Auto Świat Używane Testy długodystansowe Skoda Octavia III 1.6 TDI - test 30 tys. km

Skoda Octavia III 1.6 TDI - test 30 tys. km

Skoda Octavia III z silnikiem 1.6 TDI oraz skrzynią automatyczną DSG była ulubionym autem w redakcji podczas półrocznego testu długodystansowego. Na liczniku szybko przybywało kilometrów, niestety pojawił się problem z uszczelką pod kolektorem. Oto relacja z naszego testu

Skoda Octavia 1.6 TDI - test 30 tys. km
Zobacz galerię (13)
Auto Świat
Skoda Octavia 1.6 TDI - test 30 tys. km

Skoda Octavia z silnikiem Diesla 1.6, ze skrzynią automatyczną DSG i w bogatej specyfikacji Elegance trafiła do naszej redakcji na test długodystansowy 7 maja 2013 roku. Od razu stała się ulubienicą wszystkich redaktorów, a zwłaszcza tych, którzy mieli w planach dłuższe wojaże po Polsce lub podróże po krajach europejskich.

Skoda Octavia III - niskie spalanie, wysoki komfort

Zapiski testujących były pełne pochwał, np. „Silnik ma tylko 105 KM, ale sprawia wrażenie, jakby miał ich o 20 więcej". Chwalono także dwusprzęgłową skrzynię DSG: „Płynnie, wręcz niezauważalnie zmienia biegi. Pozwala na dynamiczną, ale oszczędną jazdę". Pierwsze pomiary zużycia paliwa potwierdziły ekonomiczność Octavii – w trakcie jazdy po autostradzie osiągnęliśmy 5,2 l/100 km.

Gdy Skoda była w pełni załadowana (cztery osoby i bagaże), spalanie wzrosło do 6,1 l/100 km. Jest to więcej, niż podaje producent w danych technicznych, ale i tak rezultat uznajemy za bardzo dobry. Co ważne, ekonomiczne spalanie w jeździe pozamiejskiej nie było okupione słabą dynamiką podczas przyspieszania czy w trakcie wyprzedzania innych aut.

Skoda Octavia III - przestronne wnętrze, duży kufer

Kolejne cechy podkreślane przez wszystkich testujących to bardzo obszerne wnętrze oraz duże możliwości załadunkowe 590-litrowego bagażnika Octavii. Świadczą o tym poniższe wpisy: „To auto o rozmiarach modeli klasy średniej lub wyższej. Nawet gdy z przodu i z tyłu jechali wysocy pasażerowie, nikt nie narzekał na niewygodę. Nawet kilkugodzinna jazda nie powodowała zmęczenia".

A oto inny wpis: „Kufer Skody Octavii połyka wszystko. To pierwszy bagażnik, który pokonał moją żonę – po zapakowaniu wszystkiego, co przygotowała, pozostało jeszcze trochę miejsca". Testujący chwalili także liczne schowki na drobiazgi – bardzo przydatne podczas długich podróży z dziećmi.

Kontakty ze Skoda Octavią III usatysfakcjonowały również redakcyjnych gadżeciarzy. Chwalili oni liczne systemy elektroniczne, m.in. możliwość wyboru jednego z 4 trybów jazdy, asystenta pasa ruchu, a szczególnie system audio i nawigację.

Skoda Octavia III - świetna nawigacja

Nasza Octavia miała 8-calową nawigację Columbus. „Świetnie pełni funkcję centrum multimedialnego – napisał nasz redakcyjny ekspert – gdyż na wbudowanym dysku twardym o pojemności 40 GB można zmieścić duże archiwum". Na dysku zapisane są też mapy Europy.

Dzięki tym mapom i dobrze działającej nawigacji nasi kierowcy testowi nie musieli błądzić czy pytać o drogę podczas wypraw do Chorwacji, Niemiec czy Francji. W Paryżu nawet rondo wokół Łuku Triumfalnego nie sprawiło kłopotu.

Co w Skodzie Octavii nie wywołało entuzjazmu testujących? Na przykład system start-stop wyłączający silnik w momencie zatrzymania auta. W połączeniu ze skrzynią DSG i silnikiem Diesla działał z pewną zwłoką, co było irytujące w czasie jazd w mieście, kiedy trzeba dynamicznie ruszyć z miejsca. Druga sprawa to głośne tylne zawieszenie, gdy Octavia jest niedociążona (np. tylko jedna lub dwie osoby są na pokładzie).

Skoda Octavia III - uszczelka przerwała test

W ostatnim miesiącu testu zauważyliśmy w Octavii wyciek oleju z silnika. Ponieważ komputer pokładowy wskazywał już konieczność wykonania przeglądu, oddaliśmy auto do serwisu ASO w Warszawie. Tam Skoda została kilkanaście dni, bo uszkodzoną uszczelkę kolektora sprowadzano aż z Mladej Boleslav. To była plama na wizerunku Octavii i zakończenie testu.

Skoda Octavia III - przegląd po 30 tys. km

O konieczności przeprowadzenia przeglądu serwisowego informuje w Octavii komputer pokładowy. W naszym aucie testowym komunikat pojawił się przy 31 tys. km na liczniku. Podczas przeglądu wymieniono olej w silniku i filtry oleju powietrza oraz kabinowy, a także sprawdzono stan techniczny całego auta. Koszt przeglądu z materiałami wyniósł 950 zł. Wymiana uszkodzonej uszczelki trwała 3 tygodnie!

Skoda Octavia III - komentarz Skody

Pierwotne zgłoszenie dotyczyło wycieku oleju z okolic pokrywy zaworów, dlatego też serwis skupił się właśnie na danej usterce. Jednak po wyeliminowaniu wycieku i wykonanej diagnostyce problem pozostał. Rozpoczęły się poszukiwania usterki, która była nietypowa. Po wielu próbach serwis stwierdził, iż niesprawność jest po stronie uszczelki pod kolektorem. Po zamówieniu i wymianie części zamiennej samochód odzyskał sprawność techniczną. Tego typu usterki zdarzają się nadzwyczaj rzadko, co uśpiło czujność serwisu.

Skoda Octavia III - komentarz redakcji

Gdyby nie pechowa uszczelka kolektora i długa procedura naprawy uszkodzenia w ASO, Octavia 1.6 TDI uzyskałaby najwyższą notę w naszym teście długodystansowym. Ma bowiem wiele zalet: jest obszerna, podróżuje się nią komfortowo, jej wyposażenie jest bogate, a silnik – dynamiczny i ekonomiczny.

Silnik - typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16
Pojemność1598 cm3
Moc maks.105/3000 KM/obr./min
Moment250/1500-2750 Nm/obr./min
Poj. bagażnika590 l
Masa własna/ładowność1250/630
Rozstaw osi2665 cm
Wymiary (dł./szer./wys.)4660/1815/1460 cm
Przysp. 0-100 km/h*10,9 s
Prędkość maks.*195 km/h
Śr. spalanie*3,9 l/100 km
Cena92 050 zł

* Dane fabryczne

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków