Najczęściej z odmianą GT kojarzony jest silnik benzynowy 1.8 o mocy 90 KM, lecz można też spotkać tę wersję z silnikami 1.6/100 KM, 2.0/115 KM, a kombi (Variancie) – nawet z dieslem 1.9 TDI/90 KM. Pozostańmy jednak przy najbardziej popularnym motorze 1.8. Ma on stosunkowo prosta konstrukcję, z dwoma zaworami na cylinder i jednopunktowym wtryskiem paliwa.
Standardowo współpracuje z 5-biegową, manualną przekładnią i napędza koła przednie – opcjonalnie dostępny był również 4-biegowy „automat”, a także napęd na wszystkie koła (Syncro). W czym lepsza jest wersja GT od np. CL z tym samym silnikiem? Przede wszystkim auto wyróżnia się dodatkowymi listwami ochronnymi (również na nadkolach), podwójnymi reflektorami i aluminiowymi felgami BBS. Ponadto ma wentylowane tarcze hamulcowe, co pozwala na nieco agresywniejszy styl jazdy bez obawy o ich przegrzanie.
We wnętrzu można liczyć na: głębiej wyprofilowane fotele, wspomaganie i pionową regulację kierownicy, fotel z regulowaną wysokością, obrotomierz i komputer pokładowy. Niestety, „elektryka”, klimatyzacja i airbagi wymagały dopłat więc w wielu egzemplarzach ich nie znajdziemy. Jednakże większym zmartwieniem niż niedostatki wyposażenia jest stan techniczny.
Bardzo trudno kupić Golfa III GT niewymagającego inwestycji. Słabe punkty to: wycieki oleju z układu napędowego, awaryjna pompa paliwa, nieszczelności układu chłodzenia, nietrwałe przeguby półosi napędowych, zacierające się łożyskowanie kolumn MacPhersona i kłopoty z hamulcem postojowym. Coraz większym problemem jest również korozja, zwłaszcza że większość aut miała już naprawianą karoserię.
W niektórych przypadkach remont nadwozia nie będzie opłacalny (przekroczy wartość auta), ale mechanikę można przywrócić do dobrego stanu stosunkowo małym kosztem. Pozwala na to zarówno prosta budowa, jak i łatwo dostępne oraz bardzo tanie części zamienne.
Zadbany VW Golf 1.8 GT z pewnością zapewni jeszcze sporo pozytywnych emocji i dobrze sprawdzi się jako tanie w utrzymaniu auto do codziennej jazdy.
Podsumowanie
Volkswagen Golf III nie jest autem o wyjątkowej trwałości, ale zadbany dobrze służy mimo swojego wieku. Utrzymanie go w niezłym stanie okaże się bardzo tanie, ponieważ można skorzystać z ogromnej oferty zamienników. Często są to części niedrogie, ale wysokiej jakości. Niestety, nie ma co liczyć na to, że wśród najstarszych egzemplarzy Golfa III znajdziemy bezproblemowe auto.