Szybko przekonujemy się, iż współczesny VW Beetle, to nic innego jak …Golf w innym, bardziej awangardowym przebraniu. Nie jest to już tak proste technicznie auto, jak pierwotny Garbus. Znajdziemy w nim praktycznie większość systemów i rozwiązań znanych ze współczesnych generacji VW Golfa.
Obecna generacja produkowana jest od 2011 roku, a jesienią 2014 r. została zmodyfikowana. Auto do Europy trafia z dalekiego Meksyku.
Volkswagen Beetle – nowoczesny design w stylu retro
Design nadwozia zachowuje eliptyczną formę pierwowzoru. Wnętrze utrzymano w stylu retro, ale zastosowano w nim najnowsze rozwiązania. Przed kierowcą umieszczono centralnie sporych rozmiarów prędkościomierz, a po jego obu stronach miniaturowe wskaźniki paliwa i obrotomierza.
W centralnej konsoli zamontowano 5-calowy dotykowy wyświetlacz LCD z nawigacją satelitarną, systemem audio i komputerem pokładowym. Poniżej, umieszczono przyciski i pokrętła klimatyzacji, ogrzewania oraz wielu innych funkcji. Praktycznym rozwiązaniem (a może bardziej gadżetem) są trzy analogowe zegary ze wskazaniami: temperatury oleju, stoperem i wskaźnikiem doładowania turbiny.
Wnętrze pojazdu zaprojektowano dla czterech dorosłych osób, ale z całą pewnością najbardziej komfortowo poczują się w nim dwie osoby zajmujące miejsca na przednich fotelach. Wsiadanie na tylne siedzenia wymaga umiejętności gimnastycznych (zbyt mało miejsca po przesunięciu przedniego fotela). Sportowe fotele zapewniają dobre trzymanie, a także są ergonomiczne i wygodne podczas dłuższych podróży.Na pochwałę zasługuje 310 litrowy bagażnik, którego pojemność można szybko zwiększyć do 905 litrów po złożeniu oparć tylnych siedzeń. Wówczas zmieszczą się w nim nawet tygodniowe zakupy w supermarkecie.
Volkswagen Beetle – bogate wyposażenie
Testowany egzemplarz Volkswagena Beetle R-Line 2.0 TSI otrzymał bogate wyposażenie jak m.in. reflektory bi-ksenonowe, światła do jazdy dziennej LED, reflektory przeciwmgłowe z funkcją statycznego doświetlania zakrętów, podwójną końcówkę rury wydechowej, zawieszenie sportowe, dodatkowe zegary na desce rozdzielczej, aluminiowe nakładki na pedały oraz multifunkcyjną 3-ramienną kierownicę, XDS – blokadę mechanizmu różnicowego oraz tapicerkę skórzaną Vienna.
Dodatkowy wydatek to m.in. system audio Fender z 8 głośnikami, subwooferem i 10-kanałowym wzmacniaczem o0 mocy 400 W – 2 370 zł, system nawigacji satelitarnej Discovery Media z 6,5-calowym dotykowym wyświetlaczem LCD – 4 050 zł, tapicerka skórzana Vienna (sportowe i podgrzewane fotele z przodu) – 10 900 zł, bezkluczykowy system Keyless Access – 1 710 zł, system monitorowania pola martwego – 1 500 zł oraz 19-calowe obręcze kół z metali lekkich Tornado Volkswagen R – 2 170 zł.
Volkswagen Beetle – ze sportowym sercem
Do napędu zastosowano czterocylindrowy silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 220 KM z sześciostopniową przekładnią automatyczną DSG i elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego XDS. Przyznać trzeba, iż to optymalny zestaw dla tego auta ze sportowym duchem. Pozwala na wykorzystanie możliwości dynamicznej jazdy, co jednak kończy się zużyciem paliwa w okolicach 10 l/100 km.
Przednie zawieszenie, to oś ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami teleskopowymi, a tylna jest czterowahaczowa. Dopełnieniem jest elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS. W wyposażeniu seryjnym mamy jeszcze do dyspozycji elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP z ASR, ABS z EBV, EDS, MSR i asystentem siły hamowania. Taki zestaw sprawia, że Betele nie obawia się na drodze ostrych manewrów.
Volkswagen Beetle – podsumowanie
To z całą pewnością auto dla osób mających trochę sportowego zacięcia, ale jednocześnie ceniących nowoczesne rozwiązania i klimat retro. Na pozytywną ocenę zasługują stosunkowo mocna i dynamiczna jednostka napędowa, której można wybaczyć apetyt na paliwo.
Komfort jazdy na sportowych i ergonomicznych fotelach docenią osoby zajmujące miejsce w pierwszym rzędzie, bo już na tylnych siedzeniach (przewidzianych dla dwóch osób) jest już znacznie mniej wygodnie.
Volkswagen Beetle - podstawowe dane
Pojemnośc skokowa i rodzaj silnika | 1984 cm3, R4, benzynowy |
Moc | 220 KM przy 4500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 350 Nm przy 1500-4400 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | DSG, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 233 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,7 s |
Masa własna | 1395 kg |
Długość | 4278 mm |
Szerokość | 1808 mm |
Wysokość | 1486 mm |
Pojemność zbiornika paliwa | 55 l |
Pojemność bagażnika | 310/905 l |
Cena modelu R-Line 2.0 TSI | 118 990 zł |
Cena egzemplarza testowego | 150 860 zł |