicznym Kia Sportage, celuje w liderów klasy, z RAV4 i Tiguanem na czele.

Jaki ma oręż w tej walce? Odważny design, bogate wyposażenie z ciekawymi opcjami, nowoczesne silniki, brak większych wpadek funkcjonalnych. Koreańczycy pod pewnym względem przebijają też całą europejską, a nawet japońską konkurencję: Hyundai ix35 od początku miało 5-letnią gwarancję bez limitu kilometrów! Choć wyłączeń w niej nie brakuje, to jednak stanowi jakąś ochronę, a poza tym znacznie łatwiej o egzemplarz pieczołowicie serwisowany w ASO Hyundaia.

Nawet najstarsze ix35 nie są tanie – bez 40 tys. zł nie ma co marzyć o samochodzie w dobrym stanie. Jeśli chcecie auto z napędem 4x4, bezwypadkowe, z dieslem i rozsądnym przebiegiem, musicie mieć ponad 50 tys. zł. Wysokie ceny odzwierciedlają spore zainteresowanie kupujących.

Hyundai ix35 - dobre diesle, raczej bez lpg

Zalety napędu 4x4 najłatwiej docenić zimą!
Zalety napędu 4x4 najłatwiej docenić zimą!Źródło: Auto Świat

Wybierając silnik, pod uwagę bierzemy spalanie, osiągi i trwałość. W SUV-ach kupujący szczególnie cenią diesle, gdyż zapewniają one oszczędność. W przypadku Hyundaia ix35 to rzeczywiście przyzwoity wybór – jednostki są dość dynamiczne, nawet 1.7 całkiem dobrze sprawdza się podczas spokojnej jazdy. W trakcie redakcyjnego testu słabsza dwulitrówka zużyła średnio 6,7 l/100 km, a przy tym pokonała wielu konkurentów w kategorii „elastyczność”.

Diesle bardzo dobrze wypadają też pod względem niezawodności – brak mocy i szarpanie często oznacza jedynie… zapchanie sitka wstępnego filtrowania, znajdującego się w zbiorniku paliwa. Nie jest to jednak problem, bo nawet w ASO Hyundaia czyszczenie zajmuje godzinę i kosztuje 250 zł. Oczywiście, zdarzają się czasem zużyte koła dwumasowe i sprzęgła.

Usterki turbiny, wtryskiwaczy, nadmierne spalanie oleju? Jak powiedzieli nam mechanicy z warszawskiego autoryzowanego serwisu Hyundaia Jaworski-Gajewski, w autach o jakkolwiek udokumentowanej historii takie awarie nie występują! Dowiedzieliśmy się też, że niedomagania sondy lambda to prawie zawsze wynik działania kun, które upatrzyły sobie wersje benzynowe ix35 (co ciekawe, najwięcej przypadków w 1.6 GDI).

Warto uważać na instalację LPG – Hyundai nigdy takiej nie oferował, w wersjach GDI (z wtryskiem bezpośrednim) jej opłacalność nie jest duża, bo musi spalać równolegle sporo benzyny. Teoretycznie można zagazować 2.0 MPI, ale serwisanci ostrzegają: często już po 50 tys. km wypalają się gniazda zaworowe i konieczny okazuje się drogi remont głowicy. Niestety, silniki te potrafią „wciągnąć” w mieście podczas dynamicznej jazdy nawet 15-16 l/100 km! 2.0 GDI nie jest wyraźnie oszczędniejsze… Benzyniaki też mają słabe sprzęgła.

Hyundai ix35 - sporo drobiazgów do poprawy

Solidne silniki nie oznaczają braku kłopotów. Wiele niedoróbek w ix35 wychodziło na jaw szybko po wyjeździe z salonu: klejono wzmocnienie drzwi i maski (!), dokręcano półosie, wymieniano przekładnie kierownicze, część klientów bezpłatnie otrzymała nowe amortyzatory. Cały czas trwają akcje bezpłatnej wymiany airbagów, napinaczy pasów bezpieczeństwa i sprężyn zawieszenia (jeśli nie są pęknięte, serwis założy nakładki).

Wiele niedociągnięć dotyczy też wykończenia nadwozia. Chyba każdy użytkownik Hyundaia ix35 dokręcał nakrętki listwy na tylnych drzwiach lub reklamował porwaną tapicerkę oraz uszkodzoną piankę fotela. Na wytarte plastiki nic nie poradzicie. Czasem wymieniano fabryczne radia (nie włączają się lub pojawia się niebieski wyświetlacz). Obecnie za amortyzatory czy też łączniki stabilizatorów klienci muszą już płacić, ale nie są to wysokie kwoty (przednie łączniki kosztują około 100 zł, tylne – po 70 zł).

Jak podkreślili mechanicy z firmy Jaworski-Gajewski, ix35 nie ma kłopotów z korozją nadwozia. Dość kosztowna przypadłość może spotkać za to użytkowników odmian 4x4 (bez względu na rodzaj silnika). Wyrabiają się frezy łączonej półosi, co niestety kończy się utratą napędu – brak zamienników, a oryginalne części oznaczają wydatek rzędu 3200 zł!

Hyundai ix35 - dane techniczne

Silnik 1.6 GDi jest w miarę oszczędny, ale średnio dynamiczny. Dwulitrowe MPI potrafi spalić nawet 16 l/100 km! Również wariant 2.0 z bezpośrednim wtryskiem paliwa okazuje się mało oszczędny. Mały diesel 1.7 jest całkiem sprawny. Dwulitrowe diesle należą do tej samej rodziny silników, występują dwie wersje mocy. Słabsza jest nieco trwalsza.

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Dane techniczne* 1.6 GDI 2.0 MPI 2.0 GDI 1.7 CRDi 2.0 CRDi 2.0 CRDi
Lata 2010-15 2010-13 2013-15 2010-15 2010-15 2010-15
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1591 1998 1999 1685 1995 1995
Moc maks. (KM) przy obr./min 135/6300 163/6200 166/6200 115/4000 136/4000 184/4000
Maks. moment (Nm) przy obr./min 164/4850 194/4600 205/4000 260/1250-2750 320/1800-2500 383/1800-2500
Skrzynia biegów** 6M, 6A 5M, 6A 6M, 6A 6M 6M, 6A 6M, 6A
Prędkość maksymalna (km/h) 178 184 196 173 182 195
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,1 10,4 10,4 12,4 10,8 9,4
Spalanie (wg EU; l/100 km) 8,2/6,0/6,8 9,8/6,1/7,5 10,5/6,3/7,8 6,3/4,8/5,3 6,6/4,9/5,5 7,2/5,1/5,9
*dane dla wersji 2WD z manualną skrzynią; **5M, 6M – skrzynie manualne, 6A – skrzynie automatyczne
Orientacyjne ceny używanych ix35 z podstawowym wyposażeniem wg Eurotaxu i analizy rynkowej (zł)
2010 40 700 41 600 42 000 41 800 42 300
2011 43 600 44 400 44 500 44 400 45 200
2012 46 600 47 300 47 300 48 000 49 000
2013 49 900 51 200 59 800 50 900 53 800 55 600
2014 54 300 65 200 57 800 69 100 76 600

Hyundai ix35 - eksploatacja

Materiały eksploatacyjne benzynowe* diesle*
Olej silnikowy 5W-30 (1.6: 3,7 l; 2.0: 4,1-6,0 l) 5W-30 (1.7: 5,3 l; 2.0: 8,0 l)
Olej w skrzyni manualnej 75W-85 (1.6: 1,9 l; 2.0: 2,1 l) 75W-85 (1.7: 1,9 l; 2.0: 1,8 l)
Olej w skrzyni automatycznej ATF SP-IV (1.6: 7,3 l; 2.0: 7,1 l) ATF SP-IV (2.0: 7,8 l)
Układ chłodzenia 6,6-6,8 l (na bazie glikolu) 6,8-8,5 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy 0,8 l, DOT 3/4 0,8 l, DOT 3/4
Napęd rozrządu łańcuch łańcuch
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy** co 30 tys. km lub rok co 30 tys. km lub rok
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km lub rok co 30 tys. km lub rok
Filtr powietrza co 60 tys. km lub 2 lata co 60 tys. km lub 2 lata
Olej w skrzyni biegów bez wymiany okresowej bez wymiany okresowej
Płyn chłodzący co 30 tys. km lub 2 lata*** co 30 tys. km lub 2 lata***
Napęd rozrządu bez wymiany okresowej bez wymiany okresowej
Płyn hamulcowy co 30 tys. km lub rok co 30 tys. km lub rok
*dane zarówno dla wersji 1.6, jak i 2.0 w benzyniakach oraz dla 1.7 i 2.0 w dieslach; **mechanicy zalecają skrócenie terminu wymiany oleju do 15 tys. km; ***pierwsza wymiana po 90 tys. km lub 6 latach

Hyundai ix35 - ceny części

Ceny zamienników (zł) benzynowe* diesle*
Filtr oleju/powietrza od 35/45 od 43/45
Klocki/tarcze hamulcowe od 250/540 od 250/540
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 820/540 od 820/540
Łożysko koła przedniego (z piastą) od 225 od 225
Świece zapłonowe/żarowe (kpl.) od 280 od 400
Chłodnica cieczy chłodzącej od 640 od 730
Sprzęgło kompletne (+ koło dwumasowe) od 910 (+ 1860) od 1100 (+ 2740)
Końcówka drążka kierowniczego od 80 od 80
Błotnik przedni/reflektor od 190/790 od 190/790
*dane dla benzyniaka 1.6 oraz diesla 2.0/136 KM z 2011 roku

Hyundai ix35 - nasza ocena

Hyundai ix35 to konstrukcja ciekawa i godna uwagi, ale nie gwarantuje bezproblemowej jazdy. Na szczęście większość typowych usterek dała o sobie znać zaraz po wyjeździe z salonu i była naprawiana na gwarancji. Trochę rozczarowuje przeciętna jakość wykończenia wnętrza, ale naprawdę drogich awarii nie ma wiele. Pamiętajcie, że silniki 1.6 i 1.7 nie były łączone z napędem 4x4!

Andrzej Jedynak