- Sorento przeszło test zderzeniowy w 2009 r. i wypadło bardzo dobrze – otrzymało 5 gwiazdek
- Kia Sorento ma kilka słabych punktów, ale generalnie to solidny SUV
- Jedną z największych zalet używanej Kii Sorento jest bogate wyposażenie wielu aut dostępnych na naszym rynku
Drugą generację Kii Sorento można uznać za przełomową na tle poprzedniczki. Brak ramy i reduktora oraz przekonstruowane zawieszenie to istotne zmiany, które obniżyły walory offroadowe auta, ale za to korzystnie wpłynęły na lepsze zachowanie Kii Sorento na asfalcie. Do tego: atrakcyjny wygląd (szczególnie aut po modernizacji w 2012 r.), bogate wyposażenie (wiele aut), dobre walory użytkowe (przestronne wnętrze, bagażnik 660-1675 l, 7-osobowa wersja), a także rozsądna cena (od około 36 tys. zł). Czy również ogólną trwałość można pozytywnie zaopiniować?
Kia Sorento to naprawdę solidny samochód – usłyszeliśmy od Roberta Jańczyka, właściciela firmy Carfix z Lesznowoli k. Warszawy, specjalizującego się w naprawach aut marki Kia i Hyundai. Nasz rozmówca zwraca jednak uwagę na to, że wiele egzemplarzy pokonało już 300-400 tys. km i może wymagać napraw. Do tego dochodzą typowe awarie modelu. Nie jest ich wiele, ale warto o nich wiedzieć.
Po pierwsze, tylne piasty. Ich trwałość jest przeciętna i często trzeba je wymieniać co ok. 100 tys. km (koszt: oryginał ok. 600 zł/szt., zamiennik – niecałe 300 zł). Po drugie, przeciera się taśma kierownicy (po ok. 150 tys. km). Pierwszym sygnałem problemu są niedomagania tempomatu (niekiedy działa, innym razem odmawia współpracy) – koszt naprawy w Carfixie: ok. 1,2 tys. zł. Po trzecie, niedomaga wewnętrzny przegub półosi napędowej (prawe koło). To efekt wyrobienia się wielowpustu, co objawia się stukami podczas przejeżdżania po nierównościach (zamiennik ok. 1 tys. zł, oryginał – nieco ponad 2 tys. zł).
Po czwarte, napęd 4x4. Występuje w większości aut dostępnych na rynku. Ogólnie uchodzi za trwały, ale zdarza się, że tylna oś nie przenosi momentu. Winny okazuje się wyrobiony wielowpust w koszyku mechanizmu różnicowego. Musimy tu dodać, że dzieje się to rzadko i przy sporych przebiegach (300-400 tys. km). Radzimy jednak sprawdzić, czy napęd działa jak należy, gdyż naprawa poza ASO wiąże się z wydatkiem w najlepszym razie 6-7 tys. zł, w najgorszym – ok. 10 tys. zł. Zdarza się, że niedomagają maty grzewcze siedzeń (500-600 zł).
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJeśli chodzi o napęd, to w przypadku Kii Sorento dominują diesle. Początkowo w ofercie widniała wersja 2.2 CRDi/197 KM, nieco później dołączyła 150-konna 2-litrówka. To bliźniacze konstrukcje (seria R), które do dziś zbierają wiele pochwał. Także za trwałość! Rzadko zawodzi układ wytryskowy, solidny jest dół silnika, nigdy nie wymieniałem łańcucha rozrządu, choć serwisuję auta z przebiegiem ponad 400 tys. km – twierdzi Robert Jańczyk z Carfixu.
Zastrzeżenia są jedynie do koła pasowego na wale korbowym (przeciętna trwałość), zdarza się, że po 180-220 tys. km trzeba wymienić koło dwumasowe (koszt: ok. 6 tys. zł ze sprzęgłem i robocizną – zamienniki). Czasami szwankuje DPF. Poza tym do diesli nie mamy zastrzeżeń – dobra kultura pracy i rozsądne spalanie (średnie w 2.0 to ok. 8 l/100 km, w 2.2 – o blisko litr więcej). Nasz rozmówca radzi też wymieniać olej silnikowy co 15-20 tys. km, twierdząc, że to odpowiedni interwał w polskich warunkach. Inne podzespoły (np. elektryka, zawieszenie, skrzynia automatyczna) nie wykazują typowych awarii, na pewno nie takich, które można by określić mianem częstych i uciążliwych.
Kia Sorento - ceny części*
Filtr oleju | od 38 zł |
Filtr powietrza | od 54 zł |
Klocki hamulcowe | od 215 zł |
Tarcza hamul. (przód) | od 230 zł |
Pasek wielorowkowy | od 92 zł |
Amortyzatory (przód) | od 640 zł |
Sprzęgło** | od 4210 zł |
Reflektor*** | od 975 zł |
*ceny części (zamienniki o dobrej jakości) do najpopularniejszego turbodiesla 2.2 CRDi; **komplet – tarcza, docisk, łożysko i „dwumas”;
***reflektor wersji po modernizacji (zamiennik)
Kia Sorento - serwis
Olej silnikowy* | co 30 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr pyłkowy | co 30 tys. km |
Filtr paliwa** | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 30 tys. km/2 lata |
Płyn chłodzący*** | 90 tys. km/6 lat |
Olej w skrzyni aut. | bez okres. wymiany |
Napęd rozrządu |
*dane dla aut z lat 2012-15, w Sorento sprzed liftingu (2009 -12) interwały wymiany oleju są częstsze i wynoszą: w benzyniaku co 15 tys. km, a w dieslu co 20 tys. km; **dotyczy diesla; ***pierwsza wymiana, później co 30 tys. km lub co 2 lata
Kia Sorento - dane techniczne
2.4 GDi | 2.2 CRDi | |
Silnik – typ/zawory | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 2359 | 2199 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 192/6300 | 197/3800 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 342/5200 | 421/1850 |
Skrzynia biegów | man. 6 lub aut. 6 | man. 6 lub aut. 6 |
Napęd | przedni lub 4x4 | przedni lub 4x4 |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1680/830 | od 1795/715 |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 4685/1885/1700 | 4685/1885/1700 |
Rozstaw osi (mm) | 2700 | 2700 |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 10,5 | 9,7 |
Prędkość maks. (km/h) | 190 | 190 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 11,2/8,4/9,4 | 7,4/5,0/5,9 |
Kia Sorento - to nam się podoba
Dobra ogólna trwałość, bogate wyposażenie wielu aut, udane diesle, rozsądna cena zakupu.
Kia Sorento - to nam się nie podoba
Wiele aut ma już spore przebiegi, dość dużo drobnych awarii: kamery cofania, taśmy kierownicy i maty grzewczej.
Kia Sorento - nasza opinia
Kią Sorento II warto się zainteresować. Owszem, auto ma kilka słabych punktów, ale generalnie to solidny SUV. Zadbany i z rozsądnym przebiegiem nie będzie się psuł. Wysoko oceniamy diesle – 2.0 i 2.2. W przypadku Kii Sorento Można też liczyć na dobre walory użytkowe i niezłą cenę.
Galeria zdjęć
Sorento II to ciekawa propozycja dla szukających rodzinnego SUV-a. Kusi rozsądną ceną, dobrymi walorami użytkowymi, bogatym wyposażeniem i – co ważne – solidną budową, choć zdarzają się awarie drogie w naprawie.
Brak ramy i reduktora oraz przekonstruowane zawieszenie to istotne zmiany, które obniżyły walory offroadowe auta, ale za to korzystnie wpłynęły na lepsze zachowanie Sorento na asfalcie.
To naprawdę solidny samochód - usłyszeliśmy od Roberta Jańczyka, właściciela firmy Carfix z Lesznowoli k. Warszawy, specjalizującego się w naprawach aut marki Kia i Hyundai.
Nawet dziś kokpit ładnie wygląda, ale jakość niektórych plastików jest tylko przeciętna.
Wiele aut wyposażono w systemy wspomagające kierowcę podczas jazdy. Napęd 4x4 można „spiąć” na sztywno, ale tylko wtedy, gdy jedziecie wolno.
Fotele są wygodne, ale podparcie boczne jest symboliczne.
Dużo aut ma skórzane wykończenie.
Dużo miejsca w środku i w bagażniku – pojemność 660-1675 l. W ofercie są 7-osobowe wersje.
Wyrobiony wielowpust to typowy problem modelu. Wyrabia się zarówno wielowpust przegubu wewnętrznego prawej półosi, jak i podpory półosi napędowej.
Usterka taśmy kierownicy - przeciera się po ok. 150 tys. km. Zwiastuny problemu Najpierw przestaje działać tempomat, później – przyciski do sterowania audio.
Awaria koła pasowego - przeważnie wystarcza na 100-120 tys. km. Droga jest wymiana dwumasowego koła zamachowego: w ASO to około 10 tys. zł, poza – około 6 tys. zł. Dotyczy diesli.
Uszkodzenia napędu 4x4 - wyrobiony wielowpust w koszyku mechanizmu różnicowego to najczęstszy powód problemów z napędem 4x4. Naprawa – od 6 tys. zł.
Hyundai Santa Fe (2006-12) Choć pojawił się nieco wcześniej, to właśnie na jego podzespołach zbudowano Kię Sorento II. Cena: od 21,5 tys. zł.
Nissan X-Trail (2007-14) X-Trail II ma wiele do zaoferowania, choć coraz trudniej o zadbane auto (szczególnie z początku produkcji). Ceny zaczynają się od ok. 28 tys. zł.
Sorento II warto się zainteresować. Owszem, auto ma kilka słabych punktów, ale generalnie to solidny SUV. Zadbany i z rozsądnym przebiegiem nie będzie się psuł. Wysoko oceniamy diesle – 2.0 i 2.2. Można też liczyć na dobre walory użytkowe i niezłą cenę.