Meriva wprowadzona została do sprzedaży w maju 2003 roku. Wówczas w ofercie były zarówno benzynowe jak i wysokoprężne jednostki napędowe. Benzynowe to: ośmiozaworowa 1,6 o mocy 64 kW, szesnastozaworowa wersja mocniejsza o 10 kW,1,8 l i mocy 92 kW. W ofercie wysokoprężnych podstawę stanowiła już archaiczna 1,7 DTI o mocy 55 kW oraz 1,7 CDTI z systemem common rail o mocy 74 kW.
W następnym roku ośmiozaworowy silnik zastąpiony został nowoczesnym o pojemności skokowej 1,4 l 16V o mocy 66 kW.
Po trzech latach Mervia doczekała się feceliftingu. Silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 1,6 l otrzymał moc 77 kW, a także do oferty dołączył mały turbodiesel 1,3 CDTI o mocy 55 kW. Natomiast przestarzała jednostka 1,7 DTI została wycofana z produkcji. Prawdziwą atrakcja w ofercie okazała się wersja OPC (Opel Performance Center) napędzana silnikiem 1,6 z turbodoładowaniem o mocy 132 kW.
Przed rokiem Merita otrzymała także mocniejszy turbodiesel 1,7 CDTI o mocy 92 kW, który jednak nie jest oferowany na wszystkich rynkach.
Bezpieczeństwo i niezawodność
Crashtest niezależnej instytucji, jaka niewątpliwie jest EuroNCAP, zaliczył Opel Meriva w 2003 roku. Wynik cztery gwiazdki i 26 punktów. Słabo wypadła ochrona pieszego, za którą przyznano 6 punktów i jedną gwiazdkę.
Natomiast w testach niezawodności mały MPV wypada o wiele lepiej. W tegorocznych statystykach TÜV w grupie aut 2-3 letnich Opel Meriva sklasyfikowany został na dziewiątej pozycji ze średnią 2,5 proc. poważniejszych awarii. Przed rokiem wśród najmłodszych aut używanych Meriva okazała się najlepsza!
Problemy?
No cóż? Niezawodoność, przestrzeń i funkcjonalność. Meriva w odróżnieniu od Corsy C ma przedłużony rozstaw osi do 2630 mm, co wykorzystano do zwiększenie przestrzeni dla załogi i dla bagażnika. Kufer oferuje 350 l, co pozwala go porównać z modelami typu hatchback niższej klasy średniej. Dodatkowo tylne siedzenia są przesuwane i składane, co pozwala na zwiększenie tej przestrzeni do 1410 l. Podwójne dno pozwala na wykorzystanie do przewożenia mniejszych przedmiotów.
Idealną jednostką napędową do tego auta jest benzynowa o pojemności skokowej 1,6 16V, a z wysokoprężnych 1,7 CTDI. Ze względu na wyższe nadwozie Meriva ma bardzo dobre własności jezdne, a przy tym komfortowe zawieszenie.
Egzemplarze z początkowego okresu produkcji ze względu na duże zainteresowanie były sprzedawane z podstawowym wyposażeniem, w którym brakowało klimatyzacji. System ten w tym bogato przeszklonym aucie jest niezbędny.
W ofercie silnikowej nie udały się: 1,6 8V, który ma duże zużycie oleju, wysokoprężne 1,7 DTI, którym brakuje mocy. Także 1,8 16V jest paliwożerny i potrafi zużyć 11 l paliwa na 100 km, co także potwierdza producent. Często w tym modelu przepalały się żarówki w głównych reflektorach. W zawieszeniu pojawiały się luzy, wynikające ze zużycia. W silnikach wysokoprężnych zdarzały się nieszczelności pompy paliwowej. W elektronicznych elementach odnotowano awarie wyświetlacza na desce rozdzielczej.
Ceny
Opel Meriva z mniej wydajnym silnikiem wysokoprężnym 1,7 DTI z 2003 roku oferowany jest już za 26 tys. złotych. Wersja benzynowa 1,6 16V z tego samego rocznika, to już wydatek 29 tys. zł. Młodsze egzemplarze jak dla przykładu 1,4 16V z 2007 roku, to wydatek 38 tys. zł, a ten sam rocznik z jednostką 1,6 16V może przekroczyć kwotę 40 tys. zł.
Można jednak spodziewać się obniżenia cen, co związane jest z wprowadzeniem do sprzedaży nowej generacji tego samochodu.
Zalety
- wielkość bagażnika - znaczne przeszklenie nadwozia - dobry wygląd pojazdu- przestrzenne wnętrze - funkcjonalność
Wady
- wyposażenie w początkowym okresie produkcji- nadmierne zużycie oleju w silnikach 1,6 8V - zbyt małe osiągi 1,7 DTI
Najczęściej występujące problemy
- nadmierne zużycie elementów zawieszenia- awaryjny wyświetlacz komputera pokładowego- przepalające się żarówki w reflektorach- nieszczelności pompy paliwowej