W systemie znajdzie się mapa wolnych miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Specjalne czujniki lub kamery będą na żywo sprawdzać, czy w danym punkcie stoi już auto. Kierowcy za pomocą aplikacji będą mogli również szybko sprawdzić najlepszą trasę do celu oraz zapłacić za parkowanie.

Mniej korków i spalin

Dyrektor Biura Polityki Mobilności i Transportu Urzędu m.st. Warszawy Michał Domaradzki podkreślił we wtorek na konferencji prasowej z siedzibie ZDM, że założeniem systemu nie jest tylko umożliwienie sprawnego znalezienia miejsca postojowego w ścisłym centrum Warszawy, ale również walka ze smogiem oraz zaoszczędzenie pieniędzy wydawanych przez kierowców na paliwo. Dynamiczna informacja parkingowa umożliwi również równomierne wykorzystanie miejsc w SPPN. Jak szacuje ZDM, dziś auta krążące w poszukiwaniu wolnego miejsca postojowego stanowią 20-30 proc. ruchu w centrum stolicy.

"Chcemy skorzystać z możliwości, które dają nowe technologie, bo ten program jest naprawdę nowatorski - nie tylko na skalę europejską, ale i światową" - powiedział we wtorek na konferencji dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski. "Liczymy, że taki innowacyjny projekt zainteresuje potencjalnych wykonawców, którzy wraz z nami wprowadziliby tą potrzebną, ale i nowatorską usługę. Do połowy maja szukamy podmiotów, które zgłoszą wniosek o udział w postepowaniu" - dodał.

Pionierski projekt

Dialog konkurencyjny, ogłoszony przez ZDM, poprzedzi wybór dostawcy i operatora systemu. Firmy biorące udział w dialogu, będą mogły zgłosić swoje uwagi co do szczegółów zamówienia. Na podstawie ich sugestii zostanie opracowany ostateczny zakres projektu. Następnie wykonawcy zostaną zaproszeni do składania ofert. Zwycięska oferta ma zostać wyłoniona pod koniec 2019 r. Realizacja projektu, obejmująca zaprojektowanie aplikacji, przygotowanie bazy danych oraz zakup i montaż sprzętu w całej strefie może potrwać ok. dwóch lat.

"Przede wszystkim jest duża potrzeba uporządkowania wiarygodnych danych dotyczących tego, co się dzieje w danej chwili na ulicach. Kilkaset w samym centrum organizacji ruchu rok w rok, czasowych czy docelowych, awarie - to wszystko musimy ujmować w ramach danych, które posłużą na koniec do tego projektu" - podkreślił Puchalski.

Projekt będzie realizowany dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej w ramach Wirtualnego Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego. Do systemu dołączy też Legionowo, Marki, Pruszków, Radzymin i Ząbki. Stolica dostała 17 mln zł dotacji unijnej na uruchomienie i obsługę systemu w latach 2020-2026. Dofinansowanie zakłada ok. 10 tys. miejsc parkingowych, jednak projekt ma objąć łącznie 30 tys. miejsc - pozostałe środki są uwzględnione w budżecie miasta na kolejne lata. (PAP)