- Najstarsze egzemplarze Espace'a czwartej generacji mają już 16 lat i akurat tych samochodów lepiej unikać
- Trudno o bardziej przestronnego, rodzinnego minivana jak Renault Espace, które na dodatek ma niesamowicie ustawne wnętrze
- Najczęściej spotyka się samochody z silnikami Diesla, najlepszy jest też 2-litrowy
Czwartą generację Espace wprowadzono w 2002 r. Auto do sprzedaży trafiło w dwóch wersjach nadwozia – zwykłej i przedłużonej (z nieco większym rozstawem osi i pojemniejszym bagażnikiem). Ogromnymi zaletami modelu są praktyczność i użyteczność. Tak przestronnego, dobrze wyposażonego i ustawnego wnętrza raczej nie znajdziecie u konkurentów, szczególnie gdy spojrzycie na wszystko przez pryzmat ceny i wieku.
Renault Espace – dwie wersje, trzy liftingi
Już krótszy wariant (5-osobowy) daje dużą swobodę pasażerom, a odmiana Grand (5- lub 7-miejscowa) powinna zadowolić najbardziej wybrednych, zwłaszcza że wnętrze da się kształtować w szerokim zakresie. Fotele można wyjmować i obracać, schowki mają ponad 100 l! Nie brakuje egzemplarzy z fabrycznymi ekranami DVD w zagłówkach, normą jest klimatyzacja, często spotyka się skórzaną tapicerkę i inne „wypasy” – dotyczy to młodszych aut, po pierwszym liftingu (2006 r.), a tym bardziej drugim (2010 r.) i trzecim (2012 r.). Do tego można liczyć na wysoki komfort podróży.
Espace’a przyjemnie się prowadzi, zawieszenie miękko i łagodnie pracuje. Szkoda, że o jego trwałości nie można już mówić w samych superlatywach. Zresztą, jak twierdzą mechanicy, w przypadku większości aut niemal na każdym przeglądzie znajdzie się coś ekstra do zrobienia poza wymianą oleju: a to hamulce, a to luz w zawieszeniu, a to urwany regulator reflektora. Nieobce są skrzypienia, czasami zawodzi elektroniczny wyświetlacz centralny, innym razem trzeba zreanimować klimatyzację. Źródłem problemów są też niektóre silniki.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoRenault Espace – polecamy 2-litrówkę
Na rynku dominują diesle, z których najlepszy wybór stanowi 2-litrówka dCi, zbudowana wspólnie z Nissanem. Ma 16-zaworową głowicę, układ DOHC, łańcuchowy napęd rozrządu i cechuje ją całkiem solidna budowa. Motor pojawił się przy okazji pierwszego liftingu, występował w wersjach 130, 150 i 173 KM i był oferowany do samego końca produkcji (2014 r.). Uważajcie na silniki 1.9 dCi i 2.2 dCi (kłopoty z obracającymi się panewkami, nietrwały osprzęt), a przede wszystkim na topową odmianę wysokoprężną 3.0 V6 dCi, która ma kilka poważnych plam na honorze i jest droga w naprawach.
Spośród benzyniaków do spokojnej jazdy nadaje się bazowa wersja 2.0/136 KM (prosta budowa, niezła trwałość), ale najbardziej racjonalnym wyborem (dobra relacja osiągów do spalania) będzie 170-konna 2-litrówka z turbo. Nieźle wypada też silnik 3.5 V6, ale jego spalanie potrafi mocno nadszarpnąć domowy budżet. Generalnie na tanią jazdę nie liczcie – np. tylne tarcze (zintegrowane z łożyskami) są drogie, a „stające” linki „ręcznego” za 1500 zł można przerobić na klasyczny. Często uszkadza się sterownik klimatyzacji w drzwiach.
Renault Espace – typowe awarie
- Niedoróbki w wykończeniu wnętrza – trzaski, skrzypienia, „hałaśliwy” wyświelacz (w niskich temperaturach).
- Elektryka nie jest mocną stroną modelu, np. dość często zawodzi centralny wyświetlacz, ale na szczęście da się go naprawić (koszt: kilkaset złotych).
- Kłopoty z panewkami (obracają się) to typowy problem dwóch silników wysokoprężnych – 1.9 i 2.2 dCi. Przeciętną trwałość ma też osprzęt tych jednostek (np. układ wtryskowy).
- Uwaga na diesla 3.0 V6 (P9X)! To silnik wysokiego ryzyka – ma mokre tuleje cylindryczne, które często opuszczają się w bloku (bardzo droga naprawa!).
- Zawieszenie nie należy do najtrwalszych. W kilkuletnich samochodach z przebiegami powyżej 150 tys. km luzy są na porządku dziennym.
- Niedomagania automatycznych skrzyń biegów.
