- Sharan to przestronne i funkcjonalne auto, które można mieć za niewielkie pieniądze, nawet rzędu 10 tys. zł
- Choć minivan Volkswagena nie jest bezawaryjny, to najczęsciej psują się w nim drobiazgi
- Ceny części zamiennych do Sharana są umiarkowane, bo podobne podzespoły znajdują się w wielu innych autach Grupy VW
Jeżdżące i zarejestrowane Volkwageny Sharany wycenia się nawet na 5 tys. zł. Większość z nich jest, niestety, już w bardzo złym stanie technicznym, do tego auta powstałe w ciągu pierwszych 5 lat produkcji cierpią na duże problemy z korozją. Ale starszych pojazdów nie należy skreślać.
W nieautoryzowanym warsztacie VW Serwis z Częstochowy, w którym zbieraliśmy informacje, usłyszeliśmy, że mają dwa takie auta – pierwsze pokonało 500 tys. km, a drugie już 700 tys. i wciąż jeżdżą. Pojazdy te napędza dwulitrowy silnik benzynowy 2.0 8V/115 KM, połączony z instalacją LPG. Według mechaników do 2000 r. motor ten nie miał problemów ze zbyt dużym zużyciem oleju.
W przedliftingowych Sharanach bardzo dobre opinie zbierają także starsze diesle 1.9 TDI/90 oraz 110 KM, wyposażone w pompę rotacyjną – są naprawdę długowieczne, a do tego mają prostą budowę. Problem stanowi jednak znalezienie auta, które nie jest zajeżdżone do granic możliwości.
Volkswagen Sharan - a może wersja po liftingu?
Większe szanse na to, że Volkswagen Sharan nie służył na budowie (a po wyjęciu dwóch rzędów tylnych siedzeń możliwości przewozowe są ogromne) lub nie był taksówką, istnieją w przypadku nowszych aut, powstałych po największym liftingu (2000 r.; takie prezentujemy w galerii).
W tym wypadku cena zaczyna się od ok. 10 tys. zł, a najmłodsze egzemplarze są wyceniane nawet na ponad 20 tys. W tej wersji najczęściej też spotyka się diesle, wszystkie już z pompowtryskiwaczami. Ich typowe problemy są powszechnie znane, a koszty naprawy nie przerażają. Niestety, gdy kupicie Volkswagena Sharana z wysokim przebiegiem i trzeba będzie w nim naprawić lub zregenerować kilka elementów naraz, koszty mogą być znaczne.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoVolkswagen Sharan nie ma opinii auta bezawaryjnego i jest w tym sporo prawdy. Na szczęście głównie psują się drobiazgi, a koszty napraw nie są szczególnie wysokie. I tak, w Częstochowie za wymianę sworznia wahacza zapłacicie 150 zł (z wymianą), ale ten element nie psuje się nadmiernie często. Zwykle jako pierwsze kapitulują łączniki stabilizatora – w tym wypadku za wymianę zestawu przyjdzie wam zapłacić co najmniej 250 zł. Wytrzymałe są za to amortyzatory, które przejeżdżają do wymiany nawet 300 tys. km.
Serwisując Sharana, trzeba jedynie mieć świadomość tego, że silnik jest w nim dość głęboko zamontowany i często nawet prosta operacja, np. wymiana paska wielorowkowego, wiąże się z koniecznością demontażu części przodu auta. Zaletą okazuje się za to dostęp do tanich części zamiennych.
