Moda na styl retro zaczęła się na dobre pod koniec lat 90. XX w. Fiat – mimo dużego potencjału i bogatej historii – nie był jednak pierwszy, bo Włochów, jak na ironię, uprzedził koncern VW. Niemcy, nieutożsamiani wówczas z finezyjnymi pomysłami, zaskoczyli jesienią 1997 r. modelem New Beetle, stylistycznie odwołującym się do legendarnego Garbusa.

Potem były jeszcze m.in. Chrysler PT Cruiser i przywrócona do życia pod skrzydłami BMW słynna brytyjska marka Mini. Włosi ze względu na kłopoty finansowe, w jakie wpadli na początku XXI wieku, do realizacji projektu retro przystąpili nieco później.

{ "uuid": "7c04813e-76c6-5c58-9a3b-cff24c04ec8c", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZmY7MDA_/cd9a586e76ed4edf25f349d01a06b435.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-16 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "cd9a586e76ed4edf25f349d01a06b435", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 400, "width": 750, "bytes": 229647 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "cd9a586e76ed4edf25f349d01a06b435" }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "52570e01-1189-541d-8796-d343293e48bd", "name": "Używane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "c62f255d-0d8a-54b6-9e5d-ef52d85893a0", "name": "Używany fiat 500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "cc06c555-488f-594f-8451-fd1792d82926", "name": "Fiat 500 opinie", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "68514e0e-eecd-5ac6-bb5c-6c2fed1ed1e2", "name": "Fiat 500 spalanie", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "ccca264f-f687-5c37-b826-27d7bf2b4267", "name": "Fiat 500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "6bad5e90-ca5b-5e18-b3d6-dd7bc310d678", "name": "Fiat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bc64164e-36a3-5062-8783-04047b9f0e09", "name": "500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "8d92a0c7-1c85-5861-8718-eab16b1ac74a", "name": "Auto Świat / Używane", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null }  Foto: Auto Świat

Fiat od razu jednak trafił w dziesiątkę. Koncept Trepiùno – pokazany w 2004 r. na salonie genewskim – został przyjęty tak gorąco, że rozpoczęcie produkcji seryjnej było kwestią czasu. Nie ma się jednak czemu dziwić, bo autko podobne niczym dwie krople wody do Fiata 500 z lat 1957-75 designersko robiło duże wrażenie.

Fiat 500: od kiedy na rynku?

Nowy Fiat 500 pojawił się na rynku w 2007 r. i od razu zdobył prestiżowy tytuł Car of the Year. Żeby było prościej i taniej, do jej zbudowania wykorzystano platformę, silniki oraz układ przeniesienia napędu z wytwarzanej od 2003 r. w Tychach Pandy II. Produkcję modelu 500 Włosi umieścili w tym samym zakładzie – renoma polskiej fabryki pozwalała spodziewać się niskiej awaryjności.

{ "uuid": "9819f39d-ea12-5916-a4b3-3a309647207a", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MDM7MDA_/bbce40a6991ecbc78244ea1494bec72d.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-16 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "bbce40a6991ecbc78244ea1494bec72d", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 400, "width": 750, "bytes": 171516 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "bbce40a6991ecbc78244ea1494bec72d" }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "52570e01-1189-541d-8796-d343293e48bd", "name": "Używane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "c62f255d-0d8a-54b6-9e5d-ef52d85893a0", "name": "Używany fiat 500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "cc06c555-488f-594f-8451-fd1792d82926", "name": "Fiat 500 opinie", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "68514e0e-eecd-5ac6-bb5c-6c2fed1ed1e2", "name": "Fiat 500 spalanie", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "ccca264f-f687-5c37-b826-27d7bf2b4267", "name": "Fiat 500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "6bad5e90-ca5b-5e18-b3d6-dd7bc310d678", "name": "Fiat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bc64164e-36a3-5062-8783-04047b9f0e09", "name": "500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "8d92a0c7-1c85-5861-8718-eab16b1ac74a", "name": "Auto Świat / Używane", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null }  Foto: Auto Świat

Dziś wiemy już, że nie w pełni się to udało. Na pewno nie tak, jak sam projekt Fiata 500. To auto wygląda świetnie zarówno z zewnątrz, jak i w środku. Zresztą, mając tak dobrą bazę, jak „pięćsetka” z lat 50. XX w., nie można było się pomylić. Wysmakowane detale, doskonałe proporcje i to spojrzenie...

Fiat 500: ilość miejsca

Nie ma wątpliwości, że nowy Fiat 500 jest typowo lifestylowym samochodem miejskim, w którym wygodnie będzie co najwyżej dwóm osobom. W takiej konfiguracji można nawet spróbować wybrać się w dłuższą podróż, bo po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa wzrasta ze 185 do 625 l. Wysocy kierowcy będą natomiast narzekali na rozbudowaną konsolę centralną – podczas jazdy plastik nieprzyjemnie uwiera w prawe kolano.

{ "uuid": "1aa3c4e4-cfe0-55b4-9ca7-9af40f4047b6", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NjM7MDA_/2225f10717e1f29efc21d9303b25f638.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-16 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "2225f10717e1f29efc21d9303b25f638", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 400, "width": 750, "bytes": 198115 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "2225f10717e1f29efc21d9303b25f638" }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "52570e01-1189-541d-8796-d343293e48bd", "name": "Używane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "c62f255d-0d8a-54b6-9e5d-ef52d85893a0", "name": "Używany fiat 500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "cc06c555-488f-594f-8451-fd1792d82926", "name": "Fiat 500 opinie", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "68514e0e-eecd-5ac6-bb5c-6c2fed1ed1e2", "name": "Fiat 500 spalanie", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "ccca264f-f687-5c37-b826-27d7bf2b4267", "name": "Fiat 500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "6bad5e90-ca5b-5e18-b3d6-dd7bc310d678", "name": "Fiat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bc64164e-36a3-5062-8783-04047b9f0e09", "name": "500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "8d92a0c7-1c85-5861-8718-eab16b1ac74a", "name": "Auto Świat / Używane", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null }  Foto: Auto Świat

Tylna kanapa? Niestety, tam wygodnie będzie co najwyżej dwójce małych dzieci – „500-ka” rejestrowana jest jako auto czteroosobowe. Na pochwały zasługuje za to całkiem wysoki – jak na tak małe auto – poziom bezpieczeństwa. Oczywiście, praw fizyki nie da się oszukać i w zderzeniu z większym i cięższym autem karoseria Fiacika mocno ucierpi, ale seryjne 7 poduszek powietrznych (w tym kolanowa kierowcy) pozwala poczuć się w miarę pewnie.

Fiat 500: wyposażenie

Zawsze możecie też liczyć na: radio z CD i MP3, światła do jazdy dziennej, wspomaganie kierownicy, centralny zamek i elektrycznie sterowane szyby. Większość egzemplarzy dostępnych na rynku wtórnym wyposażona jest w klimatyzację (często dwustrefową, automatyczną), nierzadko trafi się też Fiat 500 z alufelgami i panoramicznym szklanym dachem. Uwaga: element ten potrafi skrzypieć, poza tym zabiera nieco przestrzeni nad głowami, a ze względu na dość wysoko zamocowane przednie fotele i tak nie ma jej zbyt wiele.

{ "uuid": "d8724864-8fe4-5d13-8e0d-4affdaee3770", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZjY7MDA_/52de685e429a7625260afb145c1c5f4f.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-16 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "52de685e429a7625260afb145c1c5f4f", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 400, "width": 750, "bytes": 189369 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "52de685e429a7625260afb145c1c5f4f" }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "52570e01-1189-541d-8796-d343293e48bd", "name": "Używane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "c62f255d-0d8a-54b6-9e5d-ef52d85893a0", "name": "Używany fiat 500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "cc06c555-488f-594f-8451-fd1792d82926", "name": "Fiat 500 opinie", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "68514e0e-eecd-5ac6-bb5c-6c2fed1ed1e2", "name": "Fiat 500 spalanie", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "ccca264f-f687-5c37-b826-27d7bf2b4267", "name": "Fiat 500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "6bad5e90-ca5b-5e18-b3d6-dd7bc310d678", "name": "Fiat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bc64164e-36a3-5062-8783-04047b9f0e09", "name": "500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "8d92a0c7-1c85-5861-8718-eab16b1ac74a", "name": "Auto Świat / Używane", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null }  Foto: Auto Świat

Najpopularniejsze warianty wyposażenia to: Pop (bazowy), Lounge (elegancki) i Sport (dynamiczny). Poza tym spotkacie wersje specjalne, m.in. „by Gucci”. Pewne zastrzeżenia mamy do ergonomii kokpitu – niektórzy narzekają np. na nieczytelny prędkościomierz – lecz ogólnie rzecz biorąc, „pięćsetka” nieźle wypada w tym względzie.

Fiat 500: na to uważaj

Podczas oględzin używanego Fiata 500 zwróćcie uwagę na stan chromowanych klamek i ozdobnych wstawek na zderzakach (robią się purchle). Oprócz tego lakiery niemetalizowane okazują się podatne na odpryski, ozdobne naklejki i kalkomanie bardzo nie lubią myjek wysokociśnieniowych, a w wersjach z reflektorami ksenonowymi trzeba się liczyć z zaparowywaniem lamp. W niektórych Fiatach 500 zamontowano wadliwe klamki – w pewnej chwili potrafią po prostu zostać w ręku.

Mimo bogatego wyposażenia seryjnego Fiat 500 nie ma zbyt wielu problemów z elektryką. Żarówki przepalają się nie częściej niż w innych samochodach, a jeśli już coś denerwuje, to np. opcjonalny układ głośnomówiący Blue & Me, który słabo współpracuje z niektórymi modelami telefonów.

Wszystkie te problemy i tak można uznać za tzw. kosmetykę, bo większe niespodzianki czekają potencjalnych nabywców Fiata 500 ze strony układu jezdnego. Tak jak w bliźniaczej technicznie Pandzie II, również i tu bardzo szybko wybijają się łączniki stabilizatora, końcówki drążków kierowniczych, rzadziej – sworznie wahaczy. Znamy przypadki uszkodzonych amortyzatorów i stukających maglownic, natomiast hałasujące łożyska kół to problem, z którym wcześniej czy później zetknie się każdy właściciel Fiata 500. Dobre wiadomości też są.

{ "uuid": "52c7f694-cb78-5250-b5c7-701cc7018451", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/M2U7MDA_/d6910c142711174674139ced1900674e.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-16 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "d6910c142711174674139ced1900674e", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 400, "width": 750, "bytes": 220681 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "d6910c142711174674139ced1900674e" }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "52570e01-1189-541d-8796-d343293e48bd", "name": "Używane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "c62f255d-0d8a-54b6-9e5d-ef52d85893a0", "name": "Używany fiat 500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "cc06c555-488f-594f-8451-fd1792d82926", "name": "Fiat 500 opinie", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "68514e0e-eecd-5ac6-bb5c-6c2fed1ed1e2", "name": "Fiat 500 spalanie", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "ccca264f-f687-5c37-b826-27d7bf2b4267", "name": "Fiat 500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "6bad5e90-ca5b-5e18-b3d6-dd7bc310d678", "name": "Fiat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bc64164e-36a3-5062-8783-04047b9f0e09", "name": "500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "8d92a0c7-1c85-5861-8718-eab16b1ac74a", "name": "Auto Świat / Używane", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null }  Foto: Auto Świat

Otóż większość elementów układu jezdnego jest współzamienna z Pandą (pełny wybór tanich zamienników!), a trwałość tylnej osi okazuje się więcej niż zadowalająca. Za jej najsłabszy punkt można uznać hałasujące odboje amortyzatorów.

Fiat 500: trochę o silnikach

Silniki montowane pod maską Fiata 500 to zbiór sprawdzonych (a niekiedy i mocno leciwych) konstrukcji – np. 1.2 8V – i najnowocześniejszych rozwiązań technicznych opracowanych przez Fiata, np. 0.9 Twinair. W naszej tabelce uwzględniliśmy dziewięć wersji silnikowych, jednak na rynku wtórnym spotkać można głównie odmianę 1.2/69 KM. Ta jednostka pamięta jeszcze koniec lat 80. Jest w miarę oszczędna (6-7 l/100 km), lecz dość powolna i często boryka się z awariami przepustnicy (falują obroty).

Benzyniak 1.4 16V odczuwalnie więcej pali i zużywa olej, a przy tym nie zachwyca osiągami. W naszym Fiacie 500 doszło do wypalenia tłoka, ale to jednostkowy przypadek.

Najnowszy konstrukcyjnie motor Twinair na razie rzadko pojawia się w ogłoszeniach, tak więc oszczędnym kierowcom do wyboru zostaje tylko Fiat 500 z dieslem 1.3 Multijet. To udany i ekonomiczny napęd (spalanie nie powinno przekraczać poziomu 5-6 l/100 km), a poważne usterki zaczynają trapić go z reguły dopiero po przejechaniu 150-200 tys. km. Niektórzy użytkownicy skarżą się na zaniki mocy podczas deszczowej pogody (wilgoć zakłóca pracę przepływomierza), nieco trwalsze powinno też być sprzęgło. Pamiętajcie o tym, że wiele aut w wersji 75 KM (zwłaszcza te sprowadzone z Zachodu) i wszystkie odmiany 95-konne mają na pokładzie filtr DPF.

Fiat 500: polecane silniki

{ "uuid": "3209d645-5805-5c3e-b73c-bc468c724383", "caption": "Czy warto kupić używanego Fiata 500? ", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZTM7MDA_/fcdecd673020e7bc613b2e191304d9f7.jpg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-16 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "fcdecd673020e7bc613b2e191304d9f7", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 637, "width": 2432, "bytes": 1041977 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Czy warto kupić używanego Fiata 500? " }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "52570e01-1189-541d-8796-d343293e48bd", "name": "Używane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "c62f255d-0d8a-54b6-9e5d-ef52d85893a0", "name": "Używany fiat 500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "cc06c555-488f-594f-8451-fd1792d82926", "name": "Fiat 500 opinie", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "68514e0e-eecd-5ac6-bb5c-6c2fed1ed1e2", "name": "Fiat 500 spalanie", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "ccca264f-f687-5c37-b826-27d7bf2b4267", "name": "Fiat 500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "6bad5e90-ca5b-5e18-b3d6-dd7bc310d678", "name": "Fiat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bc64164e-36a3-5062-8783-04047b9f0e09", "name": "500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "8d92a0c7-1c85-5861-8718-eab16b1ac74a", "name": "Auto Świat / Używane", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Czy warto kupić używanego Fiata 500?  Foto: Auto Świat
Czy warto kupić używanego Fiata 500?

Nie możemy zapomnieć o usportowionej wersji Abarth. Turbodoładowany silnik 1.4 T-Jet i usztywnione zawieszenie czynią z tego lekkiego auta zawodnika groźnego dla klasowych rywali (np. Suzuki Swift Sport). Do tego dochodzi w zasadzie kompletne wyposażenie i zadziorny wygląd. Szkoda, że „500-ka” sygnowana logo skorpiona – mimo seryjnego systemu TTC imitującego „szperę” – nie pokonuje łuków z taką gracją, jak najlepsi rywale. Powód? Fiat 500 ma niewystarczająco komunikatywny układ kierowniczy.

Dużo lepiej wygląda sytuacja w przypadku aut ze sztywnym zawieszeniem z pakietu esseesse i amortyzatorami Koni o regulowanej sile tłumienia. Ponadto użytkownicy donoszą o kłopotach z porannym rozruchem silnika i o nieprawidłowej pracy skrzyni biegów (np. nie wchodzi „jedynka”). Przekładnie to zresztą słaby punkt wielu „500-ek” – głośna praca (wyją łożyska) oraz kłopoty z przełączaniem.

Fiat 500: koszty serwisowania

{ "uuid": "ed8bb74b-ae03-5381-b9af-309865b6ee4f", "caption": "Czy warto kupić używanego Fiata 500? ", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MWY7MDA_/4b11f79d12d933eca91c43d6af8b7bf2.jpg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-16 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "4b11f79d12d933eca91c43d6af8b7bf2", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1549, "width": 1140, "bytes": 1117349 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Czy warto kupić używanego Fiata 500? " }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "52570e01-1189-541d-8796-d343293e48bd", "name": "Używane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "c62f255d-0d8a-54b6-9e5d-ef52d85893a0", "name": "Używany fiat 500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "cc06c555-488f-594f-8451-fd1792d82926", "name": "Fiat 500 opinie", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "68514e0e-eecd-5ac6-bb5c-6c2fed1ed1e2", "name": "Fiat 500 spalanie", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "ccca264f-f687-5c37-b826-27d7bf2b4267", "name": "Fiat 500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "6bad5e90-ca5b-5e18-b3d6-dd7bc310d678", "name": "Fiat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bc64164e-36a3-5062-8783-04047b9f0e09", "name": "500", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "8d92a0c7-1c85-5861-8718-eab16b1ac74a", "name": "Auto Świat / Używane", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Czy warto kupić używanego Fiata 500?  Foto: Auto Świat
Czy warto kupić używanego Fiata 500?

Fiat 500: podsumowanie

Czy te oczy mogą kłamać? Owszem, czasem mogą. Niekiedy w miejsce słodyczy pojawia się bowiem lekka gorycz – nasilenie drobnych usterek bywa irytujące. Nie warto jednak demonizować, bo wiele z nich usuniecie tanim kosztem, a takie wpadki, jak w przypadku naszego „maratończyka”, zdarzają się sporadycznie. Zaletą Fiata 500 jest niska utrata wartości!