• Sorento przeszło test zderzeniowy w 2009 r. i wypadło bardzo dobrze – otrzymało 5 gwiazdek
  • Kia Sorento ma kilka słabych punktów, ale generalnie to solidny SUV
  • Jedną z największych zalet używanej Kii Sorento jest bogate wyposażenie wielu aut dostępnych na naszym rynku

Drugą generację Kii Sorento można uznać za przełomową na tle poprzedniczki. Brak ramy i reduktora oraz przekonstruowane zawieszenie to istotne zmiany, które obniżyły walory offroadowe auta, ale za to korzystnie wpłynęły na lepsze zachowanie Kii Sorento na asfalcie. Do tego: atrakcyjny wygląd (szczególnie aut po modernizacji w 2012 r.), bogate wyposażenie (wiele aut), dobre walory użytkowe (przestronne wnętrze, bagażnik 660-1675 l, 7-osobowa wersja), a także rozsądna cena (od około 36 tys. zł). Czy również ogólną trwałość można pozytywnie zaopiniować?

Kia Sorento to naprawdę solidny samochód – usłyszeliśmy od Roberta Jańczyka, właściciela firmy Carfix z Lesznowoli k. Warszawy, specjalizującego się w naprawach aut marki Kia i Hyundai. Nasz rozmówca zwraca jednak uwagę na to, że wiele egzemplarzy pokonało już 300-400 tys. km i może wymagać napraw. Do tego dochodzą typowe awarie modelu. Nie jest ich wiele, ale warto o nich wiedzieć. 

Po pierwsze, tylne piasty. Ich trwałość jest przeciętna i często trzeba je wymieniać co ok. 100 tys. km (koszt: oryginał ok. 600 zł/szt., zamiennik – niecałe 300 zł). Po drugie, przeciera się taśma kierownicy (po ok. 150 tys. km). Pierwszym sygnałem problemu są niedomagania tempomatu (niekiedy działa, innym razem odmawia współpracy) – koszt naprawy w Carfixie: ok. 1,2 tys. zł. Po trzecie, niedomaga wewnętrzny przegub półosi napędowej (prawe koło). To efekt wyrobienia się wielowpustu, co objawia się stukami podczas przejeżdżania po nierównościach (zamiennik ok. 1 tys. zł, oryginał – nieco ponad 2 tys. zł).

Po czwarte, napęd 4x4. Występuje w większości aut dostępnych na rynku. Ogólnie uchodzi za trwały, ale zdarza się, że tylna oś nie przenosi momentu. Winny okazuje się wyrobiony wielowpust w koszyku mechanizmu różnicowego. Musimy tu dodać, że dzieje się to rzadko i przy sporych przebiegach (300-400 tys. km). Radzimy jednak sprawdzić, czy napęd działa jak należy, gdyż naprawa poza ASO wiąże się z wydatkiem w najlepszym razie 6-7 tys. zł, w najgorszym – ok. 10 tys. zł. Zdarza się, że niedomagają maty grzewcze siedzeń (500-600 zł).

Jeśli chodzi o napęd, to w przypadku Kii Sorento dominują diesle. Początkowo w ofercie widniała wersja 2.2 CRDi/197 KM, nieco później dołączyła 150-konna 2-litrówka. To bliźniacze konstrukcje (seria R), które do dziś zbierają wiele pochwał. Także za trwałość! Rzadko zawodzi układ wytryskowy, solidny jest dół silnika, nigdy nie wymieniałem łańcucha rozrządu, choć serwisuję auta z przebiegiem ponad 400 tys. km – twierdzi Robert Jańczyk z Carfixu.

Zastrzeżenia są jedynie do koła pasowego na wale korbowym (przeciętna trwałość), zdarza się, że po 180-220 tys. km trzeba wymienić koło dwumasowe (koszt: ok. 6 tys. zł ze sprzęgłem i robocizną – zamienniki). Czasami szwankuje DPF. Poza tym do diesli nie mamy zastrzeżeń – dobra kultura pracy i rozsądne spalanie (średnie w 2.0 to ok. 8 l/100 km, w 2.2 – o blisko litr więcej). Nasz rozmówca radzi też wymieniać olej silnikowy co 15-20 tys. km, twierdząc, że to odpowiedni interwał w polskich warunkach. Inne podzespoły (np. elektryka, zawieszenie, skrzynia automatyczna) nie wykazują typowych awarii, na pewno nie takich, które można by określić mianem częstych i uciążliwych. 

Kia Sorento - ceny części*

Filtr oleju od 38 zł
Filtr powietrza od 54 zł
Klocki hamulcowe od 215 zł
Tarcza hamul. (przód) od 230 zł
Pasek wielorowkowy od 92 zł
Amortyzatory (przód) od 640 zł
Sprzęgło** od 4210 zł
Reflektor*** od 975 zł

*ceny części (zamienniki o dobrej jakości) do najpopularniejszego turbodiesla 2.2 CRDi; **komplet – tarcza, docisk, łożysko i „dwumas”;

***reflektor wersji po modernizacji (zamiennik)

Kia Sorento - serwis

Olej silnikowy* co 30 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr pyłkowy co 30 tys. km
Filtr paliwa** co 60 tys. km
Płyn hamulcowy co 30 tys. km/2 lata
Płyn chłodzący*** 90 tys. km/6 lat
Olej w skrzyni aut. bez okres. wymiany
Napęd rozrządu

*dane dla aut z lat 2012-15, w Sorento sprzed liftingu (2009 -12) interwały wymiany oleju są częstsze i wynoszą: w benzyniaku co 15 tys. km, a w dieslu co 20 tys. km; **dotyczy diesla; ***pierwsza wymiana, później co 30 tys. km lub co 2 lata 

Kia Sorento - dane techniczne

2.4 GDi 2.2 CRDi
Silnik – typ/zawory benz. R4/16 t.diesel R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 2359 2199
Moc maks. (KM/obr./min) 192/6300 197/3800
Maks. mom. (Nm/obr./min) 342/5200 421/1850
Skrzynia biegów man. 6 lub aut. 6 man. 6 lub aut. 6
Napęd przedni lub 4x4 przedni lub 4x4
Masa wł./ładowność (kg) od 1680/830 od 1795/715
Wym. (dł./szer./wys.; mm) 4685/1885/1700 4685/1885/1700
Rozstaw osi (mm) 2700 2700
Przysp. 0-100 km/h (s) 10,5 9,7
Prędkość maks. (km/h) 190 190
Spalanie (wg EU; l/100 km) 11,2/8,4/9,4 7,4/5,0/5,9

Kia Sorento - to nam się podoba

Dobra ogólna trwałość, bogate wyposażenie wielu aut, udane diesle, rozsądna cena zakupu. 

Kia Sorento - to nam się nie podoba

Wiele aut ma już spore przebiegi, dość dużo drobnych awarii: kamery cofania, taśmy kierownicy i maty grzewczej. 

Kia Sorento - nasza opinia

Kią Sorento II warto się zainteresować. Owszem, auto ma kilka słabych punktów, ale generalnie to solidny SUV. Zadbany i z rozsądnym przebiegiem nie będzie się psuł. Wysoko oceniamy diesle – 2.0 i 2.2. W przypadku Kii Sorento Można też liczyć na dobre walory użytkowe i niezłą cenę.