Volkswagen Sharan I - ceny części*:
Filtr oleju | od 24 zł |
Filtr powietrza | od 35 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 150 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 260 zł |
Zestaw rozrządu** | od 750 zł |
Amortyzatory (przód) | od 460 zł |
Błotnik | od 190 zł |
Reflektor | od 330 zł |
*ceny nieoryginalnych elementów do Sharana 1.9 TDI/90 KM z 2002 r.; dostęp do zamienników jest bardzo dobry; **pasek, napinacz, pompa cieczy chłodzącej |
Volkswagen Sharan I - serwis:
Olej silnikowy* | co 15 tys. km |
Filtry powietrza i paliwa | co 30 tys. km |
Filtr pyłkowy | co 15 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 10 lat |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Olej w skrzyni | bez wymiany |
Napęd rozrządu** | co 120 tys. km |
*zalecane okresy dla wersji wysokoprężnej 1.9 TDI PD, wymiana oleju i przegląd nie rzadziej niż co rok; **wymiana paska maksymalnie co 10 lat, razem z pompą wody (koszt w przypadku 1.9 TDI: ok. 1000 zł) |
Volkswagen Sharan I - dane techniczne:
Wersja | 2.0 | 1.9 TDI |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz./R4/8 | t.diesel/R4/8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1984 | 1896 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 115/5200 | 90/4000 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 170/2600 | 240/1900 |
Skrzynia biegów | man. 6 | man. 6 |
Napęd | przedni | |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1751/679 | od 1753/677 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4634/1810/1730 | |
Rozstaw osi (mm) | 2841 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 15,2 | 17,2 |
Prędkość maks. (km/h) | 177 | 164 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 12,8/7,4/9,4 | 8,1/5,6/6,5 |
Volkswagen Sharan - naszym zdaniem
Jeśli znajdziecie zadbany i nieskorodowany egzemplarz sprzed 2000 r., powinniście go kupić. Droższe wersje po modernizacji już tak nie korodują, ale mają nieco bardziej awaryjne silniki. Na szczęście naprawy są tanie, a części zamienne – łatwo dostępne. Zachowajcie jednak czujność.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoGaleria zdjęć
Sharan prowadzi się całkiem pewnie i gwarantuje przyzwoity komfort. W związku z tym często miewa duże przebiegi.
Prosta w obsłudze deska rozdzielcza i ogromne przeszklone przestrzenie – typowe dla vana z lat 90.
W trzecim rzędzie mogą być zamontowane dwa indywidualne fotele, a w drugim – dwa lub trzy. Oznacza to, że Sharan może mieć 5, 6 lub 7 miejsc. Sharan nie jest aż tak dobrze wyposażony, jak francuskie vany, ale znajdziecie w nim kilka typowych udogodnień dla segmentu.
Demontaż foteli jest łatwy, ale nie chowają się one w podłodze. Trzeba mieć je gdzie przechowywać.
Pojemność kufra w zależności od liczby miejsc waha się od 255 (7 foteli) do 2610 l (2 fotele).
W 2000 r. nieco zmieniono wygląd auta. Co jednak ważniejsze, auto po zmianach jest bardziej odporne na korozję!
Euro NCAP rozbił Sharana w 1999 r. i przyznał mu trzy gwiazdki. Wersji po liftingu nie sprawdzano.
Klimatyzacja Przed zakupem sprawdźcie, czy dobrze działa – problemy z jej chłodnicą są nagminne. Często posłuszeństwa odmawia też sprężarka. Podniszczone wnętrza Problem zużycia wnętrza dotyczy przede wszystkim egzemplarzy powstałych po 2000 r. – niekoniecznie oznacza to duży przebieg!
Wilgoć pod dywanikami Woda może dostawać się do wnętrza przez uszczelki od relingów i szyberdach. Możliwy jest też wyciek płynu do tylnej wycieraczki. Korozja elementów podwozia Nawet w nowszych i zdecydowanie lepiej zabezpieczonych antykorozyjnie Sharanach pojawia się rdza na elementach podwozia!
Uszczelka pod głowicą Ubytek płynu w zbiorniczku wyrównawczym może być efektem wypalenia uszczelki pod głowicą. Naprawa w dieslu 1.9 TDI PD kosztuje 1000 zł. Półoś napędowa Zazwyczaj najpierw kapituluje prawa. Koszt zakupu części nie jest duży (od 350 zł), a za wymianę zapłacicie drugie tyle.
VW Sharan I - to nam się podoba: obszerne, często 7-osobowe wnętrze, duży wybór na rynku, trwałe silniki Diesla (poza 2.0 TDI), atrakcyjna cena zakupu, tanie części. VW Sharan I - to nam się nie podoba: wiele ekstremalnie wyeksploatowanych egzemplarzy, kłopoty z korozją (zwłaszcza do 2000 r.), fotele nie chowają się w podłodze. Ocena: 3
Chrysler Voyager (2000-07) Ceny używanych Voyagerów III zaczynają się od 7 tys. zł. Auto jest komfortowe, ale dość mocno awaryjne.
Renault Espace (1996-2002) W Espasie warto szukać udanych benzyniaków. Najstarsze auta wycenia się na 4 tys. zł.