Raczej nie – jeśli BMW E65/66, to lepiej dołożyć kilkanaście tysięcy złotych i kupić auto po liftingu (2005 r.), które poprawiono i lepiej wyposażono. W E65/66 możecie znaleźć wiele gadżetów – m.in.: domykanie drzwi, podgrzewaną kierownicę, pneumatyczne amortyzatory z tyłu (w razie wymiany koszt jednego w ASO to ponad 7000 zł, ale można je zastąpić zwykłymi), usztywniający się na zakrętach drążek stabilizatora, Night Vision, trzy rodzaje foteli, regulowaną tylną kanapę i... wiele, wiele innych.
Bmw serii 7 - moduły się nie dogadują
Nad wszystkim czuwa instalacja CAN z ok. 100 modułami (!). Mechanicy z nieautoryzowanego serwisu Mag-Pol Bis, specjalizującego się w naprawach BMW, twierdzą, że nie ma E65/66, w którym nie byłoby błędów. Na szczęście zwykle nie są one poważne. Jeśli jednak któryś z modułów odmówi posłuszeństwa, czeka was... poszukiwanie części używanej, bo w ASO za każdy zapłacicie 1500 zł. Na szczęście jak na razie używane moduły są dostępne (cena: od 200 do 500 zł plus montaż i zakodowanie).
W czasie użytkowania E65 lub dłuższej o 14 cm wersji L (E66) dość często przyjdzie wam naprawiać przednie zawieszenie. W autach z 20-calowymi kołami może to być nawet potrzebne co 20-30 tys. km. W BMW serii 7 masa przekraczająca 2 tony też źle wpływa na przekładnię kierowniczą i należy liczyć się z tym, że po ok. 200 tys. km trzeba będzie ją zregenerować (koszt: ok. 2000 zł plus geometria – 200 zł).
BMW serii 7 - co pod maską?
Polecamy benzyniaki V8 serii N62 (pojemność: od 3,5 do 4,8 l; moc: 272-367 KM). Na forach często można przeczytać, że mają one problemy ze zbyt dużym spalaniem oleju (kłopot z uszczelniaczami zaworowymi lub pierścieniami), jednak według właściciela serwisu Mag-Pol Bis stosowanie oleju 10W-60 zamiast zalecanego przez producenta 5W-30 i wymienianie go co 15 tys. km zmniejszy ryzyko wystąpienia usterek tego typu. Gdy jednak już się zdarzą, remont silnika w serii 7 może pochłonąć nawet ponad 10 000 zł. Typową awarią „V8-ek” jest także zapocona miska olejowa (wykonana z tworzywa). Koszt wymiany: od ok. 1000 zł.
W BMW serii 7 godne uwagi są też diesle, szczególnie R6 3.0/218 lub 231 KM, ewentualnie V8 M67. Co się w nich psuje? Przede wszystkim koła pasowe – koszt części to 1000 zł (lub 2000 w przypadku V8) plus 200 zł za wymianę. Niezłą opinię ma topowy benzyniak V12 6.0 (445 KM), ale z uwagi na mocne zabudowanie w komorze silnika nie jest prosty w naprawach, poza tym dużo pali. Pamiętajcie jednak, że największym problemem jest elektryka. Oprócz wad wrodzonych okazuje się też czuła na wilgoć. Zdarza się, że z powodu zapchania wężyków (wersje z szyberdachem) woda dostaje się do bagażnika i uszkadza instalację elektryczną.
BMW serii 7 - ceny części*
Filtr powietrza | od 150 zł |
Filtr oleju | od 55 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 290 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 500 zł |
Wtryskiwacz | od 930 zł |
Rozrząd | łańcuch** |
Wahacz przedni*** | od 420 zł |
Reflektor | 1100 zł |
*zamienniki o niezłej jakości do BMW 730d z 2003 roku; **wszystkie silniki stosowane w E65/66 mają łańcuchy rozrządu; ***z przodu są cztery wahacze |
BMW serii 7 - serwis*
Olej silnikowy** | wg wskazań komputera |
Filtr powietrza | co 50-60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | wg wskazań |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 4 lata |
Świece zapłonowe | co 50-60 tys. km |
Olej w „automacie”*** | co 120 tys. km/6 lat |
Łańcuch rozrządu | bez okresowej wymiany |
*dane przeglądowe dla BMW 730d z 2003 roku; **zwykle w dieslu wymiana oleju przypada co ok. 22 tys. km, w benzynowych co ok. 20 (mechanicy zalecają skrócić interwał do 15 tys. km); ***serwisy radzą zmieniać olej co 60-80 tys. km |
BMW serii 7 - dane techniczne
Dane techniczne | 3.0 d | 4.4 |
Silnik – typ/cyl./zawory | t.diesel/R6/24 | benz./V8/32 |
Pojemność skokowa (cm3) | 2993 | 4398 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 218/4000 | 333/6100 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 500/2000 | 450/3600 |
Skrzynia biegów | aut. 6 | |
Napęd | tylny | |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1975/505 | |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 5040 (L: 5180)/1900/1490 | |
Rozstaw osi (mm) | 2990 (L: 3130) | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,0 | 6,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 235 | 250 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 12,1/6,5/8,5 | 15,5/8,3/10,9 |
BMW serii 7 - naszym zdaniem
Zakup BMW serii 7 to początek wydatków! Nawet jeśli znajdziecie egzemplarz BMW E65/66 w dobrym stanie, nie łudźcie się, że jego eksploatacja będzie tania. Od razu lepiej odłóżcie 5000 zł na pierwsze naprawy. W przypadku „siódemki” tej generacji często trzeba się ratować częściami używanymi i na razie są one bez problemu dostępne.
Galeria zdjęć
Duża masa nie pozostaje bez wpływu na właściwości jezdne, które nie są aż tak dobre, jak w mniejszych BMW.
Barokowa deska rozdzielcza z dużą liczbą przycisków. Przed zakupem sprawdźcie, czy wszystko działa.
Sporo dostępnych aut ma wyposażenie, które wciąż trudno znaleźć nawet w topowych modelach.
Już w krótkiej wersji ilość miejsca na tylnej kanapie jest spora. W podłokietniku może być lodówka.
Bagażnik BMW 7 ma aż 500 litrów, a pod podłogą znajdziecie koło zapasowe i akumulator (trudna wymiana!). Przyciskiem zamyka się klapę bagażnika – hydraulicznym układem steruje jeden z modułów.
BMW serii 7 E65/66 - to nam się podoba: wysoki komfort jazdy, atrakcyjna cena, wiele luksusowych gadżetów, dość udany silnik Diesla, niezłe „V8-ki”, ogromne wnętrze i bagażnik, pewne prowadzenie. BMW serii 7 E65/66 - to nam się nie podoba: dużo problemów z elektroniką, wysokie koszty napraw, bardzo drogie oryginalne części zamienne, nietrwałe przednie zawieszenie, wiele zaniedbanych egzemplarzy.
Rzędowy diesel 3.0 jest dobrze znany mechanikom, dzięki czemu można go dość tanio serwisować.
Wnętrze Na uszkodzenia jest podatna przede wszystkim tapicerka siedzeń. Widzieliśmy auta z realnym przebiegiem 200 tys. km i wytartą ekologiczną skórą. Domykanie drzwi Jeden z gadżetów, które mogą odmówić posłuszeństwa – domykanie drzwi. Wymienić trzeba cały zamek; część używana kosztuje ok. 200 zł.
Skrzynia biegów Olej w „automacie” ZF wymienia się co 60-80 tys. km. Jeśli tego nie robicie, możecie narazić się na wysokie koszty remontu przekładni (4000-5000 zł poza ASO).
Elektryka Od wilgoci w bagażniku psują się moduł HKL (otwieranie klapy; używany: ok. 300 zł) i Power Modul (zarządzanie energią; nowy za 1500 zł).
Przednie zawieszenie Tylko dwa wahacze na stronę przy masie auta ponad 2 tony to za mało – remont co 20-30 tys. km. Markowy wahacz kosztuje od 500 zł. Układ hamulcowy Przetarte tylne przewody hamulcowe to groźna awaria z punktu widzenia użytkownika, ale na szczęście bezpieczna dla jego portfela (ok. 200 zł).
Audi A8 D3 (2002-10) Napęd na obie osie i udane benzyniaki V8; ceny od ok. 28 000 zł. Większy wybór!
Mercedes klASY S (1998-2005) Kłopoty z korozją i zawieszeniem pneumatycznym. Za to atrakcyjne ceny (od 15 000 zł)!