Najczęściej z odmianą GT kojarzony jest silnik benzynowy 1.8 o mocy 90 KM, lecz można też spotkać tę wersję z silnikami 1.6/100 KM, 2.0/115 KM, a kombi (Variancie) – nawet z dieslem 1.9 TDI/90 KM. Pozostańmy jednak przy najbardziej popularnym motorze 1.8. Ma on stosunkowo prosta konstrukcję, z dwoma zaworami na cylinder i jednopunktowym wtryskiem paliwa.
Standardowo współpracuje z 5-biegową, manualną przekładnią i napędza koła przednie – opcjonalnie dostępny był również 4-biegowy „automat”, a także napęd na wszystkie koła (Syncro). W czym lepsza jest wersja GT od np. CL z tym samym silnikiem? Przede wszystkim auto wyróżnia się dodatkowymi listwami ochronnymi (również na nadkolach), podwójnymi reflektorami i aluminiowymi felgami BBS. Ponadto ma wentylowane tarcze hamulcowe, co pozwala na nieco agresywniejszy styl jazdy bez obawy o ich przegrzanie.
We wnętrzu można liczyć na: głębiej wyprofilowane fotele, wspomaganie i pionową regulację kierownicy, fotel z regulowaną wysokością, obrotomierz i komputer pokładowy. Niestety, „elektryka”, klimatyzacja i airbagi wymagały dopłat więc w wielu egzemplarzach ich nie znajdziemy. Jednakże większym zmartwieniem niż niedostatki wyposażenia jest stan techniczny.
Bardzo trudno kupić Golfa III GT niewymagającego inwestycji. Słabe punkty to: wycieki oleju z układu napędowego, awaryjna pompa paliwa, nieszczelności układu chłodzenia, nietrwałe przeguby półosi napędowych, zacierające się łożyskowanie kolumn MacPhersona i kłopoty z hamulcem postojowym. Coraz większym problemem jest również korozja, zwłaszcza że większość aut miała już naprawianą karoserię.
W niektórych przypadkach remont nadwozia nie będzie opłacalny (przekroczy wartość auta), ale mechanikę można przywrócić do dobrego stanu stosunkowo małym kosztem. Pozwala na to zarówno prosta budowa, jak i łatwo dostępne oraz bardzo tanie części zamienne.
Zadbany VW Golf 1.8 GT z pewnością zapewni jeszcze sporo pozytywnych emocji i dobrze sprawdzi się jako tanie w utrzymaniu auto do codziennej jazdy.
Podsumowanie
Volkswagen Golf III nie jest autem o wyjątkowej trwałości, ale zadbany dobrze służy mimo swojego wieku. Utrzymanie go w niezłym stanie okaże się bardzo tanie, ponieważ można skorzystać z ogromnej oferty zamienników. Często są to części niedrogie, ale wysokiej jakości. Niestety, nie ma co liczyć na to, że wśród najstarszych egzemplarzy Golfa III znajdziemy bezproblemowe auto.
Galeria zdjęć
Volkswagen Golf III 1.8 GT: Dynamiczny staruszek
Volkswagen Golf III 1.8 GT: Dynamiczny staruszek
Volkswagen Golf III 1.8 GT: Dynamiczny staruszek
Volkswagen Golf III 1.8 GT: Dynamiczny staruszek
Volkswagen Golf III 1.8 GT: Dynamiczny staruszek