Warunki prowadzenia biznesów samochodowych zmieniają się w sposób, który na dłuższą metę jest trudny do przewidzenia. Jeszcze przed rokiem popularne auta, o ile tylko były rozsądnie wycenione, można było sprzedać w ciągu kilku dni, czasem kilku godzin. Średni czas sprzedaży samochodu był oczywiście dłuższy, niemniej sprzedawcy byli w komfortowej sytuacji. Kupujący, jeśli byli zdecydowani na konkretny egzemplarz, musieli szybko podejmować decyzje i nie mogli liczyć na istotny opust.

Dziś sytuacja jest diametralnie inna: podaż samochodów przewyższa popyt, kupujący mają czas na zastanowienie i porównanie dostępnych opcji, więc średni czas sprzedaży wydłuża się. Według raportu rynkowego OTOMOTO Insights średni czas aktywności ogłoszenia w całym roku 2023 to 40 dni. W grudniu 2023 r. samochody wystawiane były na sprzedaż średnio o 6 dni dłużej niż w tym samym okresie rok wcześniej.

O wysokiej podaży aut świadczy także liczba publikowanych ogłoszeń, która w serwisie OTOMOTO w całym 2023 r. utrzymywała się powyżej poziomu notowanego rok wcześniej, zarówno w przypadku użytkowników indywidualnych, jak i biznesowych. Pod koniec 2023 r. liczba wystawień aut była wyższa niż rok wcześniej i znacząco wyższa niż w 2021 r.

Średni czas sprzedaży auta wydłużył się znacząco

Z punktu widzenia profesjonalnych sprzedawców rynek samochodowy jest coraz trudniejszy. Statystycznie najwięcej problemów przysparza obecnie sprzedaż samochodów uznawanych za drogie, problematyczne pod względem serwisowania albo cechujące się wysoką utratą wartości rezydualnej. Według raportu OTOMOTO w grudniu 2023 r. średni czas wystawiania samochodu na sprzedaż wzrósł w każdym segmencie, ale nie jednakowo. Przykładowo średni czas sprzedaży samochodu elektrycznego to w grudniu 2023 r. 66 dni (+ 33 dni wobec grudnia 2022 r.), hybrydowego – 46 dni (+16 dni rok do roku), diesla 44 dni (+6), auta z silnikiem benzynowym 43 dni (+4) i pojazdu z LPG 40 dni (+3).

Jednak czas wyświetlania ogłoszeń nie zawsze jest taki sam i jeśli średnia wynosi np. 44 dni, to w praktyce może być tak, że jeden samochód pozostaje w ofercie przez 8 dni, a drugi przez… 80. Od czego to zależy?

Z punktu widzenia profesjonalnych sprzedawców rynek samochodowy jest coraz trudniejszy Foto: istock
Z punktu widzenia profesjonalnych sprzedawców rynek samochodowy jest coraz trudniejszy

Im lepiej widoczne ogłoszenie, tym krócej jest potrzebne

Intuicyjna odpowiedź na to pytanie brzmi: im więcej osób zobaczy dane ogłoszenie, tym większa szansa, że ktoś poważnie zainteresuje się i kupi. Tak jest w rzeczywistości: im lepiej promowane jest ogłoszenie, tym – statystycznie – szybciej jest dezaktywowane przez sprzedawcę.

Dodatkową podpowiedź daje informacja o średnim czasie, jaki kupujący spędzają na platformie ogłoszeniowej. W OTOMOTO tzw. średni czas trwania sesji to 7 minut i 41 sekund. Oznacza to, że kupujący nie przegląda ogłoszeń w nieskończoność: gdy znajdzie pojazd, który go satysfakcjonuje, przestaje szukać.

Oczywiście, są różne strategie korzystania z platformy ogłoszeniowej. Jedni kupujący mają określone wymagania, korzystają z wielu filtrów i w efekcie wybór pojazdów, wśród których szukają tego odpowiedniego, jest zawężony i przejrzenie wszystkich ofert trwa krócej. Inni nie mają sprecyzowanych oczekiwań i lista ogłoszeń wyświetlanych w odpowiedzi na zapytania jest bardzo długa. Zwłaszcza w tym drugim przypadku lepiej wypromowane ogłoszenia znajdujące się wyżej na liście mają większe szanse dotarcia do adresata.

Jest wiele możliwości promowania ogłoszeń

OTOMOTO oferuje swoim klientom – sprzedawcom pojazdów – wiele możliwości szybszego dotarcia do klientów:

  • to np. wyróżnienie ogłoszenia na górze listy wyników. Takie ogłoszenie jest wyświetlane na początku wyników wyszukiwania z niebieskim paskiem oraz z napisem "Wyróżnione". Kupujący widzi je jako jedną z pierwszych ofert;
  • to także podbicie ogłoszenia – po podbiciu wraca ono na górę listy wyników i przez pewien czas jest szybciej zauważane przez kupujących niż inne ogłoszenia;
  • wyświetlanie ogłoszenia na głównej stronie serwisu. Takie ogłoszenie wyświetla się na głównej stronie OTOMOTO i jest zauważane przez większość użytkowników. Pojawia się szansa na zdobycie klienta, który początkowo miał zupełnie inne plany, stwierdził jednak, że może je zmodyfikować;
  • najlepiej wyeksponowanym miejscem na stronie głównej OTOMOTO jest Oferta Dnia na stronie głównej; ogłoszenie wyświetla się w dużym boksie tuż obok wyszukiwarki lub pod nią w przypadku wersji mobilnej;
  • promowanie ogłoszenia w serwisie OLX – wówczas ogłoszenie jest widoczne nie tylko dla odwiedzających OTOMOTO, lecz także tych, którzy szukają samochodu dla siebie w serwisie OLX.

OTOMOTO od zawsze stawia potrzeby swoich klientów na pierwszym miejscu, oferując wsparcie na każdym etapie ścieżki sprzedażowej, regularnie optymalizując i wprowadzając nowe funkcje – mówi Łukasz Juskowiak, Head of Marketing, OTOMOTO. Jedną z najchętniej wykorzystywanych i najpopularniejszych możliwości zwiększania efektywności sprzedaży jest promowanie ogłoszeń. Starannie zaprojektowane pakiety promowań umożliwiają sprzedającym skuteczne dotarcie do jeszcze szerszego grona potencjalnych zainteresowanych, zwiększenie liczby wyświetleń i wiadomości w sprawie ogłoszenia. Nasi klienci mogą skorzystać m.in. z opcji promowania swoich ogłoszeń na górze listy wyszukiwania lub podbijania ofert. Mogą również czerpać z potencjału sprzedażowego portalu OLX, promując tam ogłoszenia wystawione na OTOMOTO — dodaje Juskowiak.