Typowe usterki
Eksploatacja Laguny drugiej generacji zazwyczaj jest dla kierowców naprawdę ciężką próbą. Auto nie oszczędza swoich właścicieli zarówno pod względem ilości charakterystycznych awarii, jak i kosztów ich usunięcia. Co psuje się najczęściej? Niemalże legendą obrosły nieustające komunikaty, mówiące o zbyt niskim ciśnieniu powietrza w oponach. O ile początkowo wina leżała po stronie zbyt niskiego marginesu tolerancji czujnika, o tyle później zdarzały się ich awarie. Najczęściej czujnik był uszkadzany mechanicznie, w wyniku czego tracił kontakt z odbiornikiem umieszczonym w podłodze.
Niedopracowana elektronika: główny problem Laguny!
Nie do końca szczęśliwym rozwiązaniem jest również karta Hands Free. Jej awaria oznacza, że kierowca będzie miał poważny problem z dostaniem się do wnętrza i odpaleniem motoru. Niesprawność najczęściej wywołuje wyładowana bateria, odklejona płytka przycisków lub brak komunikacji z komputerem sterującym. Listę awaryjnych elementów uzupełniają mechanizmy wycieraczek, podświetlenie panelu klimatyzacji, sterowniki klimatyzacji i czujnika deszczu oraz przetwornice reflektorów ksenonowych. Właściciele Renault świetnie znają również problem rozbłyskających kontrolek ostrzegawczych na tablicy zegarów. Na szczęście te po chwili gasną, a sytuacja wraca do normy. Pojawienie się tzw. choinki może oznaczać chociażby nagromadzenie błędów w komputerze sterującym.
Wadą Laguny II są delikatne skrzynie biegów. W najbardziej optymistycznym scenariuszu w przekładni padnie łożysko. W najmniej optymistycznym konieczna będzie kosztowna wymiana całego mechanizmu! Wybór tanich części zamiennych jest szeroki. To jednak nie jest jeszcze powód do radości. W Renault nie wystarczy wymienić samą część mechaniczną. Należy ją jeszcze skomunikować z modułem centralnym. W przeciwnym razie nie zostanie ona wykryta, a jej prawidłowe działanie nie będzie możliwe. Poza tym ponieważ problemy bardzo często dotyczą elektronicznych modułów, a te są dostępne wyłącznie w postaci oryginałów, ceny napraw zazwyczaj i tak są wysokie.
Silniki
Szukając Laguny za maksymalnie 15 tysięcy złotych kupujący będzie mógł wybrać przede wszystkim modele z 1,9-litrowym dieslem o mocy 120 koni mechanicznych. Auto przyspiesza do pierwszej setki w niespełna 11 sekund i spala w mieście około 7 litrów ropy. 130-konna wersja motoru nieznacznie poprawia dynamikę i zwiększa zapotrzebowanie na paliwo. Na rynku wtórnym trafiają się także Renault napędzane 150-konnym motorem 2,2 dCi. Najpopularniejszy wśród benzyniaków jest 16-zaworowy silnik 1,8. Moc 120 koni warunkuje przyspieszenie do 100 km/h w 10,7 sekundy. W terenie zabudowanym Laguna z tą jednostką spali 10 litrów paliwa. Nieco mniej ofert dotyczy aut napędzany 2-litrowym benzyniakiem. 135 koni zapewnia naprawdę przyzwoitą dynamikę i jednocześnie utrzymuje zapotrzebowanie na paliwo na akceptowalnym poziomie.
Mniej problemowe są benzyniaki
Jednostki napędowe montowane przez Renault są nowoczesne, dzięki czemu wyważają dobre osiągi z rozsądnym spalaniem. Niestety podobnie jak reszta auta, nie są wolne od wad. Nieco lepiej w zestawieniu wypadają benzyniaki. Ich podstawowym problemem są uszkodzenia przepustnicy, cewek zapłonowych, czujników i sporadycznie komputera sterującego. Ponadto w motorze 1,8 16v zdarzają się awarie koła pasowego przy regulatorze zamiennych faz rozrządu. Bezwzględnie należy unikać silnika 2,0 IDE. Kłopoty z jednostką były na tyle duże, że Renault dosyć szybko wycofało się z jej produkcji.
Diesel 1,9 dCi już po przebiegu rzędu 70 tysięcy kilometrów potrafi ujawnić poważną usterkę turbosprężarki lub intercoolera. W zależności od skali zniszczeń koszt naprawy sięga od 2 do nawet 6 tysięcy złotych! Większy ropniak miewa nagminne problemy z układem paliwowym. Już niewielka ilość ropy złej jakości potrafi zapchać jeden z wtrysków. Poza tym w silniku 2,2 dCi trosk eksploatacyjnych dostarcza delikatny przepływomierz powietrza, podatny na usterki zawór EGR, odkształcający się kolektor dolotowy oraz z czasem może dojść do obrócenia panewek!
Zawieszenie
Podczas konstruowania zawieszenia Francuzi postawili na sprawdzone rozwiązanie. Przód resorują kolumny McPhersona, a tył belka. Zawieszenie zostało zestrojone w taki sposób, aby dawało stabilność toru jazdy i wyśmienite właściwości jezdne, przy jednoczesnym zachowaniu właściwego komfortu. Ponieważ dodatkowo układ kierowniczy jest precyzyjny, a hamulce naprawdę dobre, prowadzenie Laguny II jest bezpieczne i daje sporą przyjemność. Jak jest z trwałością? Niestety marnie! Zawieszenie może wymagać częściowego remontu już po pokonaniu 50 tysięcy kilometrów. Mało odporne na stan polskich dróg są drążki kierownicze, sworznie przednich wahaczy, poduszki tylnej belki i amortyzatory.
Im młodsza Laguna, tym mniej usterek
Mimo iż usterkowość Laguny II może przerażać, jest pewien sposób na obniżenie ilości awarii. Z czasem inżynierowie Renault sukcesywnie usuwali część problemów. W efekcie o ile na początku produkcji do serwisu na naprawy gwarancyjne wracało 70 procent aut, o tyle po roku 2005 odsetek ten zmalał do 10 procent. Tym samym receptą na jak najmniejszą ilość usterek jest wybór możliwie najmłodszego egzemplarza.
Nadwozie
Co ciekawe, Lagunie nie brakuje zalet! Jedną z głównych jest wygląd karoserii. Liftback był chwalony za elegancję oraz smukłą i dynamiczną linię nadwozia. Świetnie prezentowało się także kombi. Nadwozie Grandtoura w przeciwieństwie do Vectry Caravan czy Passata Varianta nie powstało na planie kwadratu i stawia na dużą dawkę finezji. Oryginalne akcenty stylistyczne sprawiły, że Renault wyróżniało się z tłumu i do dnia dzisiejszego może być uznawane za samochód ciekawy stylistycznie.
Wnętrze
Bez wątpienia na plus można zapisać także wygląd kabiny pasażerskiej. Widać, że przestrzeń jest dobrze rozplanowana, a całość przemyślana. W efekcie pasażerowie zarówno w pierwszym, jak i drugim rzędzie siedzeń mogą się cieszyć z wystarczającej ilości miejsca, ergonomia stoi na wysokim poziomie, a materiały wykończeniowe są dobrej jakości. Zastrzeżenia budzi jedynie tapicerka na drzwiach, która dosyć szybko wyciera się. Poza tym bagażnik mógłby być nieco większy. W przypadku liftbacka kufer mieści 430, a kombi od 475 do 1515 litrów. To średni wynik w segmencie D.
Wyposażenie i ceny
Cena? Główny afrodyzjak!
O popularności Laguny II na rynku wtórnym w dużej mierze decyduje kusząca cena. Kwota maksymalnie 15 tysięcy złotych pozwala na zakup modelu nawet z 2006 roku z nowoczesnym dieslem pod maską. Atrakcyjność zakupu dodatkowo rośnie, gdy kupujący zauważy, że źle wyposażona Laguna nie istnieje! Każde auto już w standardzie ma 6 poduszek powietrznych, pakiet elektryczny, ABS i komputer pokładowy. W praktyce nietrudno znaleźć model posiadający dodatkowo automatyczną klimatyzację, czujnik deszczu, tempomat, reflektory ksenonowe czy skórzaną tapicerkę. A to w segmencie D brzmi jak prawdziwa okazja!
Opinie
Laguna II w każdym przypadku jest wyborem zwiększonego ryzyka. Dlatego kierowca podczas zakupu powinien zachować szczególną ostrożność. Po pierwsze musi pamiętać o dokładnym sprawdzeniu stanu technicznego auta. Po drugie najlepiej wybrać egzemplarz z końca produkcji. Ten z całą pewnością będzie bardziej dopracowany, przez co eksploatacja Renault stanie się mniej problematyczna.