Statystyczny polski kierowca pokonuje samochodem około 15 tys. km rocznie, co oznacza,że teoretyczny przebieg 6- lub 7-letniego auta wynosimniej więcej 100 tys. km. Jednak trzeba pamiętać o tym, że na wynik składają się zarówno pojazdy jeżdżące bardzo mało, np. kilka tys. km rocznie, jak i takie, które w ciągu jednego roku przejeżdżają nawet kilkadziesiąt tys. km.

Dlatego trudno jednoznacznie stwierdzić, czy zakup auta w wieku 6 lub 7 lat wiąże się z dużym ryzykiem, czy nie. To zależy od wielu czynników, ale najważniejsze wydają się przebieg oraz wersja silnikowa. Auta z dieslem jeżdżą więcej, więc 6-, 7-letnie samochody z takim motorem są na ogół bardziej wyeksploatowane, a ich zakup będzie bardziej ryzykowny niż w przypadku wersji benzynowych. Przy przebiegu stu kilkudziesięciu tys. km w dieslach może się zepsuć więcej elementów: turbosprężarka, dwumasowe koło zamachowe, układ wtryskowy, zawór recyrkulacji spalin, jeden z licznych czujników czy coraz popularniejszy filtr cząstek stałych.

W raporcie TÜV nie rozróżniono wersji silnikowych, ale pozwala on wyrobić pogląd na temat trwałości równie ważnych zespołów, takich jak zawieszenie, hamulce, „elektryka”, układ wydechowy czy nadwozie. Dane dotyczą aut tylko z rynku niemieckiego, lecz jak najbardziej można je odnieść do polskich warunków. Średni roczny przebieg niemieckich samochodów jest bardzo zbliżony, trzeba jednak uwzględnić lepszą jakość tamtejszych dróg. Zła nawierzchnia u nas sprawia,że częściej zdarzają się usterki zawieszenia.

Mimo wszystko raport okazuje się doskonałą bazą informacji, pozwalającą porównać trwałość poszczególnych modeli. Należy jednak zachować rozsądek i wziąć pod uwagę np. to, że droższe auta dłużej są regularnie obsługiwane w ASO, co wiąże się na ogół z ich lepszym stanem technicznym. Dla tańszych pojazdów właśnie przeglądy w stacji kontroli (na bazie których powstaje raport TÜV) są okazją do wykrycia niektórych usterek.

{ "uuid": "ccf0c9c8-1dc8-57da-8730-0b8367922b71", "caption": "Raport TÜV 2011 auta 6- i 7-letnie: dobra cena, ale ryzyko może być duże", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/OTU7MDA_/d49240516a6bab4a0ad9a3dea6deb70b.jpg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "d49240516a6bab4a0ad9a3dea6deb70b", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 2052, "width": 1456, "bytes": 810313 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Raport TÜV 2011 auta 6- i 7-letnie: dobra cena, ale ryzyko może być duże" }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "f20323e6-3bd3-5be6-962a-a561283a14cd", "name": "Auto Świat / Używane / Rankingi Aut Używanych", "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": "1338490e-784c-5b64-b12e-acb779b6fd68", "name": "Raport awaryjności", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "599a12aa-272c-5558-a2b7-698d77aaf3d2", "name": "Opinie o samochodach", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "52570e01-1189-541d-8796-d343293e48bd", "name": "Używane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "a61373fa-7dfd-5f81-becc-f31f89b91b5c", "name": "Raport TUV", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "51b2d1ec-9bdd-5f3f-a6a5-906ff84110a4", "name": "TUV", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Raport TÜV 2011 auta 6- i 7-letnie: dobra cena, ale ryzyko może być duże Foto: Auto Świat
Raport TÜV 2011 auta 6- i 7-letnie: dobra cena, ale ryzyko może być duże

Listę najmniej awaryjnych 6-, 7-letnich samochodów otwierają dwa modele Porsche – 911 (tylko 5,5 proc. aut z poważnymi usterkami) i Boxster. Trzeba jednak zauważyć, że te sportowe modele mają zazwyczaj mniejszy przebieg od większości popularnych samochodów.Poza nimi cała pierwsza dziesiątka została opanowana przez konstrukcje japońskie, z Hondą Jazz i Subaru Foresterem na czele. Tradycyjnie w czołówce znalazły się też trzy modele Toyoty i dwie Mazdy. W drugiej dziesiątce więcej jest aut niemieckich, ale nadal nie ma żadnych przedstawicieli włoskiej ani francuskiej motoryzacji.

Ku naszemu zaskoczeniu „francuzem” o najlepszej kondycji jest Citroën C5, uważany w Polsce za dość zawodny model. Najbardziej nietrwałymi samochodami okazały się: VW Sharan, Seat Alhambra, a przede wszystkim Kia Carnival (aż 35,5 proc. egzemplarzy z poważnymi usterkami). Trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że średni przebieg tych vanów był prawie dwukrotnie większy niż aut z czołówki. Najwięcej usterek w tej grupie wiekowej wykryto podczas kontroli układów: jezdnego i wydechowego.

Dla przypomnienia: raport TÜV 2011 powstał na podstawie wyników 7,2 miliona badań przeprowadzonych w trakcie przeglądów obowiązkowych wykonanych w Niemczech od lipca 2009 do czerwca 2010 r. Niemal 56 proc. wszystkich 6- i 7-latków nie miało żadnej awarii, zaś 27,4 proc. – drobne. Na powtórne badanie skierowano 16,7 proc. pojazdów.

Średni przebieg 6- i 7-letnich aut użytkowanych w Niemczech wynosi 97 tys. km. Warto jednak pamiętać o tym, że modele klas wyższej i średniej, SUV-y oraz vany należące do tej grupy wiekowej wykazują na ogół dużo większy przebieg niż auta niższych klas. Przykład? Rekordzistą w tej grupie okazało się Volvo V70/XC70, które miało przeciętnie na liczniku 146 tys. km. Kolejną część raportu TÜV – auta 8- i 9-letnie – przedstawimy za tydzień.