Arktyczny wyścig

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Fińskie Rovaniemi znane jest z dwóch powodów: siedziby Świętego Mikołaja oraz przebiegającego w pobliżu kręgu polarnego. Jednak raz do roku to uniwersyteckie miasteczko jest widownią uznawanego za najzimniejszy i jedyny spośród rajdów samochodowych na świecie prowadzony na kole podbiegunowym - Arctic Lapland Rally.

Zdarzało się już tutaj, że uczestników dziesiątkowały nie tyle trudne odcinki specjalne, co sięgające nawet minus 40 st. Celsjusza temperatury. W tych warunkach tylko nieliczne auta były w stanie przeciwstawić się siłom arktycznej przyrody. Ale ten arktyczny pojedynek, choć uznawany zaledwie za imprezę regionalną (niemniej zaliczany do klasyfikacji mistrzostw Europy ze współczynnikiem 10), cieszy się sporym zainteresowaniem głównie młodych rajdowców, którzy chcą doskonalić swoje umiejętności na śniegu i lodzie. A muszą być one wysokie, bo kręte i zaśnieżone odcinki specjalne nie wybaczają błędów. Co ciekawe, nawet fińscy mistrzowie kierownicy tu właśnie zdobywali swoje szlify. A warto wspomnieć przynajmniej tych największych: Ari Vatanen wygrał dwukrotnie w 1977 i w 1978 roku na Fordzie Escorcie RS 1800, Tommi Mäkinen stanął na podium w 1989 r. jadąc Lancią Delta HF, a trzykrotnie (w 1996, 1997 i 1998 roku) triumfował tu także (na Toyocie Celice GT-4) obecny mistrz świata Marcus Grönholm.Jednak liderzy tegorocznego rajdu znani byli, zanim on się rozpoczął. Jadący Toyotą Corollą WRC Pasi Hagström wygrał już raz na tej trasie w 1999 roku, a w 1998 był drugi. Jeszcze większe doświadczenie ma Sebastian Lindholm, który stanął tu na najwyższym podium w 1995 roku, a w 1996 i 2000 r. znalazł się na drugim miejscu. I właśnie pomiędzy tymi zawodnikami już od pierwszego odcinka rozpoczęła się ostra walka. Hagström bardzo szybko objął prowadzenie w klasyfikacji, wyprzedzając jadącego Peugeotem 206 WRC Lindholma. Po pierwszym dniu wręcz pewne było, że ten ostatni zajmie co najmniej drugie miejsce. Pechowy dla Lindholma okazał się jednak (nomen omen) 13 odcinek specjalny. W chwilę po awarii silnika stracił wspomaganie kierownicy i wyleciał na zakręcie. Strata do lidera z 50 sekund wzrosła do blisko 10 minut. Lindholm z drugiej pozycji przesunął się na 19 i pomimo że w mistrzowskim stylu wygrał 14 i 16 OS, na mecie sklasyfikowany został dopiero na 12 miejscu. Hagström ostatecznie wygrał 9 z 16 odcinków specjalnych, Lindholm 6. Wyniki 36. Arctic Lapland Rally: 1. Pasi Hagström/Tero Gardemeister - Team Toyota Castrol Finlandia, Toyota Corolla WRC; 2. Janne Tuohino/Petri Vihavainen - Portal internetowy lpm Finlandia, Toyota Corolla WRC; 3. Jari Latvala/Aulis Ahonen - Jari Latvala Team, Ford Escort WRC; 4. Juha Hellman/Jani Laaksonen - Juha Hellman Team, Mitsubishi Carisma GT; 5. Kari Kivenne/Juha Oksa - Kari Kivenne Team, Misubishi Carisma GT.Dariusz Kowalczuk

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków