Jeśli zostanie utrzymany termin wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, to od 29 marca przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie czeka sporo zmian. Na Wyspach Brytyjskich są produkowane m.in. Honda Civic, nowa Toyota Corolla, Nissan Qashqai, niemal cała paleta aut Jaguara, Bentley Continental, większość modeli Land Rovera, MINI oraz Ople.

Wszystkie te firmy będą musiały dostosować się do nowej rzeczywistości celnej, podatkowej, kontroli na granicach. Honda zapowiedziała już przeniesienie produkcji Civica do swoich fabryk w innych rejonach świata. Pozostali też przygotowują się do nowej rzeczywistości. Mogą postąpić podobnie jak Honda.

Wszystkie zmiany dotkną najbardziej pracowników tych fabryk, gdyż nie obędzie się bez redukcji zatrudnienia. Przemysł motoryzacyjny na Wyspach Brytyjskich jest jednym z największych odbiorców podzespołów samochodowych produkowanych w Polsce. Ich eksport przynosi nam kilka dobrych miliardów euro.

Nie ma wątpliwości, że konieczne będą ograniczenia produkcji, że trudniej będzie dostarczać podzespoły do brytyjskich fabryk. Czy u nas także dojdzie do ograniczenia liczby zatrudnionych w tym sektorze? Na razie polskie fabryki muszą liczyć na siebie, gdyż nie słychać, żeby odpowiednie ministerstwa miały jakiś plan awaryjny w związku z brexitem. A tymczasem polecamy nasz tegoroczny katalog „Używane”, który już w tym tygodniu pojawi się w kioskach. 

Więcej znajdziecie w najnowszym, wydaniu Auto Świata - zapraszamy do lektury

Auto Świat 12/2019 Foto: Auto Świat
Auto Świat 12/2019