Raczej nie – jeśli BMW E65/66, to lepiej dołożyć kilkanaście tysięcy złotych i kupić auto po liftingu (2005 r.), które poprawiono i lepiej wyposażono. W E65/66 możecie znaleźć wiele gadżetów – m.in.: domykanie drzwi, podgrzewaną kierownicę, pneumatyczne amortyzatory z tyłu (w razie wymiany koszt jednego w ASO to ponad 7000 zł, ale można je zastąpić zwykłymi), usztywniający się na zakrętach drążek stabilizatora, Night Vision, trzy rodzaje foteli, regulowaną tylną kanapę i... wiele, wiele innych.
Bmw serii 7 - moduły się nie dogadują
Nad wszystkim czuwa instalacja CAN z ok. 100 modułami (!). Mechanicy z nieautoryzowanego serwisu Mag-Pol Bis, specjalizującego się w naprawach BMW, twierdzą, że nie ma E65/66, w którym nie byłoby błędów. Na szczęście zwykle nie są one poważne. Jeśli jednak któryś z modułów odmówi posłuszeństwa, czeka was... poszukiwanie części używanej, bo w ASO za każdy zapłacicie 1500 zł. Na szczęście jak na razie używane moduły są dostępne (cena: od 200 do 500 zł plus montaż i zakodowanie).
W czasie użytkowania E65 lub dłuższej o 14 cm wersji L (E66) dość często przyjdzie wam naprawiać przednie zawieszenie. W autach z 20-calowymi kołami może to być nawet potrzebne co 20-30 tys. km. W BMW serii 7 masa przekraczająca 2 tony też źle wpływa na przekładnię kierowniczą i należy liczyć się z tym, że po ok. 200 tys. km trzeba będzie ją zregenerować (koszt: ok. 2000 zł plus geometria – 200 zł).
BMW serii 7 - co pod maską?
Polecamy benzyniaki V8 serii N62 (pojemność: od 3,5 do 4,8 l; moc: 272-367 KM). Na forach często można przeczytać, że mają one problemy ze zbyt dużym spalaniem oleju (kłopot z uszczelniaczami zaworowymi lub pierścieniami), jednak według właściciela serwisu Mag-Pol Bis stosowanie oleju 10W-60 zamiast zalecanego przez producenta 5W-30 i wymienianie go co 15 tys. km zmniejszy ryzyko wystąpienia usterek tego typu. Gdy jednak już się zdarzą, remont silnika w serii 7 może pochłonąć nawet ponad 10 000 zł. Typową awarią „V8-ek” jest także zapocona miska olejowa (wykonana z tworzywa). Koszt wymiany: od ok. 1000 zł.
W BMW serii 7 godne uwagi są też diesle, szczególnie R6 3.0/218 lub 231 KM, ewentualnie V8 M67. Co się w nich psuje? Przede wszystkim koła pasowe – koszt części to 1000 zł (lub 2000 w przypadku V8) plus 200 zł za wymianę. Niezłą opinię ma topowy benzyniak V12 6.0 (445 KM), ale z uwagi na mocne zabudowanie w komorze silnika nie jest prosty w naprawach, poza tym dużo pali. Pamiętajcie jednak, że największym problemem jest elektryka. Oprócz wad wrodzonych okazuje się też czuła na wilgoć. Zdarza się, że z powodu zapchania wężyków (wersje z szyberdachem) woda dostaje się do bagażnika i uszkadza instalację elektryczną.
BMW serii 7 - ceny części*
Filtr powietrza | od 150 zł |
Filtr oleju | od 55 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 290 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 500 zł |
Wtryskiwacz | od 930 zł |
Rozrząd | łańcuch** |
Wahacz przedni*** | od 420 zł |
Reflektor | 1100 zł |
*zamienniki o niezłej jakości do BMW 730d z 2003 roku; **wszystkie silniki stosowane w E65/66 mają łańcuchy rozrządu; ***z przodu są cztery wahacze |
BMW serii 7 - serwis*
Olej silnikowy** | wg wskazań komputera |
Filtr powietrza | co 50-60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | wg wskazań |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 4 lata |
Świece zapłonowe | co 50-60 tys. km |
Olej w „automacie”*** | co 120 tys. km/6 lat |
Łańcuch rozrządu | bez okresowej wymiany |
*dane przeglądowe dla BMW 730d z 2003 roku; **zwykle w dieslu wymiana oleju przypada co ok. 22 tys. km, w benzynowych co ok. 20 (mechanicy zalecają skrócić interwał do 15 tys. km); ***serwisy radzą zmieniać olej co 60-80 tys. km |
BMW serii 7 - dane techniczne
Dane techniczne | 3.0 d | 4.4 |
Silnik – typ/cyl./zawory | t.diesel/R6/24 | benz./V8/32 |
Pojemność skokowa (cm3) | 2993 | 4398 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 218/4000 | 333/6100 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 500/2000 | 450/3600 |
Skrzynia biegów | aut. 6 | |
Napęd | tylny | |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1975/505 | |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 5040 (L: 5180)/1900/1490 | |
Rozstaw osi (mm) | 2990 (L: 3130) | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,0 | 6,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 235 | 250 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 12,1/6,5/8,5 | 15,5/8,3/10,9 |
BMW serii 7 - naszym zdaniem
Zakup BMW serii 7 to początek wydatków! Nawet jeśli znajdziecie egzemplarz BMW E65/66 w dobrym stanie, nie łudźcie się, że jego eksploatacja będzie tania. Od razu lepiej odłóżcie 5000 zł na pierwsze naprawy. W przypadku „siódemki” tej generacji często trzeba się ratować częściami używanymi i na razie są one bez problemu dostępne.