GT-R z kierownicą po lewej stronie pojawiło się dopiero w 2008 r. Wcześniejsze odmiany były najmocniejszą wersją Nissana Skyline’a. GT-R to sportowiec wagi ciężkiej: mocny (silnik V6 biturbo od 480 do 600 KM – od 0 do 100 km/h w czasie od 2,5 do 3,5 s i prędkość maksymalna 310-315 km/h), pewny w prowadzeniu (świetny rozkład masy, rozbudowane podwozie), o kapitalnej trakcji (efektywny napęd 4x4).
Atrakcyjna jest także i cena, bo za 200-300 tys. zł trudno o sportowe auto o tak kapitalnych osiągach, które wyzwala również tak duże emocje podczas jazdy! Pozostają jeszcze kwestie serwisu, napraw i trwałości. Jak pod tymi względami wypada topowy Nissan? Z których lat egzemplarze są szczególnie warte zainteresowania?
Lepszy po modernizacji
Jak podkreślają mechanicy z warszawskiego serwisu Ecu Performance, który specjalizuje się w naprawach GT-R, lepiej nie kupować najtańszych egzemplarzy z początku produkcji. Wymagają one zwykle doinwestowania na poziomie 40-60 tys. zł. Radzą więc poszukać auta wyprodukowanego po liftingu (w 2011 r.), najlepiej z niewielkim przebiegiem (wiele problemów pojawia się po przekroczeniu ok. 100 tys. km) oraz pewną historią serwisową.
Przy okazji modernizacji zwiększono też wytrzymałość dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Przedtem był to newralgiczny element Nissana GT-R. Przekładnia występuje w ASO jedynie w całości (cena ok. 100 tys. zł!), ale od dłuższego czasu na rynku są dostępne elementy tuningowe, dzięki którym można naprawić skrzynię biegów i wydać na to nie 100, tylko 30 tys. zł.
Oprócz przekładni dość często uszkodzeniom ulega układ przeniesienia napędu (szczególnie dotyczy to przedniej osi). Często jest to efekt bardzo wysilonej eksploatacji, a przede wszystkim jazdy kontrolowanymi poślizgami (powodują zbyt duże obciążenie elementów przeniesienia napędu). Przed ekstremalnym „upalaniem” objętego gwarancją sportowego Nissana warto pamiętać, że czarna skrzynka GT-R dokładnie zapisuje ostatnie 48 godzin jazdy. Wcześniej dane z niej dostępne były jedynie centrali w Japonii, od pewnego czasu możliwość odczytu mają także ASO.
Inne problemy? Psują się radia – cena w ASO: 28 tys. zł (regeneracja: od 4 do 6 tys. zł). Zaparowują też reflektory (zamienniki to ok. 6 tys. zł za komplet). Często zawodzą łożyska kół (2 tys. zł/szt.), nadmierny luz (lekki może być) pojawia się na tzw. dzwonie (koszt naprawy: 5 tys. zł), niekiedy uszkadza się kosz sprzęgła (wymienia się parę za 8 tys. zł z robocizną).
Pamiętajcie też, żeby stosować takie same opony na obu osiach, bo różnice w wysokości prowadzą do zużycia sprzęgieł centralnego dyferencjału, i by rzetelnie podchodzić do zabiegów serwisowych. Przy spokojnej jeździe olej w silniku wymienia się co 10 tys. km (500 zł poza ASO), a w skrzyni i dyfrach – co 30 (ok. 3 tys. zł; w ASO: ponad 6). Wysilona eksploatacja wymaga skrócenia interwałów o połowę.
