Nie jest tak wyzywająca jak Dragster, ale równie drapieżna i jest to jej duża zaleta (lub wada), gdyż Formula - moim zdaniem - należy do tej grupy pojazdów, które się kocha, albo nienawidzi. Całe nadwozie jest wypełnione charakterystycznymi smaczkami - z przodu są to trójkątne kierunkowskazy i reflektor, który z dala wygląda jakby był podzielony. Z boku rzuca się imitacja bocznego wlotu powietrza, natomiast z tyłu - tylna lampa jest przykryta (jak ja to nazywam) "plastikową kratą". Nie wiem jak Wam, ale mi to nasuwa skojarzenia z Ferrari 348. Nic dziwnego, przy projektowaniu Formuly udział brała sama firma z Maranello.SILNIK Opisywaną Formulę napędza silnik Morini o pojemności 49 ccm i mocy 5 KM, chłodzony powietrzem. Zapewnia niesamowitą frajdę z jazdy, lecz do 30 km/h rozpędza się mizernie, ale od 30 km/h jest bardzo elastyczny (jak to przystało na dwusuwa. Za tą frajdę trzeba niestety zapłacić - średnio Italjetka spala mi 3,5 l na 100 km, jak dla mnie jest to trochę za dużo. Pod tym względem zazdroszczę posiadaczom Questów. Maksymalnie owa Formula rozpędza się do 65 km/h - przy czym pojazd nie jest wcale tuningowany. Jak dla mnie prędkość ta jest wystarczająca, na razie nie zamierzam inwestować w tuning.FUNKCJONALNOŚĆItaljetka posiada dwa całkiem pojemne schowki - w kolumnie kierownicy i pod kanapą. Niestety sporą część schowka pod kanapą zajmuje dozownik - dla porównania - w Suzuki Adressie dozownik zajmuje mało miejsca. Lecz mimo wszystko, kask zmieści się z powodzeniem, a gdy kask wyjmiemy - pomieścimy małe zakupy. Wbrew pozorom, skrytka w kolumnie kierownicy zmieści nie tylko portfel i dowód rejestracyjny. Włożyć do niej można słusznej wielkości aparat fotograficzny i parę innych rzeczy.Skuter posiada 10 litrowy bak . Tak duży bak to także tak ewenement w tej klasie.WRAŻENIA Z JAZDY Przemieszczanie się naszym "Włochem" jest bardzo przyjemne. Silnik, jak już pisałem nieco wyżej, zaskakuje swoją elastycznością. Gdy jechałem nią pierwszy raz, byłem bardzo zaskoczony, oczywiście - na plus. Znakomicie się nią jeździ, szczególnie samemu, w dwie osoby na dolnym zakresie obrotów zaczyna brakować mocy. Siedzisko jest bardzo wygodne, co uprzyjemnia jazdę. Poruszam się nią przede wszystkim w trasie i uważam, że z powodzeniem nadaje się na wyjazdy poza miasto. W mieście też spisuje się znakomicie - manewrowanie między samochodami stojącymi w korkach nie sprawia jej absolutnie żadnych problemów. Często po zniecierpliwionych minach kierowców widać chęć przesiadki na taki skuter jak mój. Zaskakują bardzo hamulce - choć nie powinno mnie to dziwić. Formula jest skuterem z najwyższej półki, więc 2 hamulce tarczowe w standardzie są tu na porządku dziennym. Podstawową wadą oprócz zużycia paliwa jest donośny kierunkowskaz - gdy tylko go włącze, słyczać go wszędzie wokół. Nie mam zastrzeżeń co do eksploatacji w okresie jesiennym - Formula odpala bez problemów i dowozi mnie bez zbędnych awarii. TECHNIKA Italjet to nie tylko udany silnik - to także nowoczesność. technicznie Formula to bardzo nowatorski skuter - nietypowe cechy przedniego zawieszenia, tj. - przedni wahacz i pojedynczy widelec to elementy, które są charakterystyczne dla tego skutera. Z początku myślałem, że będzie się to psuć, ale myliłem się - zaliczyłem nie jedną sporą dziurę, ale nie robiło to na Italjetce wrażenia - nie chciał się zepsuć. Z kolei z tyłu znajdziemy pojedynczy amortyzator. KOSZTY/NIEZAWODNOŚĆ Skuter posiadam już rok i ani razu mnie nie zawiodła, a ma już swoje 11 lat. Marka Italjet nie jest obecna na naszym rynku, więc nie znajdziemy nowych części (oczywiście jest parę wyjątków dostępnych na sklepach internetowych), dlatego części trzeba szukać na giełdzie, a więc używanych, w różnym stanie. Znalezienie używanej w dobrym stanie części nie powinno stanowić problemu, a rozpiętość cen jednej części jest bardzo duża np. cena wahacza wynosi od 200 do 400 zł.PODSUMOWANIEItaljetka to bardzo udany skuter zarówno stylistycznie, jak i technicznie. Jego zaletą jest spory zasięg, niezawodność, a do wad mogę zaliczyć donośny kierunkowskaz i ciężki dostęp do nowych części zamiennych. Wady te nie zmienią mojego zdania o tym skuterze i uważam, że zakup tego pojazdu był bardzo dobrym przedsięwzięciem. Polecam go nie tylko osobom z zacięciem sportowym.
Italjet Formula - skuter inny niż wszystkie
STYLISTYKA Stylistyka tego skutera jest klasą samą dla siebie. Była produkowana przez ponad 10 lat, choć w Polsce jest ich mało, więc z powodzeniem przyciąga wzrok wielu przechodniów.