Jednak mimo że w niektórych latach znajdowało się w dziesiątce najlepiej sprzedających się aut w Europie, nigdy nie zagroziło pozycji lidera klasy - VW Golfa. Popularną "306" cechuje bogactwo wersji nadwoziowych. Do wyboru są wersje 3- i 5-drzwiowa, sedan, kombi i kabriolet. Kombi i sedan weszły do produkcji nieco poźniej. Jak na owe czasy auto było bardzo atrakcyjne, sylwetki wersji 3- i 5-drzwiowejmiały agresywność godną lwa z logo firmy, a sedan i kombi odznaczały się elegancją. Face lifting w drugiej połowie lat 90. znacząco odmłodził nadwozie, co pozwoliło rywalizować "306" z nowymi konkurentami, m.in. Renault Mégane'em, VW Golfem IV czy Citroënem Xsarą. Z biegiem lat wprowadzono również niewidoczne z zewnątrz modernizacje nadwozia mające poprawić bezpieczeństwo pasażerów, m.in. wzmocnienia boczne w drzwiach.Auta najstarsze są ubogo wyposażoneWnętrze samochodu jest poprawne pod względem ergonomii i wystarczająco funkcjonalne. Deskę rozdzielczą pozbawiono stylistycznych fajerwerków, ale jest czytelna. Niestety kokpit zachował swój zasadniczy kształt przez cały okres produkcji, choć w końcowych latach poprawił się materiał, z którego go wykonano. Wadąpierwszych egzemplarzy jest ubogie wyposażenie, na początku (w przypadku wersji XN) nie obejmowało nawet wspomagania kierownicy i obrotomierza. Z czasem sytuacja znacznie się poprawiła i w najmłodszych egzemplarzach często znajdują się np.: 4 poduszki powietrzne, klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i ABS. Producent oferował wiele wersji wyposażenia, m.in. XN, XR, XT, SL, SR (podstawowe to XN i SL), ale można też spotkać serie specjalne, jak np. Husky. Miejsca za kierownicą wystarczy nawet dla roślejszych kierowców, ale odsunięcie fotela do tyłu znacznie ogranicza miejsce pasażerom tylnej kanapy. We wszystkich wersjach nadwoziowych bagażnik ma ustawny kształt, a tylne siedzenia można złożyć, uzyskując płaską podłogę. Mankamentem wnętrza (zwłaszcza najstarszych egzemplarzy) są twarde plastiki skłonne do deformacji i trzeszczenia.Do napędu Peugeota 306 stosowano bardzo szeroką gamę silników benzynowych i diesli o mocy od 60 do 163 KM. Najbardziej popularny, a jednocześnie pełniący funkcję silnika podstawowego jest ośmiozaworowiec o poj. 1,4 l, i mocy 75 KM. Zapewnia on autu przyzwoite osiągi, a jednocześnie jest bardzo oszczędny. Bogata gama silników była często poszerzanaOczekując lepszych osiągów, warto rozejrzeć się za silnikiem 1.6 lub 2.0. Dla koneserów szybkiej jazdy pozostaje model S16. Warto też zwrócić uwagę na diesle, 1.9D (69 KM) jest dość ospały, ale ekonomiczny, znacznie dynamiczniejsze będą turbodiesle 1.9 TD i 2.0 HDi (Common Rail). Silniki są trwałe, ale trapią je drobne awarie osprzętu i częste wycieki oleju. Kłopotliwe i kosztowne bywają usterki cewek zapłonowych. W silniku 2.0 HDi stosowanie złego paliwa prowadzi do uszkodzenia wtryskiwaczy. Zawieszenie jest komfortowe, ale jednocześnie zapewnia dobre prowadzenie. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu niezależne wahacze wzdłużne i drążki skrętne. Konstrukcja powtarza się we wszystkich wersjach "306". Naprawy przedniego zawieszenia, które czasem są konieczne, nie bywają kosztowne. Przeciwnie jest w przypadku tylnego zawieszenia, gdzie naprawa czopów wahaczy może kosztować nawet 1000 zł (jeśli w porę niewykryje się uszkodzonych łożysk igiełkowych - objaw to pochylone tylne koła).Pomimo obiegowej opinii o wysokiej awaryjności aut francuskich, nie należy bać się "306". Choć nie jest ona ideałem, to przemawiają za nią na ogół prosta konstrukcja, przeciętne ceny części i bardzo atrakcyjna cena zakupu. Bogata oferta aut używanych daje szansę na znalezienie dobrego egzemplarza.Wersje nadwoziowePeugeot 306 przez 10 lat produkcji zaistniał w 5 wersjach nadwoziowych. Najmniej praktyczna jest wersja 3-drzwiowa, chociaż zajmowanie miejsca z tyłu nie jest bardzo kłopotliwe. Bardziej rodzinne cechy ma sedan, który dysponuje też dość pojemnym bagażnikiem. Również 5-drzwiowy hatchback jest funkcjonalny. Najwięcej przestrzeni i dużo elegancji oferuje kombi. Kabriolet dostępny był również ze zdejmowanym hardtopem.Wersje specjalneS16 jest topowym, usportowionym modelem dostępnym tylko w wersji 3-drzwiowej. Pojawił się na rynku jesienią1993 roku z benzynowym silnikiem2.0 16V dysponującym mocą 152 KM. W 1996 roku zastosowano nowy silnik 2.0 16V o mocy 163 KM i wprowadzono 6-biegową skrzynię. Oprócz mocnego silnika ma sportowe fotele i utwardzone zawieszenie.Nietrwałe zawieszenieNa podstawie Narodowego Auto Testu widać, że czytelnicy oceniają Peugeota 306 dość przeciętnie. Tylko w kategorii praktyczności nadwozia samochód uzyskał bardzo wysoką notę. Również dość wysoko oceniono przestronność i komfort wnętrza oraz precyzję prowadzenia auta.Uczestnicy ankiety mają niezłe zdanie o wykończeniu wnętrza i skuteczności układu hamulcowego, nieco gorsze onapędzie samochodu (prawdopodobnie ze względu na drobne awarie). Pod względem trwałości zawieszenia Peugeot 306 znalazł się pod koniec stawki ocenianych aut. Jak widać, niezbyt pochlebne opinie o słabej trwałości zawieszenia samochodów francuskich nie są bezpodstawne.Peugeot 306Face lifting nadwozia przeprowadzono w marcu 1997 roku, cztery lata po rozpoczęciu produkcji. Objął on właściwie tylko przód pojazdu,najbardziej wyrazistą zmianą jest wprowadzenie znacznie większego logo firmy. Ponadto został zmieniony kształt reflektorów, wlot powietrza i przedni zderzak. Z tyłu nadwozia zmiany są bardziej subtelne i dotyczą tylko logo firmy na zamku bagażnika i koloru świateł w sedanie.Zdaniem fachowca- Najczęstsze usterki Peugeotów 306 dotyczą zawieszenia (głównie silentblocków wahacza przednich i łożysk wahacza tylnego). Często występuje również brak styku w wiązce elektrycznej. Poza tym "306" nie sprawiają poważnych problemów. Silniki są trwałe, a komfortowe zawieszenie zapewnia również niezłe własności jezdne.Sławomir Pałdynadoradca techniczny w "A.S.O. Wysockiego" MB Serwis NASZ WERDYKTPeugeot 306 to bez wątpienia model godny uwagi ze względu na bogaty wybór i zróżnicowanie wersji nadwoziowych i silnikowych. Auto jest w stanie zaspokoić różne oczekiwania, spokojni kierowcy szukający auta trwałego i oszczędnego z pewnością będą usatysfakcjonowani silnikami benzynowymi 1.4 i 1.6 oraz dieslami. Usportowione wersje XSi i S16 to zupełnie inny biegun doznań, pozwalają poczuć się kierowcy jak rajdowiec. Auto nie jest bezawaryjne, ale przy starannej i regularnej obsłudze okaże się tanie w eksploatacji.
Dla każdego coś miłego
10 lat produkcji Peugeota 306 sprawiło, że jest to bardzo popularny samochód na rynku wtórnym. Auto miało być skutecznym orężem w walce o czołowe miejsca w klasie kompaktów.