Finansowo Audi od lat jest na plusie. A co jest lepsze od plusa? Jeszcze większy plus! Żeby było to możliwe, Ingolstadt zabiera się do rozbudowywania oferty tam, gdzie jest ona najbardziej dochodowa, czyli właśnie w grupie pojazdów rekreacyjnych. Obecna paleta rodziny Q ma jeszcze wielki potencjał.

Q1/Q2: najmniejszy SUV jako hybryda i supersportowe RS

Audi potrzebuje godnego konkurenta dla BMW i3, przydałby się też rywal dla Smarta. Szef firmy odpowiedzialny za rozwój Wolfgang Dürheimer nie zaproponuje jednak żadnego oszczędnego „pudełka” na kołach, lecz pełnowartościowy 4-miejscowy pojazd. W związku z tym pierwotnie myślano o aucie wywodzącym się z A1. Teraz jednak szefostwo bardziej skłania się w stronę Q2, które wystartuje w 2015 roku. W międzyczasie kierownictwo bardziej szczegółowo sprecyzowało swoje oczekiwania – efekt przemyśleń nazywa się Q1, czyli 4-drzwiowa wersja Q2, pod maską której znajdzie się też napęd hybrydowy.

Obecnie rywalizują z sobą dwie koncepcje napędu: Dual Mode Hybrid (DHM) i rozwijana przez VW hybryda plug-in (PHEV). DHM to rozwiązanie Audi, które składa się ze 130-konnego, 3-cylindrowego silnika 1.5 z dwoma „elektrykami”. Jeden z nich pracuje jako rozrusznik i generator, drugi ma za zadanie wspomagać trakcję. Do 50 km/h możemy jeździć w trybie czysto elektrycznym, wykorzystując moc 116 KM. Do 130 km/h system pracuje z siłą dwóch serc, a powyżej dominującą rolę odgrywa motor spalinowy. Moc systemu ma wynieść 177 KM, a elektryczny zasięg to 90 km. Przy wspomaganiu silnika spalinowego przez jednostkę elektryczną spalanie ma wynieść 1,0 l/100 km (23 g CO2/km).

Podczas gdy DMH zostanie zaprezentowane w 2017 roku, Q1 PHEV będzie można zamówić już pod koniec 2015 r. Moc systemu (200 KM) obiecuje jeszcze większą dynamikę przy podobnym apetycie na paliwo. PHEV ma się składać ze 100-konnego motoru 1.4 TFSI oraz jednostki elektrycznej o takiej samej mocy. Za przeniesienie napędu ma odpowiadać 7-stopniowe DSG (w DHM – CVT).

Q3 ma być bardziej sportowe i... powstrzyma Q4

W 2018 roku Q3 zostanie zastąpione nowym modelem, który będzie korzystał już z modułowej platformy nadwoziowej MQB. Sportowe Q3 S z nowym wysokoprężnym silnikiem biturbo 2.0 będzie rozwijało moc 231 KM i 500 Nm maksymalnego momentu. Wyżej w ofercie znajdzie się Q3 RS, z 310-konnym, 5-cylindrowym motorem benzynowym.

Wydaje się, że w świeżo uporządkowanej rodzinie Q jest coraz mniej miejsca na Q4. Dlaczego? Po pierwsze, Audi nie jest pewne, czy pomiędzy Q2 i Q6 została wystarczająca przestrzeń na jeszcze jedno auto z nadwoziem przypominającym coupé. Po drugie, segment ten jest już mocno obstawiony przez A3 Sportbacka i planowane A3 Vario. Do tego samo Q3 wygląda wystarczająco „kupetowato”. Ważą się też losy Q4 Speedstera ze zdejmowanym panelem dachowym.

Materiał pochodzi z najnowszego numeru magazynu „Auto Świat” dostępnego w najlepszych punktach sprzedaży.