Auto Świat Używane Testy długodystansowe Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - bez usterek, ale z przygodami

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - bez usterek, ale z przygodami

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
|
Aktualizacja

Podczas półrocznego testu nasza Skoda Rapid Spaceback przejechała niemal całą Europę, pokonując w tym czasie 33 tys. km. Samochód nigdy nie odmówił posłuszeństwa, aczkolwiek kilka razy nas niemiło zaskoczył. Nasz Rapid kosztował ponad 90 000 zł. Przyznacie, że jak na kompaktowego hatchbacka to wygórowana kwota. Cenę wywindowało bogate wyposażenie, ale przede wszystkim 115-konny diesel

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI
Zobacz galerię (11)
Auto Świat / Piotr Karczmarczyk
Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI

Skoro jest droga, to Skoda Rapid Spaceback powinna być dobrym samochodem, czyli zapewniać dobrą dynamikę, niskie spalanie i bezawaryjność. A jaką ocenę wystawiliśmy jej po intensywnym okresie eksploatacji?

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16
Zasilaniecommon rail
Pojmenośc skokowa1596 cm3
Moc maksymalna115 KM/3500 obr./min
Maks. moment obrotowy250 Nm/1500-300 obr./min
Prędkośc maksymalna198 km/h
Skrzynia biegów/napędręczna 5b/przedni
Pojemność bagażnika415-1390 l
Opony testowanego185/65 R15
Pojemność zbiornika paliwa55
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s
Śr. spalanie wg. producenta4,2 l/100 km

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,9 s, podawane przez producenta w katalogu, wygląda imponująco. To jednak tylko teoretyczna wartość, bowiem podczas pomiarów wykonanych po zakończeniu testu okazało się, że Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI „setkę” uzyskuje o 1,6 s wolniej. Było to dla nas duże zaskoczenie, ponieważ podczas wizyty na hamowni (3804 km) testowy egzemplarz zamiast fabrycznych 115 KM miał wyższą o ponad 4 KM moc. Również wartość maksymalnego momentu obrotowego przewyższała aż o 24 Nm liczbę podawaną przez producenta.

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI
Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDIŻródło: Auto Świat / Piotr Karczmarczyk

Niezależnie od pomiarów przez większość testu byliśmy zadowoleni z dynamiki, jaką zapewniał turbodiesel Rapida. Skoda jako pierwsza ruszała spod świateł, silnik był elastyczny podczas wyprzedzania i nie tracił tchu na autostradzie także wtedy, gdy w aucie był komplet pasażerów, a bagażnik zapakowany po brzegi.

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - spalanie

Największą zaletą 115-konnego silnika TDI była ekonomika. Delikatne traktowanie pedału gazu w ruchu miejskim pozwalało uzyskać zużycie nawet mniejsze niż 5 l/100 km. Na autostradzie, gdy w aucie znajdował się tylko kierowca, który utrzymywał przepisowe 140 km/h, Rapid potrafił spalić jedynie 5 l/100 km. Niestety, przy tej prędkości w Skodzie robiło się już dość głośno (przydałby się szósty bieg), ponadto samochód stawał się wrażliwy na boczny wiatr. Na lokalnych drogach, na których dopuszczalna prędkość wynosiła 90 km/h, spalanie osiągnęło zaledwie 4 l/100 km. Skoro więc Rapid jest taki oszczędny, dlaczego na dystansie całego testu (33 tys. km) zużywał 6 l/100 km? Odpowiedź jest prosta: samochód był użytkowany najczęściej z kompletem pasażerów i bagaży, a większość przebiegu pokonał za granicą, gdzie prędkości są wyższe od dopuszczalnych w Polsce.

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - testowy samochód miał lęk wysokości

Największym wyzwaniem dla naszej Skody Rapid była wyprawa do Portugalii. W 3 tygodnie Skoda pokonała ponad 8300 km, w tym dwukrotnie przekroczyła Pireneje i Alpy, zaliczyła słynną Route des Crêtes w Prowansji, ale... poddała się na podjeździe na znaną z Tour de France przełęcz Col de la Bonette. Auto traciło moc, gdy konieczna była redukcja do „jedynki”... Zawróciliśmy. Trochę wstyd, jak na sponsora legendarnego TdF.

