Kwestią dyskusyjną jest długi okres międzyprzeglądowy, który wynosi 30 tys. km. Dla firm jest to znakomita wiadomość, ponieważ obniża koszty eksploatacji i oszczędza cenny czas, ale w przypadku prywatnych właścicieli, którzy planują posiadanie samochodu przez długie lata, rozsądniej byłoby wymieniać olej częściej. Z dużym prawdopodobieństwem dodatkowe koszty z tym związane przełożą się na większą trwałość silnika.

{ "uuid": "a757970d-fc4d-4970-bfc0-ab1ff7de6925", "caption": "Seat Leon X-Perience ", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZTU7MDA_/2830d1ce85d27ad0c9fe6d1f4cb29300.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2019-04-26 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Piotr Karczmarczyk / Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "creators": [ { "idref": "70d23d23-0844-5639-95f8-aad0df695148", "uuid": "70d23d23-0844-5639-95f8-aad0df695148", "name": "Piotr Karczmarczyk" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "2830d1ce85d27ad0c9fe6d1f4cb29300", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 3024, "width": 4032, "bytes": 2498289 }, "asyncAdSlot": null } Seat Leon X-Perience  Foto: Piotr Karczmarczyk / Auto Świat
Seat Leon X-Perience

Seat Leon X-Perience - dolej olej

Podczas całego naszego testu jedynie dwa razy uzupełnialiśmy olej w silniku 2.0 TDI o mocy 150 KM. Pierwszy raz przy przebiegu 20 tys. km pojawił się komunikat o niskim poziomie. Dolaliśmy pól litra oleju. Kolejne pół litra uzupełniliśmy, kiedy licznik wskazywał 28 tys. km. To znakomity rezultat, biorąc pod uwagę, że samochód był eksploatowany intensywnie w zimowym sezonie i poruszał się również z dużymi prędkościami na autostradach.

{ "uuid": "cbbba051-8944-4a16-ac1c-00d302a8e294", "caption": "Seat Leon 2.0 TDI X-Perience ", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/Yjk7MDA_/c8056cfb72be3c302d37d523a69ef814.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-12-23 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Adam Mikuła, Szczepan Mroczek / Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "creators": [ { "idref": "4699b799-05bb-4b95-95cc-b98a83e632b9", "uuid": "4699b799-05bb-4b95-95cc-b98a83e632b9", "name": "Adam Mikuła" }, { "idref": "8a302a68-d98e-5b4f-bb46-0c547df2d0b3", "uuid": "8a302a68-d98e-5b4f-bb46-0c547df2d0b3", "name": "Szczepan Mroczek" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "c8056cfb72be3c302d37d523a69ef814", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 3840, "width": 5760, "bytes": 6483315 }, "asyncAdSlot": null } Seat Leon 2.0 TDI X-Perience  Foto: Adam Mikuła, Szczepan Mroczek / Auto Świat
Seat Leon 2.0 TDI X-Perience

Nie zauważyliśmy też oznak zużycia dwusprzęgłowej skrzyni biegów, która generalnie nie należy do najbardziej trwałych elementów. Wciąż zmienia biegi bez poślizgu i nawet nieco płynniej, niż kiedy samochód był nowy. Również zawieszenie pracowało poprawnie bez żadnych oznak luzów, czy zakłóconej geometrii, a opony nie były wyząbkowane. Poza z naszej winy wyłamanym mocowaniem rolety w bagażniku, wnętrze też nie nosiło oznak zużycia. Skóra na kierownicy, tapicerka foteli i plastiki nie były poprzecierane. Choć podczas mroźnych poranków zdarzało się jednak, że wnętrze nieco poskrzypywało, co było m.in. konsekwencją zastosowania panoramicznego dachu szklanego.

{ "uuid": "67979680-d59c-4801-aa2d-fa9da5d038ba", "caption": "Seat Leon 2.0 TDI X-Perience", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YTY7MDA_/0a6f639763e89a89262a133d52ee74e2.jpeg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "available": { "start": "2018-09-07 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "8f2e9e0d-5b93-46f3-8317-d243450dfe79", "idref": "8f2e9e0d-5b93-46f3-8317-d243450dfe79", "note": "Adam Mikuła / Onet" }, "creators": [ { "idref": "4699b799-05bb-4b95-95cc-b98a83e632b9", "uuid": "4699b799-05bb-4b95-95cc-b98a83e632b9", "name": "Adam Mikuła" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "0a6f639763e89a89262a133d52ee74e2", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 3486, "width": 5304, "bytes": 2575322 }, "asyncAdSlot": null } Seat Leon 2.0 TDI X-Perience Foto: Adam Mikuła / Onet
Seat Leon 2.0 TDI X-Perience

Seat Leon X-Perience - jedna awaria

Pojawiła się jednak awaria. W ciągu dziewięciu miesięcy w serwisie pojawiliśmy się tylko dwa razy. Pierwszy na wymianę opon na zimowe, a drugi na przegląd po 30 tys. km, podczas którego naprawiono aktywny tempomat. Do kosztów jakie ponieśliśmy poza paliwem, myjniami i płynem do spryskiwaczy, którym Seat obficie traktuje ledowe reflektory, doliczyć musimy wymianę opon na zimowe (100 zł) oraz przegląd po 30 tys. zł wraz z naprawą aktywnego tempomatu i układu rozpoznawania znaków drogowych. Diagnoza i naprawa czujnika radarowego kosztowała 642 zł (awaria usunięta w ramach gwarancji), a przegląd wraz z olejem i filtrem 675 zł.

Średnie zużycie podczas całego testu wyniosło 7,1 litra na setkę, ale przy odrobinie cierpliwości można je znacznie zmniejszyć. Leon w wersji X-Perience ze skrzynią DSG jest bardzo wszechstronny. Świetnie sprawdza się na trasie, w mieście, ale również radzi sobie znakomicie w górach, kiedy drogi są zaśnieżone. Napęd na cztery koła mocno angażuje tylne koła i powoduje, że jazdą krętą drogą sprawia spora frajdę. Leon X-Perienece w realnym świecie jest bardzo szybkim i skutecznym samochodem. Nie jest ociężały jak SUV, lepiej pokonuje nierówności i mniej pali od tak obecnie popularnych samochodów terenowych. Podkreślaliśmy to już nie raz, że kombi z podniesionym zawieszeniem jest wciąż na czasie i stanowi znakomitą alternatywę dla SUV-ów.

{ "uuid": "f07bbbae-b427-41cf-a955-935a6ee65ac5", "caption": "Seat Leon 2.0 TDI X-Perience ", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/OTA7MDA_/739be77231ec6814aaf732d6ddc0175a.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2019-02-04 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Szczepan Mroczek / Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "creators": [ { "idref": "8a302a68-d98e-5b4f-bb46-0c547df2d0b3", "uuid": "8a302a68-d98e-5b4f-bb46-0c547df2d0b3", "name": "Szczepan Mroczek" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "739be77231ec6814aaf732d6ddc0175a", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1200, "width": 1600, "bytes": 239624 }, "asyncAdSlot": null } Seat Leon 2.0 TDI X-Perience  Foto: Szczepan Mroczek / Auto Świat
Seat Leon 2.0 TDI X-Perience

Seat Leon X-Perience - wciąż aktualny

Seat Leon X-Perience podczas naszego testu ani razu nie został unieruchomiony. Mimo upływu lat wciąż jest jednym z najlepszych samochodów kompaktowych na rynku, szczególnie w wersji X-Perience, która jest nie tylko bardziej wszechstronna, ale również bardziej komfortowa.

Dziennik testu:

Przebieg: 30 200 km

Spalanie 7,1 l/100 km

Usterki: parujące reflektory, awaria systemu rozpoznawania znaków drogowych oraz aktywnego tempomatu.

Seat Leon 2.0 TDI X-Perience - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1968 cm3, R4, turbo diesel
Moc 150 KM przy 3500-4000 obr./min
Moment obrotowy 340 Nm przy 1750-3000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 7-biegowa aut., napęd 4x4
Prędkość maksymalna 211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s
Średnie zużycie paliwa 4,8 l/100 km (producent)
Cena 127 400,00 zł