- Sorento przeszło test zderzeniowy w 2009 r. i wypadło bardzo dobrze – otrzymało 5 gwiazdek
- Kia Sorento ma kilka słabych punktów, ale generalnie to solidny SUV
- Jedną z największych zalet używanej Kii Sorento jest bogate wyposażenie wielu aut dostępnych na naszym rynku
Drugą generację Kii Sorento można uznać za przełomową na tle poprzedniczki. Brak ramy i reduktora oraz przekonstruowane zawieszenie to istotne zmiany, które obniżyły walory offroadowe auta, ale za to korzystnie wpłynęły na lepsze zachowanie Kii Sorento na asfalcie. Do tego: atrakcyjny wygląd (szczególnie aut po modernizacji w 2012 r.), bogate wyposażenie (wiele aut), dobre walory użytkowe (przestronne wnętrze, bagażnik 660-1675 l, 7-osobowa wersja), a także rozsądna cena (od około 36 tys. zł). Czy również ogólną trwałość można pozytywnie zaopiniować?
Kia Sorento to naprawdę solidny samochód – usłyszeliśmy od Roberta Jańczyka, właściciela firmy Carfix z Lesznowoli k. Warszawy, specjalizującego się w naprawach aut marki Kia i Hyundai. Nasz rozmówca zwraca jednak uwagę na to, że wiele egzemplarzy pokonało już 300-400 tys. km i może wymagać napraw. Do tego dochodzą typowe awarie modelu. Nie jest ich wiele, ale warto o nich wiedzieć.
Po pierwsze, tylne piasty. Ich trwałość jest przeciętna i często trzeba je wymieniać co ok. 100 tys. km (koszt: oryginał ok. 600 zł/szt., zamiennik – niecałe 300 zł). Po drugie, przeciera się taśma kierownicy (po ok. 150 tys. km). Pierwszym sygnałem problemu są niedomagania tempomatu (niekiedy działa, innym razem odmawia współpracy) – koszt naprawy w Carfixie: ok. 1,2 tys. zł. Po trzecie, niedomaga wewnętrzny przegub półosi napędowej (prawe koło). To efekt wyrobienia się wielowpustu, co objawia się stukami podczas przejeżdżania po nierównościach (zamiennik ok. 1 tys. zł, oryginał – nieco ponad 2 tys. zł).
Po czwarte, napęd 4x4. Występuje w większości aut dostępnych na rynku. Ogólnie uchodzi za trwały, ale zdarza się, że tylna oś nie przenosi momentu. Winny okazuje się wyrobiony wielowpust w koszyku mechanizmu różnicowego. Musimy tu dodać, że dzieje się to rzadko i przy sporych przebiegach (300-400 tys. km). Radzimy jednak sprawdzić, czy napęd działa jak należy, gdyż naprawa poza ASO wiąże się z wydatkiem w najlepszym razie 6-7 tys. zł, w najgorszym – ok. 10 tys. zł. Zdarza się, że niedomagają maty grzewcze siedzeń (500-600 zł).
Jeśli chodzi o napęd, to w przypadku Kii Sorento dominują diesle. Początkowo w ofercie widniała wersja 2.2 CRDi/197 KM, nieco później dołączyła 150-konna 2-litrówka. To bliźniacze konstrukcje (seria R), które do dziś zbierają wiele pochwał. Także za trwałość! Rzadko zawodzi układ wytryskowy, solidny jest dół silnika, nigdy nie wymieniałem łańcucha rozrządu, choć serwisuję auta z przebiegiem ponad 400 tys. km – twierdzi Robert Jańczyk z Carfixu.
Zastrzeżenia są jedynie do koła pasowego na wale korbowym (przeciętna trwałość), zdarza się, że po 180-220 tys. km trzeba wymienić koło dwumasowe (koszt: ok. 6 tys. zł ze sprzęgłem i robocizną – zamienniki). Czasami szwankuje DPF. Poza tym do diesli nie mamy zastrzeżeń – dobra kultura pracy i rozsądne spalanie (średnie w 2.0 to ok. 8 l/100 km, w 2.2 – o blisko litr więcej). Nasz rozmówca radzi też wymieniać olej silnikowy co 15-20 tys. km, twierdząc, że to odpowiedni interwał w polskich warunkach. Inne podzespoły (np. elektryka, zawieszenie, skrzynia automatyczna) nie wykazują typowych awarii, na pewno nie takich, które można by określić mianem częstych i uciążliwych.
Kia Sorento - ceny części*
Filtr oleju | od 38 zł |
Filtr powietrza | od 54 zł |
Klocki hamulcowe | od 215 zł |
Tarcza hamul. (przód) | od 230 zł |
Pasek wielorowkowy | od 92 zł |
Amortyzatory (przód) | od 640 zł |
Sprzęgło** | od 4210 zł |
Reflektor*** | od 975 zł |
*ceny części (zamienniki o dobrej jakości) do najpopularniejszego turbodiesla 2.2 CRDi; **komplet – tarcza, docisk, łożysko i „dwumas”;
***reflektor wersji po modernizacji (zamiennik)
Kia Sorento - serwis
Olej silnikowy* | co 30 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr pyłkowy | co 30 tys. km |
Filtr paliwa** | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 30 tys. km/2 lata |
Płyn chłodzący*** | 90 tys. km/6 lat |
Olej w skrzyni aut. | bez okres. wymiany |
Napęd rozrządu |
*dane dla aut z lat 2012-15, w Sorento sprzed liftingu (2009 -12) interwały wymiany oleju są częstsze i wynoszą: w benzyniaku co 15 tys. km, a w dieslu co 20 tys. km; **dotyczy diesla; ***pierwsza wymiana, później co 30 tys. km lub co 2 lata
Kia Sorento - dane techniczne
2.4 GDi | 2.2 CRDi | |
Silnik – typ/zawory | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 2359 | 2199 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 192/6300 | 197/3800 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 342/5200 | 421/1850 |
Skrzynia biegów | man. 6 lub aut. 6 | man. 6 lub aut. 6 |
Napęd | przedni lub 4x4 | przedni lub 4x4 |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1680/830 | od 1795/715 |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 4685/1885/1700 | 4685/1885/1700 |
Rozstaw osi (mm) | 2700 | 2700 |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 10,5 | 9,7 |
Prędkość maks. (km/h) | 190 | 190 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 11,2/8,4/9,4 | 7,4/5,0/5,9 |
Kia Sorento - to nam się podoba
Dobra ogólna trwałość, bogate wyposażenie wielu aut, udane diesle, rozsądna cena zakupu.
Kia Sorento - to nam się nie podoba
Wiele aut ma już spore przebiegi, dość dużo drobnych awarii: kamery cofania, taśmy kierownicy i maty grzewczej.
Kia Sorento - nasza opinia
Kią Sorento II warto się zainteresować. Owszem, auto ma kilka słabych punktów, ale generalnie to solidny SUV. Zadbany i z rozsądnym przebiegiem nie będzie się psuł. Wysoko oceniamy diesle – 2.0 i 2.2. W przypadku Kii Sorento Można też liczyć na dobre walory użytkowe i niezłą cenę.