Mercedes klasy C generacji W203 rdzewiał na potęgę. Następca, generacja W204 była imponującym skokiem jakościowym. A co z opisywanym dzisiaj W205? Wypytaliśmy o to auto mechaników i wróciliśmy pamięcią do naszych redakcyjnych testów, by odpowiedzieć na pytanie, czy warto dziś kupić prawie nową, najmniejszą limuzynę Mercedesa.
Poprzednią generację Mercedesa klasy C można było kupić w salonach niemieckiej marki przez dziewięć lat. To dużo, co świadczy o jego popularności na rynku. Auto debiutowało w 2014 r., w co trudno dziś uwierzyć - wciąż wygląda nowocześnie. Oferuje też wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych. Jak wpływają one na awaryjność? Co psuje się w najmniejszej limuzynie Mercedesa? O to, czy warto interesować się tym samochodem na rynku wtórnym, zapytaliśmy mechaników. Ich oceny zestawiliśmy z naszymi redakcyjnymi doświadczeniami z jazd testowych i na tej podstawie wystawiliśmy autu rzetelną ocenę.
Mercedes klasy C W205
Foto: archiwum / Auto Świat
Mercedes klasy C IV
NA RYNKU: 2014-23
SILNIKI: BENZYNOWE: 1.5-4.0, TURBODIESLE: 1.6-2.1
CENY: OD 57 000 zł
Niegdyś Mercedesy były autami dla ludzi dojrzałych i statecznych – komfortowe, solidne, ale też konserwatywne czy wręcz nieco nudne. Od lat firma ze Stuttgartu robi wiele, żeby zmienić ten wizerunek. Powstaje jednak pytanie: czy zrywając z nudą, niemiecka marka nie zerwała też z tradycją solidności?
Trzeba przyznać, że Mercedes klasy C generacji W205 nadal wygląda świetnie, szczególnie w wersjach AMG (i stylizowanych na AMG). Początkowo nie wszystkim podobała się jego wyoblona linia, zrywająca z ostrzejszą stylistyką poprzednika, ale po 10 latach od premiery widać, że design się nie zestarzał. A jak z resztą auta? Tu sprawa nie jest wcale aż tak oczywista. Wcześniejsza generacja, czyli model W204, była niezaprzeczalnym skokiem jakościowym względem rdzewiejącego i cierpiącego na inne problemy modelu W203.
O opisywanym W205 powiedzieć tego samego się już nie da. Korozja – niekoniecznie widoczna na pierwszy rzut oka, ale dotykająca podwozia – to problem, który temu Mercedesowi nie jest całkiem obcy. Co do mechaniki to wiele zależy od wybranej wersji. Niestety, nie jest już tak, że czterocylindrowe diesle to w Mercedesie "pewniaki", które można kupować w ciemno, niemal niezależnie od przebiegu.
Jeśli chodzi o bazowe jednostki wysokoprężne, to w starszych egzemplarzach (do 2018 r.) były to silniki pochodzące z Renault – przeciętne pod względem trwałości czy niezawodności. Później zastąpiły je jednostki Mercedesa, które też nie okazały się tak bezproblemowe, jak oczekiwaliby fani niemieckiej motoryzacji. Z mocniejszych silników dostępne są tu m.in. mercedesowskie diesle 2.1 l (OM651), stosowane też w innych modelach marki.
Dobra wiadomość jest taka, że generacja W205 pojawiła się na rynku, kiedy Mercedes opanował już gigantyczny kryzys z układami wtryskowymi tych silników. Zła wiadomość: problemy nadal sprawiają łańcuchy rozrządu i ich napinacze, a naprawy są drogie, bo rozrząd zamontowano od strony skrzyni biegów. Lepsze opinie zbierają silniki benzynowe – może z wyjątkiem dwulitrówek z początku produkcji, które potrafiły się zatrzeć. Elektronika jest wszechobecna i też czasem płata figle.
Foto: Auto Świat
To wnętrze jest ładne nie tylko na zdjęciach: dobre materiały, udany design, obsługa – jak to w Mercedesie
Mercedes klasy C W205 - dane techniczne
Nadwozie sedan: wym. 4686/1810/1442 mm, poj. bagaż. 480 l; kombi: wym. 4702/1810/1457 mm, poj. bagaż. 490-1510 l; także coupé i cabrio.
Silniki benzynowe, R4: 1.5T/156 i 184, 1.6/129 i 156, 2.0T/184, 211, 245 i 258 KM, V6: 3.0T/333, 367, 390 KM, V8: 4.0/476 i 510 KM, hybryda plug-in: 2.0T + el./279 KM; turbodiesle, R4: 1.6/116, 122, 136 i 160, 2.0/150, 194 i 245, 2.1/136, 163, 170 i 204 KM, hybryda: 2.1 CDI + el./231 KM, hybryda plug-in: 2.0 CDI + el./306 KM.
Mercedes klasy C W205 - awaryjność
Karoseria
Starannie wykonana, ale fabryczne zabezpieczenie przed korozją mogłoby być lepsze.
Elektryka
Elektryki i elektroniki jest tu dużo, ma się co psuć, m.in. elektryczne szyby, czujniki martwego pola czy temperatury zewnętrznej.
Napęd
Podatne na awarie silniki 1.6 CDI (zarówno konstrukcji Renault, jak i mercedesowskie), problemy z rozrządem w motorach 2.1 CDI (OM651) i 2.0 (OM654), skrzynie 9G-Tronic niekiedy szarpią, bywa to kwestią oprogramowania.
Zawieszenie
Elementy zawieszenia przedniej osi są podatne na zużycie.
Używany Mercedes klasy C W205 - opinia redakcji
Mercedes klasy C (W205) to wciąż atrakcyjne i godne uwagi auto, bardzo bezpieczne i komfortowe. Starzeje się z godnością, ale też nie jest pozbawiony wad. Wcześniejsze bardzo pozytywne opinie należy nieco skorygować, bo po dekadzie od debiutu ujawniło się już trochę bolączek modelu – egzemplarze starannie serwisowane powinny być od nich wolne. Wersje z silnikami benzynowymi są bezpieczniejszym wyborem.