Jeszcze w 2006 r. droga krajowa 18 dostała drugą jezdnię i był to pierwszy krok dostosowywania tej trasy do klasy autostrady. Od 2019 r. zaczęto natomiast modernizować drugą nitkę, południową, która jeszcze niedawno obłożona była betonowymi płytami, które pochodziły z czasów II wojny światowej. Remont podzielony jest na cztery odcinki i — jak informuje Rzeczpospolita — jeden z nich zostanie oddany do użytku już we wrześniu. To odcinek Żary Zachód-Iłowa o długości 22 km, położony w województwie lubuskim. Jest to jednocześnie obwodnica miejscowości Żary.

Autostrada A18 mapa Foto: GDDKiA
Autostrada A18 mapa

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Cała trasa w drugiej połowie 2023 r.

Łączna długość trasy w remoncie ma 70 km, a reszta odcinków autostrady A18 ma być oddana do użytku w drugiej połowie 2023 r. Pierwszy z nich ma 11,6 km i ciągnie się od węzła Żary Zachód aż do granicy państwa z Niemcami, kolejny ma 16,2 km i zaczyna swój bieg od węzła Iłowa i kończy na granicy województwa lubuskiego i dolnośląskiego. Z kolei ostatni odcinek A18 położony jest już w województwie dolnośląskim i ma 21,5 km. Swój bieg kończy w Golnicach, gdzie łączy się z autostradą A4.

Remont trasy obejmuje rozbiórkę istniejącej nawierzchni betonowej, odtworzenie jezdni z betonu cementowego przy wykorzystaniu kruszcu stanowiącego starą nawierzchnię. Ponadto trasa będzie poszerzona i wyposażona w niezbędne elementy ochrony środowiska i bezpieczeństwa, tak by była pełnoprawną autostradą.

To istotna droga, ponieważ jest ona częścią międzynarodowej trasy łączącej Niemcy, Polskę, Słowację i Ukrainę.