) w trakcie obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. Np.w kategorii "silnik" usterką może być wyciek oleju lub zbyt duże stężenie substancji toksycznych w spalinach. Czerwony kolor wykresu oznacza, że w opisywanym modelu występuje ponadprzeciętna liczba awarii danego zespołu. Niebieski informuje, że w danym aucie usterki poszczególnych układów pojawiają się rzadziej, niż wynosi średnia konkurencji. Barwa żółta ilustruje średni procent usterek wszystkich aut konkretnej kategorii wiekowej.W miarę możliwości w kolejnych częściach raportu przedstawiamy samochody porównywalne - należące do tego samego segmentu.Fiat Punto Notowania Fiata Punto w ogólnej statystyce Dekry wypadają różnie. Najlepsze - 43 miejsce zajmuje wśród 7-latków, nieco gorsze w tabeli pojazdów 3--letnich - 58 pozycję i najsłabszą - 70 lokatę w kategorii aut 5-letnich. Słabe punkty 3-letniego Fiata to ponadprzeciętna awaryjność oświetlenia, układu wydechowego i silnika. 8 proc. aut wykazywało poważne usterki wymagające powtórnego badania (gorszy wynik notuje jedynie Peugeot). Co piąty samochód miał problemy ze skutecznością hamulców. W przypadku 15 proc. 5-latków diagności wykryli poważne awarie, a jedynie 60 proc. pojazdów okazało się w pełni sprawnych. Nastąpił szybki wzrost ilości usterek silnika, wydechu, oświetlenia i instalacji elektrycznej. Cztery podzespoły 7-latka psuły się częściej niż średnia konkurencji. Właściwie niewykrywane są usterki układu przeniesienia napędu.Nissan Micra Spośród opisywanych samochodów Micra wypada najlepiej we wszystkich kategoriach wiekowych. Tylko 4 proc. 3-letnich Nissanów wykazywało poważne niedomagania. Natomiast ponad 85 proc. aut przeszło badania bez najmniejszych problemów. Dzięki temu "maluch" Nissana w ogólnym zestawieniu Dekry zajmuje wysokie, 17 miejsce. Nieco gorzej Micra prezentuje się w pozostałych kategoriach. Wśród 5-latków zajmuje 44 pozycję, a w 7-latkach 30. Za spadek notowań pojazdu odpowiedzialny jest spory wzrost drobnych usterek. Diagności zwracają uwagę na niską awaryjność zawieszenia, silnika, układu kierowniczego i przeniesienia napędu. Niezależnie od wieku liczba usterek jest niewielka. Słabe strony Nissana to instalacja elektryczna, ogumienie orazw 5- i 7-latkach skuteczność hamulców.Peugeot 205/206 Pomimo wielu zmian, jakie wprowadzono w następcy "205" - modelu 206, ilość usterek wykrywanych przez diagnostów w obu przypadkach jest zatrważająco wysoka. Auto okupuje końcowe miejsca we wszystkich kategoriach wiekowych, zajmując: 86 pozycję wśród 3-latków, 79 w zestawieniu aut 5-letnich i "najlepsze" 72 miejsce w tabeli samochodów 7-letnich. Zadziwia wysoka awaryjność popularnej "206". Prawie 30 proc. aut wykazywało większe bądź mniejsze niedomagania. Podobnie jest z modelem 205, który bywa "chętnie" wzywany na ponowne badanie techniczne. Pięć podzespołów Peugeota niezależnie od wieku wymaga stałej kontroli. Należą do nich: instalacja elektryczna, oświetlenie, silnik, układy: wydechowy i hamulcowy. Pozostałe elementy również nie "grzeszą" trwałością. Jedynie do układu przeniesienia napędu 3- i 5-latków diagności nie mieli zastrzeżeń.VW Polo Polo nie potwierdza opinii krążącej o trwałości i solidności aut ze znaczkim VW. Zajmuje odległe miejsca w statystykach Dekry. Z wyjątkiem najmłodszej kategorii wiekowej auto psuje się nieznacznie częściej niż wynosi średnia samochodów w tym wieku. 80,2 proc. 3-letnich VW okazało się w pełni sprawnych, w przypadku 6,6 proc. wykryto poważne niedomagania. Co czwarte auto ma problemy ze skutecznością układu hamulcowego. Niepokojąca jest spora (przekraczająca dwukrotnie średnią konkurencji) awaryjność układu przeniesienia napędu. 5-letnie Polo często powtarzają badania techniczne. W co siódmym aucie wykryto poważne niedomagania. Zawodziła głównie instalacja elektryczna, ogumienie i układ hamulcowy. Podobnie jak w poprzednich zestawieniach 7-letnie Polo w ogólnej statystyce Dekry zajmuje okolice piątej dziesiątki. Oprócz powielania usterek z młodszych kategorii wiekowych trzykrotnie wzrosła awaryjność zawieszenia.
Różnica klas
Co 2 tygodnie prezentujemy szczegóły raportu usterkowości Dekry dotyczące czterech wybranych aut. Każdy wykres przedstawia procent pojazdów, wśród których wykryto usterki poszczególnych zespołów (silnik, oświetlenie, hamulce, zawieszenie itd.