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI
Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDIŻródło: Auto Świat / Marcin Matus

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - dwie dolewki oleju

Przy przebiegu 18,4 tys. km konieczne było uzupełnienie stanu oleju (1 litr). Na przeglądzie po 22 tys. km nie wykryto usterek (mała dolewka płynu chłodniczego, koszt: 900 zł). Kolejne uzupełnienie stanu oleju (0,75 l) miało miejsce przy przebiegu 32 tys. km.

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - wyniki testu

Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h4,1 s/11,5 s
Elastyczność 60-100 kmh/80-120 km/h8,6 s (4. bieg)/12,1 s (5. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność1292 kg/458 kg
Rozdział masy (przód/tył)62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,5 m/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące)37,3 m/37,0 m
Hałas w kabinie przy 50/przy 100/przy 130 km/h58 dB/64 dB/68 dB
Spalanie testowe6,0 l/100 km
Zasięg920 km

Choć Skoda Rapid Spaceback nigdy nie odmówiła posłuszeństwa, to w miarę, gdy przebieg rósł, zauważyliśmy, że pedał sprzęgła „brał” coraz wyżej, a podczas ruszania zaczął niepokojąco drgać. Nie podobała nam się także reakcja układu napędu, który po zdjęciu nogi z gazu i ponownym nacisku mocno szarpał.

W samych superlatywach możemy podsumować za to funkcjonalność nadwozia oraz sposób prowadzenia. Przestronne wnętrze (choć węższe niż w większości kompaktów) zapewnia pasażerom dużo miejsca na nogi i nad głowami. Do tego imponująca ilość miejsca na bagaże (415 l). Dodatki z pakietu Simply Clever (siatki na bokach foteli, pojemnik na odpadki, uchwyt na multimedia) czy dwustronna mata podłogi bagażnika okazały się w teście niezwykle przydatne.

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - przyjemny w prowadzeniu

Sprężyste zawieszenie Skody Rapid komfortowo pochłaniało nierówności i zapewniało dobrą stabilność zarówno podczas jazdy na wprost, jak i na szybko pokonywanych zakrętach. Z kolei precyzyjny układ kierowniczy dawał właściwą informację zwrotną z kół i wraz z dopracowanym podwoziem sprawiał, że kierowca czuł przyjemność z dynamicznej jazdy Rapidem.

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - to nam się podoba

Nowoczesne multimedia (SmartLink), elastyczność i oszczędność silnika, przestronne wnętrze, pojemny kufer, dobre prowadzenie, wygodne fotele, rozwiązania Simply Clever, pakiet przeglądów.

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - to nam się nie podoba

Praca sprzęgła (szarpanie) i klimatyzacji (objaw przelewania czynnika), wysoka cena testowanego egzemplarza, brak 6. biegu, konieczność dolewania oleju między przeglądami, wytarcie skóry na gałce biegów.

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - nasza ocena

Skoda Rapid Spaceback ze 115-konnym turbodieslem to bardzo przyjemny i praktyczny samochód, który znakomicie sprawdza się zarówno w mieście, jak i na długich trasach. Jest bardzo oszczędny, ale też bardzo drogi. W sumie na dystansie 33 tys. km nigdy się nie zepsuł, choć przygoda z brakiem mocy w górach i konieczność dwukrotnego dolania oleju pozostawiły u nas niesmak.

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - ceny/wyposażenie

WWersja wyposażeniaJoy
Airbagi czołowe/boczne/kurtynyS/S/S
Koła zpasowe/lakier metalik350/1800 zł
Klimatyzacja ręczna/automatycznaS/1550 zł
Tempomat/dach panoramiczny700/2800 zł
Nawigacja/podgrz. fotele przód2300/900 zł
Podłokietni tylny z otworem na nartyS
Radio z Bluetooth/komputer pokł.S/S
Światła przeciwmgielne/czujniki park.S/S
Cena pods. testowanej wersji77 050 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna2 lata/12 lat
Przeglądy okresoweco 30 tys. km
Cena testowanego egzemplarza91 300 zł

.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków