Obecnie nowy skuter można już kupić za 3,5 tys. zł, za pojazdy markowego producenta, takiego jak np. Piaggio, trzeba zapłacić co najmniej 5,5 tys. zł. Bogata jest również oferta używanych skuterów. Nie dziwi więc fakt, że liczba osób zainteresowanych tym poręcznym środkiem transportu stale rośnie. Dodatkowym powodem zachęcającym do kupna skutera jest niski koszt eksploatacji wynikający nie tylko z małego zużycia paliwa, lecz także z niskich cen ubezpieczenia i obsługi.Ile naprawdę kosztuje jazda skuterem? Podstawowa kwota to zakup skutera. Kolejne wydatki raczej mile zaskakują, zwłaszcza w porównaniu z kosztami eksploatacji samochodu. Rejestracja to ok. 110 zł, ubezpieczenie OC - ok. 50 zł na cały rok (stawka jest równa dla wszystkich motorowerów). Skutery z silnikami większymi niż 50 cm³ podlegają zasadom takim, jak motocykle, czyli rejestracja kosztuje ok. 120 zł (przy sprowadzeniu karta pojazdu za 70 zł). Kolejna oszczędność to brak obowiązku wykonywania corocznego badania technicznego, ale to przywilej tylko pojazdów zarejestrowanych jako motorowery. Następne wydatki wynikają już jedynie z codziennej eksploatacji, na którą składa się koszt paliwa i oleju do smarowania silnika (nie dotyczy czterosuwów). Przeciętny skuter z silnikiem dwusuwowym o pojemności 50 cm³ spala od 2,5 l do 3,5 l benzyny na 100 km i zużywa w granicach litra oleju (30-40 zł) na 1,5 tys. km, zatem koszt przejechania 100 km to około 14 zł. Czterosuwy są oszczędniejsze i potrafią zadowolić się zaledwie 2 l paliwa na 100 km.Również obsługa warsztatowa nie należy do kosztownych. Większość nowych skuterów oferowanych w naszym kraju ma 2-letnią gwarancję lub limit 6000 km. Może się to wydawać dość niewielkim dystansem, ale trzeba pamiętać, że małe skutery nie służą do pokonywania długich odległości i roczne przebiegi nie bywają ogromne. Niestety po okresie gwarancji trzeba będzie warsztat czasami odwiedzić. Skuter jak każde urządzenie mechaniczne wymaga odpowiedniej obsługi, ale znaczną część czynności obsługowych można wykonać samemu. Podstawowa konstrukcja skuterów o pojemności 50 cm³ to jednocylindrowy, dwusuwowy silnik, gaźnik. Napęd przekazywany jest na przekładnię bezstopniową, a następnie poprzez sprzęgło odśrodkowe na przekładnię redukcyjną i tylne koło. Podstawowa obsługa skutera jest łatwaTaka konstrukcja czyni skutery niemalże bezobsługowymi, nie trzeba regulować zaworów i zmieniać oleju w silniku. Bardziej wymagające są pojazdy wyposażone w silniki czterosuwowe, nowsze konstrukcje mają też wtrysk paliwa. Do podstawowych czynności obsługowych przy dwusuwie należy kontrola czystości i nasączanie filtru powietrza co 500 km, uzupełnianie oleju w zbiorniczku dozownika (ma je większość skuterów), kontrola stanu paska napędowego i poziomu oleju w przekładni redukcyjnej przy tylnym kole. Najczęściej zużywające się elementy to opony, Klocki hamulcowe, pasek napędowy. Przy dwusuwie z przebiegiem większym niż 10 tys. km być może trzeba wymienić już zestaw tłok-cylinder (łączny koszt naprawy to około 400 zł). Proste i wygodneCharakterystycznym zespołem zdecydowanej większości skuterów jest przekładnia bezstopniowa. To dzięki niej wyeliminowano skrzynię biegów, a jednocześnie lepiej wykorzystano moc niewielkiego silnika. Konstrukcja i zasada działania są bardzo proste. Podstawę przekładni stanowi pasek klinowy współpracujący z dwoma kompletami ruchomych kół pasowych. Przełożenie przekładni zmienia się w sposób płynny, w zależności od obciążenia silnika i prędkości.