Nissan GT-R (R35) - ceny części*
Filtr oleju | od 45 zł |
Filtr powietrza | od 135 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 650 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 3500 zł |
Przedni dyferencjał (tylko oryginalny – cena ASO) | 8000 zł |
Łożysko koła przód | 2000 zł |
Amortyzator (przód) | 3600 zł |
Reflektor | 3000 zł |
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Nissana GT-R z 2009 r. |
Nissan GT-R (R35) - serwis*
Olej silnikowy | co 10 tys. km |
Filtr powietrza | co 10 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 10 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata lub 40 tys. km |
Płyn chłodzący | co 2 lata |
Olej w dyferencjałach | co 30 tys. km |
Olej w skrzyni biegów | co 30 tys. km |
Napęd rozrządu*** | łańcuch (bez okresowej wymiany) |
*zalecane interwały w ASO dla Nissana GT-R z 2009 r. (po liftingu wydłużono interwał wymiany oleju do 20 tys. km) |
Nissan GT-R (R35) - dane techniczne
Dane techniczne | 3.8 | 3.8 |
Silnik – typ/cyl./zawory | bit.benz./V6/24 | bit.benz./V6/24 |
Pojemność skokowa (cm3) | 3799 | 3799 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 530/6400 | 550/6400 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | 612/3200 | 632/3200 |
Skrzynia biegów | aut. 6 | |
Napęd | 4x4 | |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1740/460 | |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4710/1895/1370 | |
Rozstaw osi (mm) | 2780 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 3,0 | 2,8 |
Prędkość maks. (km/h) | 315 | 315 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 17,3/8,9/12,0 | 17,8/8,8/11,8 |
Nissan GT-R (R35) - naszym zdaniem:
Totalny hardcore! GT-R to bezkompromisowa maszyna do bicia czasów okrążeń na torach, a do tego rzadki przypadek sportowca, którym – bez większych kompromisów – da się jeździć na co dzień. Nawet jeśli koszty serwisu olejowego skrzyni w ASO stanowią równowartość Golfa IV, to wciąż jedno z niewielu aut tego typu w takiej cenie!
Galeria zdjęć
GT-R to auto idealne na tor, ale z powodzeniem można używać go też na co dzień.
Znak charakterystyczny wszystkich generacji – podwójne tylne światła.
Plastiki deski rozdzielczej są twarde, a materiałom daleko do poziomu Porsche, ale do ergonomii nie ma zastrzeżeń.
Grafikę zaprojektowali twórcy gry „Gran Turismo”. Niestety, bywa, że ekran się psuje.
Kubełkowe fotele świetnie przytrzymują na zakrętach, ale nadają się także w trasę. Miejsce z tyłu - tylko symboliczne.
Przedział bagażowy to niezbyt ważna część modelu GT-R, ale warto podkreślić, że Nissan oferuje przyzwoite 315 l! Funkcjonalność jednak nie jest wysoka.
Nie tylko mocny, lecz także ładny – karoseria auta przyciąga spojrzenia.
Przedni dyferencjał Nissan źle obliczył jego wytrzymałość, bo zwykle po 80-120 tys. km ulega uszkodzeniu. W tym wypadku jest tylko część oryginalna za 8 tys. zł plus wymiana. Sprzęgła centralnego dyferencjału W wyniku intensywnej eksploatacji zużywają się już po 40 tys. km. Części oryginalnej nie ma, tuningowa kosztuje 9 tys. zł plus wymiana za ok. 3 tys. zł.
Mechatronika skrzyni biegów Zaniedbania serwisowe wymiany oleju w skrzyni mogą prowadzić do wytrącania się opiłków, które niszczą mechatronikę (naprawa: ok. 5,5 tys. zł). Wałek przeniesienia napędu (przód) Ukręca się zwykle po wymianie sprzęgieł centralnego „dyfra” (nowe mocniej „spinają”). Montaż tuningowej części to wydatek ok. 10 tys. zł (z robocizną).
Obręcze kół Na polskich drogach często się zdarza, że 20-calowe felgi pękają – ratunek to obręcze używane.
Przednie hamulce Przed zakupem trzeba jak najwięcej sprawdzić – nowe hamulce kosztują ok. 5 tys. zł na oś. Nie brakuje jednak droższych części tuningowych.
Napinacze łańcucha rozrządu Rzadka wymiana oleju prowadzi do uszkodzenia napinaczy. Koszt wymiany łańcucha to nawet 13 tys. zł (ze wszystkimi elementami).
Nissan GT-R (R35) - to nam się podoba: atrakcyjna cena zakupu, świetne osiągi, kapitalna trakcja, pewny układ jezdny, duża wytrzymałość przy odpowiednim serwisie, dobra użyteczność (jak na supersportowca). Nissan GT-R (R35) - to nam się nie podoba: wysokie koszty serwisu i napraw, problemy ze skrzyniami biegów (głównie do liftingu w 2011 r.), wiele egzemplarzy poddanych ekstremalnej eksploatacji.
Audi RS 5 (2010-15) Nie tak hardcorowe, jak GT-R, ale też mocne (450 KM) i z napędem 4x4. Ceny – zbliżone.
Porsche 911 (2004-12) Za 200-300 tys. zł najłatwiej o tylnonapędowe Carrery, ale wersję 4x4 też da się kupić!