Logo
Volkswagen Garbus - Samochód dla ludu

Opracowaniem pojazdu zajął się Ferdynand Porsche. Auto musiało spełniać kilka warunków: wnętrze miało zmieścić 4 dorosłe osoby wraz z bagażem, spalać mniej niż 8 l/100 km, a jego cena nie mogła przekraczać 1000 marek. Nabycie auta miały ułatwić przedpłaty. Jednak nikt nie otrzymał auta przed II wojną światową, a wpłacone pieniądze przeznaczono na zbrojenie. Wojskowe Kübelwageny zbudowano na podwoziu Garbusa. Pierwsze cywilne wersje wyprodukowano w 1945 r. Początkowo montowano silnik 1100 o mocy 25 KM. W późniejszym czasie wprowadzono jednostki 1200, 1300, 1500 i 1600. Najmocniejsza ma 50 KM. Wszystkie to przeciwsobne konstrukcje typu bokser chłodzone powietrzem. Oprócz Niemiec Garbusa produkowano w Brazylii oraz Meksyku. W 2003 r. powstał ostatni model o numerze 21 529 464. Przez cały okres produkcji modernizowano nadwo-zie. Obecnie wśród kolekcjonerów najcenniejsze są modele sprzed 1972 r., które miały płaską szybę przednią i metalową deskę rozdzielczą. Niektóre elementy pasują do modeli z różnych roczników, ale prawdziwi kolekcjonerzy starają się utrzymać auto w 100 proc. oryginalne. Ważne jest to, że Garbus to youngtimer, którym pomimo znacznego wieku można jeździć na co dzień.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium