Volvo FE CNG (Compressed Natural Gas) zostało opracowane głównie z myślą o zastosowaniach obejmujących krótkie cykle jazdy z częstymi postojami, takich jak wywóz odpadów czy lokalny transport dystrybucyjny. Jest wyposażone w nowy 9-litrowy silnik o zapłonie iskrowym, zasilany sprężonym gazem ziemnym i spełniający normę emisji spalin Euro 6, oraz automatyczną skrzynię biegów. Jednostka dysponuje 320 KM mocy i 1356 Nm momentu obrotowego.

Spaliny powstające w wyniku spalania metanu są bezwonne i zawierają bardzo mało szkodliwych substancji. Jeżeli stosuje się metan w postaci biogazu, czyli pozyskiwany z surowców organicznych, ogólna emisja dwutlenku węgla może być nawet o 70 proc. mniejsza, w porównaniu z pojazdem wyposażonym w konwencjonalny silnik wysokoprężny.

- Silniki o zapłonie iskrowym szczególnie dobrze sprawdzają się w cyklach jazdy obejmujących krótkie dystanse i częste zatrzymania wymuszane intensywnością ruchu drogowego - wyjaśnia Christina Eriksson, dyrektor handlowy ds. alternatywnych układów napędowych w Volvo Trucks.

Dzięki automatycznej skrzyni biegów pojazd charakteryzuje się porównywalnymi właściwościami jezdnymi do konwencjonalnego Volvo FE. Automatyczna skrzynia biegów zapewnia również większe przyspieszenie.

- W perspektywie długofalowej metan jako paliwo samochodowe stanie proekologiczną alternatywą dla oleju napędowego- mówi Lars Mårtensson, dyrektor ds. ochrony środowiska w Volvo Trucks.

Sprzedaż nowego Volvo FE CNG w Europie rozpocznie się w sierpniu br., zaś produkcja seryjna - na początku roku 2015.

Biogaz jest podobny do gazu ziemnego, lecz jest surowcem odnawialnym, powstającym w wyniku rozkładu materii organicznej przez bakterie w środowisku beztlenowym. Może być pozyskiwany np. z odpadów i innych materiałów organicznych. Jeżeli paliwem w samochodzie ciężarowym jest biogaz, silnik emituje do 70 procent mniej dwutlenku węgla, w porównaniu z konwencjonalnym silnikiem zasilanym olejem napędowym.