Logo

Na "żółtych" papierach

Robert Rybicki
Robert Rybicki

Aby otrzymać prawo do sprowadzenia takiego pojazdu, trzeba uzyskać zaświadczenie konserwatora. Potrzebna w tym celu jest opinia rzeczoznawców (z listy konserwatora zabytków) wydawana na podstawie zdjęć i danych identyfikacyjnych auta. Rzeczoznawcy mają jednak różne opinie na temat samochodów kolekcjonerskich. Dla jednych wystarczy, jeśli dany egzemplarz ukończył 25 lat, a produkcja modelu została zakończona 15 lat temu. Inni stawiają dodatkowy wymóg unikalności. W granicznym urzędzie celnym należy okazać dokument wystawiony przez konserwatora oraz opłacić podatek VAT (22 proc. od wartości pojazdu powiększonej o koszt transportu). Co istotne - pojazd sprowadzony na podstawie opinii konserwatora zabytków nie musi być sprawny, dlatego badanie techniczne dopuszczające go do ruchu może być dokonane w dowolnym terminie po załatwieniu formalności celno-skarbowych. Należy natomiast szybko zlecić rzeczoznawcy wykonanie opinii potwierdzającej wartość kolekcjonerską pojazdu. Wiąże się to ze sporą opłatą, choć stawki proponowane przez rzeczoznawców są różne. Na podstawie opinii biegłego Wojewódzki Konserwator Zabytków wyda zaświadczenie umożliwiające ostateczną odprawę celną auta, która powinna odbyć się w terminie 14 dni od chwili przekroczenia granicy. Rejestracja samochodu może nastąpić po pozytywnym zaliczeniu rozszerzonych badań technicznych.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: Używane
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu