- Citroen C3 - dobry moment na kupno?
- Citroen C3 - wnętrze całkiem udane
- Citren C3 - typowe usterki
- Citroen C3 - podstawowe silniki mają niewielką moc, ale są trwałe
- Citroen C3 - silnik 1.4: prosty i dość paliwożerny; VTi: dobre osiągi, ale mogą spalać dużo oleju
- Citroen C3 - nowsze trzycylindrówki spalają mało paliwa
- Citroen C3 - czy diesle są bezpieczniejsze?
- Citroen C3 - materiały eksploatacyjne
- Citroen C3 - interwały międzyprzeglądowe
- Citroen C3 - ceny części
- Citroen C3 - dane techniczne silników benzynowych
- Citroen C3 - dane techniczne silników wysokoprężnych
- Citroen C3 - nasza opinia
Stylowe auto miejskie powinno trafiać przede wszystkim w gusta płci pięknej. To francuskim producentom zwykle się udawało. Nie inaczej jest z 2. generacją Citroena C3, która debiutowała 7 lat temu. Wtedy cena zakupu podstawowej wersji przekraczała 40 tys. zł, dziś samochody z początku produkcji można kupić znacznie taniej.
Citroen C3 - dobry moment na kupno?
Wielu mechaników twierdzi, że to dobry moment, bo większość egzemplarzy nie przejechało jeszcze zbyt dużej liczby kilometrów (zazwyczaj nie przekroczyły 150 tys. km). Do tego były to zwykle auta należycie serwisowane i użytkowane raczej przez spokojnych kierowców (w tym wiele pań).
Spora w tym zasługa producenta, który zrezygnował z wersji sportowych. W ofercie nie było też odmiany trzydrzwiowej – co prawda na tej samej płycie podłogowej zbudowano bardziej przestiżowe i często mocniejsze DS3, ale to zupełnie inny segment rynku, zresztą nawet sam producent wydzielił w zeszłym roku DS-a jako oddzielną markę.
W efekcie powstał pięciodrzwiowy hatchback (jest też bardziej rodziny van Picasso), który nieznacznie urósł względem poprzednika (przynajmniej jeśli chodzi o wymiary zewnętrzne). Citroen C3 nie ma nawet 4 m długości, co w połączeniu z bardzo przeszkloną kabiną i niewielkim promieniem skrętu (10,2 m) świetnie sprawdza się podczas miejskiej jazdy.
Nie tylko styl i codzienną użyteczność nadwozia oceniamy pozytywnie, ale także zabezpieczenie antykorozyjne, które w Citroënie wykonano wzorowo. Lustrowaliśmy egzemplarze użytkowane w Polsce, w których rude naloty znaleźliśmy jedynie na układzie wydechowym, ale nie była to korozja perforacyjna.
Korzystnie wypada też wnętrze Citroena C3, które dobrze znosi upływ czasu. Dodajmy, że na rynku nie brakuje ciekawie wykończonych aut, których środkowa część deski rozdzielczej wykończona jest innym kolorem niż reszta wnętrza pojazdu. Wiele aut ma także panoramiczną przednią szybę (producent nazwał ją Zenith), dzięki której pole widzenia zwiększa się o 80 procent (górną część można przysłonić plastikową roletą).
Generalnie w przedniej części auta jest całkiem przestronnie. Z tyłu ilość miejsca nad głowami wysokich osób mogłaby być większa, ale realnie na tylnej kanapie raczej nie będziemy często sadzać dorosłych osób, bo mogą narzekać na ilość miejsca na nogi.
Citroen C3 - wnętrze całkiem udane
Zaletą Citroena C3 jest więcej niż zadowalające wygłuszenie – w porównaniu z pierwszą generacją modelu powierzchnię mat wygłuszających jednostkę napędową i wnętrze zwiększono z 48 do 155 dm3. Narzekać nie można też na wielkość bagażnika (poj. 300-1000 l) – w momencie debiutu był to jeden z największych bagażników w segmencie B.
Zaletą Citroena C3 jest to, że na rynku da się znaleźć auta pochodzące z polskich salonów, niestety, są to głównie pojazdy z silnikami benzynowymi. Diesle oferowane w Polsce do 2013 r. - nie cieszyły się aż takim uznaniem ze względu na wyraźnie wyższe ceny od benzyniaków. Co prawda w podstawowej wersji Citroeny C3 mogą nie mieć klimatyzacji (manualna była oferowana od drugiej w cennikach odmiany Seduction), ale we wszystkich liczyć można za to na cztery poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, komputer pokładowy, centralny zamek i elektryczne przednie szyby.
