Auto Świat Wiadomości Aktualności Autonomiczny samochód Toyoty pojawi się na ulicach

Samochód do rozwoju i testowania systemów aktywnego bezpieczeństwa i autonomicznej jazdy został oficjalnie zaprezentowany na początku br. podczas targów CES w Las Vegas. Do tej pory był on testowany w specjalnym ośrodku Instytutu Badawczego Toyoty (TRI) w Michigan, w którym odwzorowano infrastrukturę wyspy Odaiba w Tokio. To właśnie na niej odbędzie się następny etap tego projektu – symulowane scenariusze drogowe zastąpi prawdziwy ruch miejski. Będzie to bardzo poważny sprawdzian dla wszystkich elementów systemu autonomicznej jazdy – będzie on musiał uwzględnić pieszych, inne pojazdy, korki oraz zróżnicowane warunki drogowe.

Platform 4 reprezentuje już czwarty poziom autonomii – tzn. że samochód przez większość czasu jest zdolny poruszać się w pełni autonomicznie bez kontroli kierowcy, zarówno na autostradzie, jak i w ruchu miejskim, oraz komunikuje się z innymi pojazdami. Działanie system będą mogli wypróbować wybrani mieszkańcy Tokio, którzy zgłoszą się do projektu. Testy będą odbywać się od lipca do września 2020 roku. Zgodnie z japońskim prawem w samochodzie będzie obecny kierowca bezpieczeństwa.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

„Wybierając na miejsce testów Odaibę, ustawiliśmy poprzeczkę bardzo wysoko. Tego rodzaju otoczenie wymaga skokowego rozwoju możliwości naszej technologii w bardzo krótkim czasie” – powiedział dr Gill Pratt, CEO Toyota Research Institute. – „Aby to osiągnąć, ściśle współpracujemy z zespołem Advanced R&D Division Toyota Motor Corporation oraz z tokijską firmą Toyota Research Institute-Advanced Development (TRI-AD), który odpowiada za opracowanie oprogramowania do zautomatyzowanych samochodów”.

Podczas prezentacji w Tokio przedstawiciele TRI oraz TRI-AD przyznali, że czeka ich jeszcze wiele pracy nad technologią jazdy bez udziału kierowcy. W pełni autonomiczne samochody na publicznych drogach to nadal odległa przyszłość. Największymi wyzwaniami pozostają reakcje na nagłe zachowania innych uczestników ruchu, rozpoznawanie obiektów w szerokim zakresie oraz przewidywanie niespodziewanych sytuacji na drodze. Komputer jeszcze długo nie będzie w stanie prowadzić tak jak człowiek (dotyczy to wszystkich producentów samochodów), ale może go wyręczać w wielu sytuacjach. Poza aspektami technicznymi, wyzwanie stanowią również odpowiednie regulacje prawne.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków