Zadbany Citroën C3 to rozsądna propozycja dla osób (zwłaszcza pań) poszukujących ciekawie wyglądającego miejskiego auta. Relacja ceny do wieku jest korzystna, a ciekawa stylistyka, niezłe walory użytkowe i dobre wyposażenie (wiele egzemplarzy ma m.in. pełną elektrykę, klimatyzację i welurową tapicerkę) sprawiają, że obok tego modelu nie da się przejść obojętnie.
Szerokim łukiem radzimy jedynie omijać powypadkowe „C3-ki”. W ich przypadku ryzyko jest duże i dotyczy nie tylko sposobu naprawy blacharskiej, lecz także kłopotów z rozbudowaną elektroniką (multipleks). Pamiętajcie, że na rynku wtórnym dominują auta sprowadzone i często powypadkowe.
Znalezienie ładnego egzemplarza będzie trudne, mimo że oferta jest duża. Co ważne, udział wersji benzynowych i diesli okazuje się z grubsza taki sam, czyli wynosi 50/50. W przypadku najstarszych „C-trójek” radzimy postawić na benzyniaki. Dlaczego? Po prostu łatwiej kupić egzemplarz z rozsądnym przebiegiem. Do tego można liczyć na niezłą trwałość, a potencjalne naprawy nie będą drogie.
Dobry wybór to motor 1.4. Na rynku znajdziecie wersję 8V (73-75 KM), a także 16V (88 KM) – obie solidne, tanie w serwisie i eksploatacji, dobrze tolerują LPG. Wysoko oceniamy też odmianę 1.6, gdyż – jeśli była odpowiednio użytkowana i nie jest zajeżdżona – nie sprawia poważnych kłopotów, a do tego oferuje niezłą dynamikę. Nie polecamy za to bazowego benzyniaka 1.1/60 KM, bo jest po prostu za słaby.
Jeżeli chodzi o diesle, niezłym wyborem będzie 1.4 HDi o mocy 68 KM (90-konna odmiana, oferowana od 2005 r., zdaniem mechaników częściej boryka się z awariami). W przypadku 1.6 HDi oprócz sprawdzenia czułych punktów nowoczesnych diesli przed zakupem trzeba zwrócić uwagę na kondycję turbiny i czy nie hałasuje łańcuch łączący wałki rozrządu – przeważnie wymaga wymiany co ok. 100 tys. km.
Radzimy także dokładnie sprawdzić działanie wszystkich podzespołów elektrycznych (to pięta achillesowa modelu). Zastrzeżenia budzi trwałość przedniego zawieszenia, ale na szczęście jego naprawy są tanie. Nie mamy natomiast większych uwag do walorów użytkowych modelu. Pięciodrzwiowa karoseria Citroena C3 I generacji nie tylko ładnie wygląda, lecz także skrywa w sobie obszerne i ciekawie zaprojektowane wnętrze, a przy tym duży – jak na wymiary samochodu – bagażnik (poj. 305-1150 l).
Citroen C3 - nasza opinia
Citroen C3 I wypada przyzwoicie pod względem awaryjności, szczególnie z benzyniakiem pod maską. Pamiętajcie, że najstarsze auta mają już ponad 10 lat i mogą wymagać napraw. Uważajcie na elektronikę!
Citroen C3 - dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R4/8V |
Pojemność skokowa (cm3) | 1361 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 75/5400 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 116/3300 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5 lub aut. 4/przedni |
Pojemność bagażnika (l) | 305-1150 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1089/421 |
Rozstaw osi (mm) | 2460 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 3860/1667/1510 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 168 |
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) | 8,2/5,0/6,2 |
Citroen C3 - serwis
Olej silnikowy | co 20 tys. km/rok |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr paliwa | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 5 lat |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km |
Napęd rozrządu | co 120-150 tys. km |
Powyższe wytyczne dotyczą Citroena C3 wyposażonego w silniki benzynowe. W przypadku wysilonej eksploatacji zalecane jest skrócenie interwału serwisowego do 15 tys. km.
Citroen C3 - ceny części
Filtr oleju | od 29 zł |
Filtr powietrza | od 38 zł |
Filtr paliwa | od 35 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 118 zł |
Tarcze hamul. (kpl.; przód) | od 212 zł |
Amortyz. (kpl.; przód) | od 338 zł |
Reflektor | od 289 zł |
Błotnik przedni | od 166 zł |
Ceny dotyczą nieoryginalnych części do Citroëna C3 1.4/75 KM z 2006 r., dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.
Galeria zdjęć
Typowy problem benzyniaków to wycieki oleju z uszczelniacza wału korbowego i wałka rozrządu oraz spod pokrywy zaworów.
Szwankują „półautomaty”, natomiast w przypadku przekładni manualnych niedomaga zewnętrzny mechanizm zmiany biegów.
Podwozie C3 ma typowo komfortowe nastawy. Na zdjęciu: wersja sprzed modernizacji (2005 r.)
Citroen C3 I wypada przyzwoicie pod względem awaryjności, szczególnie z benzyniakiem pod maską. Pamiętajcie, że najstarsze auta mają już ponad 10 lat i mogą wymagać napraw. Uważajcie na elektronikę!
C3 I przeszło test zderzeniowy w 2002 r. Według obecnych standardów zasłużyło na 4 gwiazdki
Oryginalny wygląd i niezła jakość wykończenia – kokpit C3 może przypaść do gustu
Automatyczna klimatyzacja zdarza się dość często w C3 oferowanych na rynku wtórnym
Silniki benzynowe są chwalone przez mechaników za niezłą trwałość i rozsądne koszty napraw
Bagażnik ma 305 l i można go powiększyć do 1150 l. Na tle klasowych rywali wypada naprawdę dobrze
Problemy z działaniem elektryki zdarzają się dość często – prowadzą m.in. do unieruchomienia auta.
Fotele są duże i wygodne jak na samochód klasy B. Komfort jazdy z tyłu okazuje się przeciętny
Do spasowania nadwozia i zabezpieczenia przed korozją nie mamy większych zastrzeżeń, natomiast spotkaliśmy się z pęknięciami ograniczników w drzwiach (objawia się to stukaniem z ich okolic). W autach z dużym przebiegiem i intensywnie eksploatowanych często skrzypią elementy wykończenia wnętrza. W przypadku silników benzynowych głównie należy się obawiać wycieków oleju. Jednak największym problemem okazuje się szwankująca multipleksowa instalacja elektryczna – m.in. kłopoty z działaniem komfortowych pomocników, „szalejące” wskaźniki, migające kontrolki. Niedomaga automatyczna przekładnia. Przeciętna trwałość przedniego zawieszenia i zewnętrznego mechanizmu zmiany biegów.
Fotele są duże i wygodne jak na samochód klasy B. Komfort jazdy z tyłu okazuje się przeciętny
Przeciętna trwałość przedniego zawieszenia – na szczęście ma prostą budowę i nie jest drogie w naprawach. Wycieki z tylnych amortyzatorów.