Citren C3 - typowe usterki
Pierwsza generacja Citroena C3 cierpiała na sporo niedomagań instalacji elektrycznej, jednak w drugiej producent mocno poprawił jej działanie i – jak na razie – mechanicy wypowiadają się o niej niemal w samych superlatywach. Mały Citroën ma co prawda multipleksową instalację sterowaną modułem BSI, ale do tej pory nie słychać o tym, aby były z nią problemy.
Od zaprzyjaźnionych mechaników usłyszeliśmy jedynie o problemach z rozruchem wersji benzynowych z początku produkcji (pomogło nowe oprogramowanie wgrywane przez producenta podczas przeglądów). Zdarzały się także pojazdy, które wyświetlały dużą liczbę błędów, zwykle jednak okazywało się, że winę za taki stan rzeczy ponosił słaba kondycja akumulatora i po jego wymianie wszystko wracało do normy.
Citroen C3 - podstawowe silniki mają niewielką moc, ale są trwałe
W przypadku miejskiego Citroëna wybór wersji silnikowej wcale nie jest oczywisty. Oferowany od początku produkcji słabawy czterocylindrowy motor 1.1 o mocy 60 KM to propozycja tylko dla spokojnie usposobionych kierowców. Jego plusem jest wysoka wytrzymałość i niskie koszty napraw.
Podobnie dobrze oceniana jest montowana od 2013 roku jednostka benzynowa R3 VTi 1.0/68 KM. Niestety, ona również nie czyni z małej „cytrynki” rakiety, ale za to spala niewielkie ilości paliwa (średnio około 6,5 litra na 100 km). Silnik ten zapożyczono z mniejszego C1 (występuje też w Toyocie Aygo I i II oraz Peugeocie 107 oraz 108) i jest to jednostka opracowana przez Toyotę. Nie ma żadnych zastrzeżeń co do jej jakości, ale kultura pracy mogłaby być lepsza.
Citroen C3 - silnik 1.4: prosty i dość paliwożerny; VTi: dobre osiągi, ale mogą spalać dużo oleju
Wśród starszych konstrukcyjnie silników nieźle wypada ośmiozaworowa jednostka 1.4 o mocy 73 KM, która oferowana była do 2012 r., ale jej osiągi są podobnie słabe jak najmniejszego trzycylindrowego motoru, a pali o około litr więcej paliwa na każde 100 km. W ofercie znajdziecie też większe i mocniejsze benzyniaki.
Od początku produkcji oferowano motory VTi: 1.4 16V/95 KM i 1.6 16V/120 KM. To nowoczesne i oszczędne silniki z łańcuchowym napędem rozrządu, które niestety, dość często zmagają się z dwoma problemami – zbyt dużego zużycia oleju silnikowego oraz awariami systemu zmiennych faz rozrządu. Zwykle do wymiany są ich koła, które nadmiernie się wycierają.
Druga z awarii występuje przede wszystkim w autach, w których olej i filtry wymieniane są w interwałach zalecanych przez producenta, a te wynoszą aż 30 tys. km (dzieje się tak dlatego, że koła faz pracują w kąpieli olejowej, która odpowiada za należyte smarowanie).
Mechanicy, z którymi rozmawialiśmy, mówią, że gdy olej w silnikach VTi wymieniany jest co 10-12 tys. km, problem występuje dużo rzadziej (także podatność na spalanie oleju jest niższa!). Na pocieszenie napiszmy, że ewentualna wymiana obu kół (koszt rzędu tysiąca złotych) nie powinna się zdarzać częściej niż raz na ok. 100 tys. km.
Citroen C3 - nowsze trzycylindrówki spalają mało paliwa
Od 2012 r. pod maską C3 montowany jest też trzycylindrowy silnik 1.2 VTi/82 KM (od 2013 r. występujący także z manualną skrzynią sterowaną elektronicznie – bywa usterkowa), a od końca 2014 r. jego doładowana wesja PureTech o mocy 110 KM. Jak na razie słyszeliśmy tylko o problemach z wałami napędowymi wyprodukowanymi w Holandii, które wykonano ze zbyt miękkich materiałów (oring wyciera powierzchnie czopa i dochodzi do wycieku przy skrzyni biegów).
Z naszych informacji wynika, że ASO podczas przeglądów kontroluje luzy wału korbowego i w razie konieczności wymienia wały na swój koszt (słyszeliśmy też o wymianie całego motoru), ale kupując auto używane z silnikiem 1.2, warto sprawdzić, czy miało to już miejsce.
Citroen C3 - czy diesle są bezpieczniejsze?
Dobrym wyborem w przypadku Citroena C3 okazują się turbodiesle, które są nie tylko oszczędne, ale i nieźle radzą sobie z ważącym ponad tonę mieszczuchem. Podstawowa jednostka 1.4 HDi/68 KM występuje relatywnie rzadko, dużo częściej spotkać można silnik 1.6 HDi (najpopularniejsze wersje: 92, 99, 112 lub 114 KM).
Podstawowy silnik nie jest jednak złym wyborem, bo nie dość, że nie posiada dwumasowego koła zamachowego, to dużo rzadziej znajdziemy w nim FAP-a. Diesel 1.6 jest bardziej skomplikowany, ale nie oznacza to, że nie można go polecić, tym bardziej że w Citroenie C3 mamy do czynienia z jego zmodernizowaną wersją, w której wyeliminowano wiele problemów znanych z wcześniej stosowanej odmiany. Owszem, niekiedy zdarza się konieczność regeneracji turbosprężarki o zmiennej geometrii (koszt ok. 900 zł), problemów mogą przysporzyć także FAP-y, ale to typowe problemy większości współczesnych turbodiesli.
Eksploatacja Citroena C3 nie jest przesadnie droga, a do tego jak usłyszeliśmy w warszawskim nieautoryzowanym serwisie Traffic Service Citroën C3 II jak na razie nie ma zbyt wiele poważnych awarii (wciąż jest dość młodym autem).
Nieskomplikowane i niedrogie w naprawie zawieszenie prezentuje dobrą trwałość (pierwsze zużywają się łączniki stabilizatorów, później sworznie wahaczy). Użytkownicy skarżą się na skrzypienia przednich foteli oraz trzaski dochodzące z przednich słupków. Ceny części eksploatacyjnych nie są zazwyczaj wygórowane, a większość napraw jest relatywnie prosta.
Citroen C3 - materiały eksploatacyjne
Materiały eksploatacyjne | benzynowe* | diesle* |
Olej silnikowy | 3,0 l, 5W-30 (PSA B71) | 3,8 l, 5W-30 (PSA B71) |
Olej w skrzyni manualnej | 2,0 l, 75W-80 GL4+ | 2,0 l, 75W-80 GL4+ |
Układ chłodzenia | 5,3 l (na bazie glikolu) | 7,4 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | ok. 1,0 l, DOT 4 | ok. 1,0 l, DOT 4 |
Napęd rozrządu | łańcuch lub pasek** | pasek |
*dane dla wersji benzynowej 1.1/60 KM oraz diesla 1.6 HDi/112 KM; **łańcuch rozrządu występuje w silnikach VTi: 1.0, 1.4 oraz 1.6, pasek w pozostałych wersjach |
Citroen C3 - interwały międzyprzeglądowe
Interwały międzyprzeglądowe | benzynowe* | diesle* |
Olej silnikowy | co 30 tys. km | co 20 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km | co 20 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata | co 2 lata |
Napęd rozrządu | bez okres. wym. lub co 150 tys. km** | co 240 tys. km |
*dane dla wersji benzynowej 1.1/60 KM oraz diesla 1.6 HDi/112 KM; **łańcuch rozrządu występuje w silnikach VTi: 1.0, 1.4 oraz 1.6, pasek w pozostałych wersjach |
Citroen C3 - ceny części
Ceny zamienników (zł) | benzynowe* | diesle* |
Filtr oleju/powietrza | od 20/30 | od 24/65 |
Klocki/tarcze hamulcowe | od 86/200 | od 86/200 |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 520/350 | od 520/350 |
Sprzęgło (kompletne; w dieslu z dwumas. koł.) | od 480 | od 2300 |
Łożysko koła przedniego | od 160 | od 160 |
Tuleja wahacza | od 70 | od 70 |
Reflektor/błotnik | od 520/233 | od 520/233 |
*dane dla wersji benzynowej 1.0/68 KM oraz diesla 1.6 HDi/112 KM |
Citroen C3 - dane techniczne silników benzynowych
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Dane techniczne | 1.0 VTi | 1.1 | 1.2 VTi | 1.2 VTi | 1.4 | 1.4 VTi | 1.6 VTi |
Lata | od 2013 r. | 2009-13 | od 2012 r. | od 2014 r. | 2009-12 | 2009-15 | 2009-15 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R3/12 | benz. R4/8 | benz. R3/12 | t.benz. R3/12 | benz. R4/8 | benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | pasek | pasek | pasek | pasek | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | OHC | DOHC | DOHC | OHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 1124 | 1199 | 1199 | 1360 | 1397 | 1598 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 68/6000 | 60/5500 | 82/5750 | 110/5500 | 73/5200 | 95/6000 | 120/6000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 95/3000 | 95/3250 | 118/2750 | 205/1500 | 118/3300 | 136/4000 | 160/4250 |
Skrzynia biegów | 5M | 5M | 5M, 5A (zaut.) | 5M | 5M | 5M, 5A (zaut.) | 5M, 4A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 160 | 155 | 174 | 190 | 163 | 184 | 190 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,5 | 18,3 | 12,3 | 9,6 | 16,2 | 13,2 | 8,9 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 5,1/3,8/4,3 | 7,9/4,9/5,9 | 5,5/3,9/4,5 | 5,9/4,0/4,7 | 8,0/4,9/6,0 | 7,4/4,4/5,5 | 9,6/5,3/6,9 |
Orientacyjne ceny używanych C3 z podstawowym wyposażeniem wg Eurotaxu i analizy rynkowej (zł) | |||||||
2010 | – | 15 700 | – | – | 16 000 | 17 800 | 19 900 |
2011 | – | 16 900 | – | – | 17 800 | 19 800 | 22 100 |
2012 | – | 18 000 | 19 500 | – | 19 100 | 21 200 | 23 800 |
2013 | 24 400 | 20 500 | 22 200 | – | 21 700 | 28 500 | 27 000 |
2014 | 28 900 | – | 31 700 | 34 900 | – | 34 100 | 37 800 |
Citroen C3 - dane techniczne silników wysokoprężnych
Dane techniczne | 1.4 HDi | 1.6 HDi* | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi |
Lata | 2010-15 | 2009-14 | od 2014 r. | 2009-13 | 2013-14 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | OHC | OHC | OHC | OHC | OHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1398 | 1560 | 1560 | 1560 | 1560 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 68/4000 | 92/4000 | 100/3750 | 112/3600 | 114/3600 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 160/1750 | 230/1750 | 254/1750 | 270/2000 | 270/1750 |
Skrzynia biegów | 5M, 5A (zaut.) | 5M, 6M, 6A (zaut.) | 5M | 6M | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 163 | 180 | 189 | 190 | 190 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,5 | 11,3 | 10,8 | 11,0 | 9,9 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 3,6/3,2/3,4 | 4,9/3,4/4,0 | 3,8/3,2/3,4 | 5,6/3,9/4,5 | 4,6/3,4/3,8 |
Orientacyjne ceny używanych C3 z podstawowym wyposażeniem wg Eurotaxu i analizy rynkowej (zł) | |||||
2010 | 17 100 | 19 200 | – | 20 200 | – |
2011 | 19 400 | 21 100 | – | 22 000 | – |
2012 | 21 100 | 23 700 | – | 24 100 | – |
2013 | 23 800 | 26 800 | – | 27 200 | 33 900 |
2014 | 31 500 | 36 800 | 39 900 | – | 41 500 |
*na niektórych rynkach spotykana także wersja 90-konna z 16-zaworową głowicą |
Citroen C3 - nasza opinia
Citroen C3 to dopracowany model, trzeba tylko wybrać odpowiednią wersję silnikową. Jeśli nie zależy wam na osiągach, podstawowe benzyniaki będą w sam raz. Jeżeli chcecie dużo jeździć, postawcie na diesla 1.6.
Galeria zdjęć
Zawieszenie Citroëna C3 nie jest nazbyt wyrafinowane, ale komfort jazdy jest akceptowalny. W teście tylko przecitnie wypadła skuteczność hamulców. Na plus – łatwe manewrowanie.
Historia: 2009 Debiut: C3 Picasso (wiosna); C3 hatchback (jesień). 2012 Wprowadzenie silników 1.0 i 1.2 VTi. 2013 Facelifting – przód hatchbacka w stylu większego C4.
Dobrej jakości materiały powoli się starzeją; C3 nie ma także wiekszych problemów z elektryką. Najlepsze wersje wykończone są bardzo elegancko.
Skromniejszy wariant - z czarnym wykończeniem i manualną klimatyzacją.
Ciekawy gadżet: rozpylacz zapachów zintegrowany z układem nawiewu powietrza.
Przednie fotele są całkiem wygodne, chociaż nie najlepiej nadają się na dalsze trasy (np. krótkie siedzisko); ilość miejsca na tylnej kanapie jest większa niż w poprzedniku.
Bagażnik ma sporą pojemność (300 l), ale po położeniu oparcia tylnej kanapy (siedzisko jest nieruchome) powstaje wyraźny próg. Pojemność kufra przy dwóch miejscach to 1000 litrów
Nadwozie C3 II generacji jest mniej awangardowe niż w pierwszej wersji C3. Wym. (dł./szer./wys.) 3941/1728/1524 mm Rozstaw osi 2466 mm Masa własna: od 1010 kg Pojemność bagażnika 300-1000 l
Citroën C3 II - to nam się podoba: ciekawy styl, całkiem obszerne wnętrze i dość duży bagażnik, dobra widoczność z miejsca kierowcy, niezła jakość wykonania, mało typowych awarii, atrakcyjna wersja diesla 1.6 HDi. Citroën C3 II - to nam się nie podoba: problemy z silnikami 1.4 i 1.6 VTi, tylko dwie wersje nadwozia, dość wysoka cena zakupu, egzemplarze z importu pochodzące z francuskich aukcji firm ubezpieczeniowych (2-osobowe vany, zaniedbane egzemplarze).
Citroën dał wybór między hatchbackiem (tylko 5d) i minivanem. W tej generacji „c-trójki” nie zdecydowano się na wersję cabrio (pierwsza miała nietypowego otwartego Pluriela; w ofercie do 2010 r.). Amatorzy takiego modelu mogą jednak rozejrzeć się za pokrewnym technicznie modelem DS3. Na rynku dominują standardowe hatchbacki, minivanów Picasso jest dużo mniej i zwykle pochodzą z prywatnego importu. Na rynku nie brakuje przyzwoicie wyposażonych aut pochodzących z polskich salonów, które mają pewną historię serwisową.
Panoramiczna przednia szyba Zenith (za dopłatą, standard w bogatszych odmianach) zwiększa pole widzenia o 80 proc. Można zasłonić ją roletą.
Najwięcej problemów C3 dotyczy silników: benzyniaki 1.4 i 1.6 VTi zużywają spore ilości oleju (szczególnie te, w których olej wymieniano co 30 tys. km oraz stosowano inny, niż zaleca producent), mają także problem z systemem zmiennych faz rozrządu (uszkodzenie regulatora zmiennych faz rozrządu zaworów ssących; naprawa ok. tysiąc zł, zaleca się także wymianę oleju; trzeba stosować 5W30 spełniający normę producenta); motor 1.2 VTi może mieć wycieki z uszczelniacza wału; 1.6 VTi miewa sporadyczne problemy z napinaczem łańcucha rozrządu; w dieslach dość często „ciekną wtryski” (zwykle pomaga wymiana podkładek); typowym problemem jednostek wysokoprężnych jest też uszkodzony zawór EGR (koszt ok. 2 tys. zł); problematyczne bywają filtry cząstek stałych.
Cieknące amortyzatory to typowa przypadłość Citroëna C3. Najpierw wymiany wymagają zwykle tylne, przednie wytrzymują dłużej.
Często psują się także linki zmiany biegów – koszt naprawy to około tysiąc złotych (komplet linek wyceniony jest w ASO na 700 zł).
Ta sama płyta podłogowa, ale tylko mocniejsze wersje silnikowe (od 90 KM), a do tego zdecydowanie bardziej rodzinne wnętrze.
Podobnie jak hatchback C3 Picasso nie cierpi na wiele powtarzających się usterek, mimo że produkowane jest w innym kraju niż zwykłe C3 (Picasso powstaje na Słowacji; C3 we Francji). Na rynku mały minivan występuje jednak dużo rzadziej i zwykle jest z importu. Podobne wersje silnikowe Picasso z tych samych lat kosztują o około 2-3 tys. zł więcej niż C3.
W Picasso znajdziecie także centralnie umieszczone zegary i wiele przydatnych rozwiązań ułatwiających korzystanie z pojazdu wraz z rodziną (kilka dodatkowych schowków, rolety przeciwsłoneczne w tylnych szybach itp.).
Picasso ma zdecydowanie bardziej rodzinne wnętrze oferujące nieco więcej przestrzeni w kabinie (wydłużony rozstaw osi) i bagażniku (plus 85 l).
Wymiary Picasso (dł./szer./wys.): 4078/1766/1631 mm, Rozstaw osi: 2540 mm, Masa własna: od 1259 kg, Pojemność bagażnika: 385-1506 l.