Renault Espace – silniki benzynowe
Dane techniczne* | 2.0 | 2.0 T | 2.0 TCe** | 3.5 V6 |
Lata | 2002-12 | 2002-05 | 2005-14 | 2007-13 |
Silnik – typ | benz. R4 | benz. R4 | benz. R4 | benz. V6 |
Lliczba zaworów | 16 | 16 | 16 | 24 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | 2xDOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1998 | 1998 | 1998 | 3498 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 136/5500 | 163/5000 | 170/5000 | 241/6000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 191/3750 | 250/2000 | 270/3250 | 330/3600 |
Skrzynia biegów*** | 6M | 6M, 5A | 6M, 5A | 5A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 205 | 205 | 225 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,5 | 9,9 | 9,7 | 8,1 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)**** | 12,6/7,6/9,4 | 12,9/7,9/9,7 | 12,6/7,8/9,5 | 17,2/9,0/12,0 |
*dane dla wersji bazowej; **w latach 2005-06 oznaczenie „T”, później „TCe”;
***M – manualna, A – automatyczna; ****zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
Renault Espace – silniki Diesla
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Dane techniczne* | 1.9 dCi** | 2.0 dCi | 2.0 dCi | 2.0 dCi | 2.2 dCi**** | 3.0 dCi | 3.0 dCi |
Lata | 2002-06 | 2007-14 | 2006-14 | 2007-14 | 2002-08 | 2002-06 | 2006-10 |
Silnik – typ | t.diesel R4 | t.diesel R4 | t.diesel R4 | t.diesel R4 | t.diesel R4 | t.diesel V6 | t.diesel V6 |
Lliczba zaworów | 8 | 16 | 16 | 16 | 16 | 24 | 24 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | łańcuch | łańcuch | łańcuch | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | OHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | 2xDOHC | 2xDOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1870 | 1995 | 1995 | 1995 | 2188 | 2958 | 2998 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 120/4000 | 130/4000 | 150/4000 | 173/4000 | 150/4000 | 177/4400 | 181/4000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 270/2000 | 320/2000 | 350/2000 | 360/2000 | 320/1750 | 350/1800 | 400/1800 |
Skrzynia biegów**** | 6M | 6M | 6M, 6A | 6M, 6A | 6M, 5A | 5A | 6A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 184 | 194 | 204 | 190 | 205 | 210 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,2 | 12,0 | 10,6 | 9,8 | 11,5 | 10,9 | 10,9 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)***** | 8,6/5,8/6,8 | 8,2/5,7/6,5 | 9,1/6,4/7,1 | 9,0/6,6/8,2 | 10,3/6,3/7,7 | 13,3/7,4/9,5 | 12,5/7,6/9,4 |
*dane dla wersji bazowej; **na niektórych rynkach także wersja 116-konna; ***w latach 2006-07 niższa moc – 139 KM; ****M – manualna, A – automatyczna; *****zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
Renault Espace – naszym zdaniem
Espace IV ma swoje słabe punkty, ale nie jest prawdą, jakoby było to auto całkowicie niegodne zaufania. Przeciwnie – Espace z końca produkcji, w dobrym stanie i z dieslem 2.0 dCi czemu nie! To auto może dać sporo zadowolenia.
Galeria zdjęć
Espace’a IV zadebiutował w 2002 r. w dwóch wersjach: „krótkiej” (dł./szer./wys. 4656/1894/1728 mm, rozstaw osi 2803 mm) i przedłużonej (dł./szer./wys. 4856/1894/1746 mm, rozstaw osi 2863 mm, poj. bag. 456-3050 l).
Espace IV modernizowano trzy razy. Pierwszy lifting auto przeszło w 2006 r. (na zdjęciu) – m.in.: zmiany w wyglądzie karoserii, lepsze materiały wykończeniowe, bogatsze wyposażenie, nowy silnik Diesla 2.0 dCi/150 KM. W 2010 r. auto przeszło drugi lifting (m.in. silniki 2.0 TCe i 2.0 dCi). Vana Renault po trzeciej modernizacji (wiosna 2012 r.) poznacie m.in. po nowym, jednoczęściowym grillu i reflektorach ze światłami LED.
Tradycyjnie dla modelu wskaźniki umieszczono na środku deski. Panel sterowania klimatyzacją – na drzwiach kierowcy. Fotele można wyjmować i obracać, schowki mają ponad 100 l! Nie brakuje egzemplarzy z fabrycznymi ekranami DVD w zagłówkach, normą jest klimatyzacja, często spotyka się skórzaną tapicerkę i inne „wypasy” – dotyczy to młodszych aut, po pierwszym liftingu (2006 r.), a tym bardziej drugim (2010 r.) i trzecim (2012 r.). Do tego można liczyć na wysoki komfort podróży. Espace’a przyjemnie się prowadzi, zawieszenie miękko i łagodnie pracuje.
Tak przestronnego, dobrze wyposażonego i ustawnego wnętrza raczej nie znajdziecie u konkurentów, szczególnie gdy spojrzycie na wszystko przez pryzmat ceny i wieku. Już krótszy wariant (5-osobowy) daje dużą swobodę pasażerom, a odmiana Grand (5- lub 7-miejscowa) powinna zadowolić najbardziej wybrednych, zwłaszcza że wnętrze da się kształtować w szerokim zakresie.
Pojemność bagażnika wersji „krótszej” wynosi od 291 do aż 2860 l. Natomiast odmiana Grand oferuje od 456 do 3050 l.
Uwaga na diesla 3.0 V6 (P9X)! To silnik wysokiego ryzyka – ma mokre tuleje cylindryczne, które często opuszczają się w bloku (bardzo droga naprawa!). Nie bez wad są także mniejsze diesle Kłopoty z panewkami (obracają się) to typowy problem dwóch silników wysokoprężnych – 1.9 i 2.2 dCi. Przeciętną trwałość ma też osprzęt tych jednostek.
Zawieszenie nie należy do najtrwalszych. W kilkuletnich samochodach z przebiegami powyżej 150 tys. km luzy są na porządku dziennym.
Dość często zawodzi centralny wyświetlacz, ale na szczęście da się go naprawić (koszt: kilkaset złotych). Generalnie elektryka nie jest mocną stroną modelu.