Logo
WiadomościAktualnościSprzęt drogowców i kolejarzy na ciężką zimę — od Syberii po Kanadę

Sprzęt drogowców i kolejarzy na ciężką zimę — od Syberii po Kanadę

Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
  • Do zimowego utrzymania stosuje się nie tylko duże ciężarówki, służby chętnie korzystają z traktorów, maszyn budowlanych oraz specjalistycznych pojazdów takich jak słynne Unimogi
  • W najcięższych warunkach drogowych wykorzystuje się samochody z ogumieniem z kolcami lub łańcuchami oraz napędem na wszystkie koła
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Im ważniejsza trasa, tym cięższy sprzęt. Zwykle na najistotniejszych drogach krajowych stosuje się duże pługosolarki, czyli spore ciężarówki z modułami do posypywania nawierzchni. Zależnie od regionu oraz pogody ciężarówki wyposażane są w dodatkowe pługi mocowane z boku oraz pod pojazdem. Dzięki temu łatwiej oczyścić większą powierzchnię drogi oraz wyrównać pobocze. Takie pojazdy można spotkać na drogach Norwegii, Szwecji czy dalekiej Syberii.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są najpopularniejsze pojazdy do odśnieżania w Polsce?
Czy sprzęt do zimowego utrzymania dróg różni się w różnych krajach?
Jakie są zalety używania Unimogów w zimie?
Dlaczego pikapy są popularne za oceanem do zimowego utrzymania dróg?

Jednak do zimowego utrzymania stosuje się nie tylko duże ciężarówki. Za oceanem popularne są pikapy, w których zwykle można spotkać mocne benzynowe lub wysokoprężne silniki V8 (np. o poj. 7,3 l w Fordach z serii F). Służby komunalne chętnie sięgają także po niewielkie, lekkie traktory (idealnie sprawdzają się do usuwania śniegu z chodników czy ścieżek rowerowych) oraz różne maszyny budowlane (małe koparko-ładowarki czy charakterystyczne równiarki powszechnie wykorzystywane do budowy dróg).

Drogowcy używają ponadto słynnych Unimogów, które służą przez cały rok. W sezonie letnim przydają się np. do koszenia trawy, a w zimowym do utrzymania przejezdności tras. Na najcięższe warunki, np. drogi techniczne i dojazdowe do wyciągów narciarskich, stosuje się charakterystyczne pługi wirnikowe, które tną oraz rozdrabniają lód i zmrożony śnieg.

W drugiej już galerii (pierwszą znajdziecie pod poniższym linkiem) pokazujemy pojazdy służb z Austrii, Kanady, Litwy, Niemiec, Rosji, Szwecji, Ukrainy i USA.

Udostępnij:
Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium