Ostatnich kilkanaście dni było szczególnie nerwowe. Na szczęście okazało się, że premier Kazimierz Marcinkiewicz nie sięgnie po pieniądze kierowców, by łatać dziurę budżetową -zablokował wzrost akcyzy na benzyny. Według Ministerstwa Finansów brak podwyżki akcyzy na paliwa zmniejszy wpływy do budżetu o 1,2 mld zł. Premier zapewnia jednak, że wie, gdzie szukać pieniędzy. Zapewnienia premiera, że akcyza na paliwa powinna pozostać na możliwie najniższym poziomie, oznacza jeszcze jedno. W 2006 r. nie wróci stara stawka akcyzy (wzrost o 25 gr/l), nie będzie także jej wzrostu o kilkanaście gr/l, jak zakładał projekt budżetu na rok 2006. Premier uważa, że ceny paliw mogą być jeszcze niższe kosztem mniejszych marż rafinerii i stacji paliw. Według wyliczeń rządu PKN Orlen i Grupa Lotos zbiły fortunę, gdyż utrzymały wysokie ceny benzyn, mimo iż akcyza była niższa o 25 gr/l. Benzyna może kosztować poniżej 4 złNiskie ceny paliw proponują stacje przy hipermarketach. W Warszawie w zeszłym tygodniu ceny benzyn 95 wynosiły średnio 4,2 zł. Najniższe były przy hipermarketach, np. w Auchan litr benzyny 95 kosztował 3,85 zł. Aurelia Kuran-Puszkarska, szefowa Polskiej Izby Paliw Płynnych, mówi, że za kilka lat w Polsce może być podobna sytuacja jak we Francji, gdzie hipermarkety kontrolują połowę rynku paliw, doprowadzając do bankructwa małe stacje.Obecnie w Polsce najwięcej stacji paliw przy hipermarketach ma Auchan - 14. 12 stacjami dysponuje sieć Intermarche. 11 stacji należy do Tesco. O klientów walczą także inne hipermarkety - Géant (6) oraz E.Leclerc (5).Podbój znacznej części rynku sprzedaży detalicznej paliw przez hipermarkety może być niekorzystny dla kierowców. We Francji sklepy wielkopowierzchniowe podniosły ceny paliw, gdy zaczęły kontrolować połowę rynku. W Polsce będzie podobnie?Olej napędowy droższy od benzyny?W niektórych miastach Polski ceny oleju napędowego zrównały się z ceną benzyny 95 lub nawet ją przewyższają. Dlaczego? Okazuje się, że ON w sprzedaży hurtowej jest obecnie droższy od benzyny 95 o około 50 zł na 1000 l. Niższej cenie nie sprzyjają także niedobory ON na niektórych stacjach paliw. Trudniej również obniżyć cenę ON kosztem marży stacji paliw, która jest nawet dwukrotnie niższa od marży na benzyny. Konkurencją stacji przy hipermarketach mają być stacje ekonomiczne. Wojciech Heydel, wiceprezes zarządu ds. sprzedaży w PKN Orlen, mówi, że klienci oczekujący dobrej jakości paliw w atrakcyjnych cenach stanowią 25 proc. kierowców odwiedzających stacje paliw. By sprostać zapotrzebowaniu rynku, Orlen otworzył 15 ekonomicznych stacji sprzedaży Bliska oferujących paliwa o kilka groszy taniej niż stacje premium. W godzinach nocnych (22-6.00) niektóre obiekty działają jako stacje bezobsługowe. W tym czasie cena paliw (z wyjątkiem LPG, którego tankowanie bez obsługi pracownika jest niemożliwe) jest niższa o kolejne kilka groszy. Do końca 2005 r. Orlen planuje uruchomić 30 obiektów ekonomicznych, do 2009 roku - 1000 stacji. Również Statoil otworzył 11 ekonomicznych stacji pod marką 123. Grupa Lotos także rozważa inwestycje w tanie stacje.Andrzej Florczak, BM ReflexBenzyny tanieją, olej napędowy drożeje- Na stacjach obserwujemy zmniejszanie się różnicy między średnimi cenami oleju napędowego i benzyny Eurosuper 95 (24 listopada średnia cena litra Pb 95 wynosiła 4,04 zł, podczas gdy litr ON kosztował 3,86 zł). W okresie między 25 listopada 2004 r. a 6 stycznia 2005 r. średnie ceny paliw spadły odpowiednio: ON o 6 gr/l oraz Pb 95 o 23 gr/l. Jeśli w tym roku dojdzie do podobnych obniżek, to średnie ceny oleju napędowego i Eurosuper 95 mogą się zrównać. Zmniejszanie się różnicy między średnimi cenami ON i Pb 95 jest konsekwencją wzrostu popytu na oleje w okresie zimowym przy jednoczesnym spadku zapotrzebowania na benzyny.Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy LotosNie zbijamy kokosów na paliwie- Nie podjęliśmy jeszcze decyzji, czy wejdziemy na rynek tzw. stacji ekonomicznych. Stawiamy obecnie na obiekty nowoczesne, dobrze wyposażone, z szeroką gamą usług. Nasi klienci z pewnością docenią też najwyższą jakość paliw produkowanych przez Lotos. W pełni obniżyliśmy wysokość akcyzy na benzyny we wrześniu br., choć nie było to natychmiastowe. Polskie rafinerie nie zarabiają tak ogromnych pieniędzy, jak koncerny zagraniczne, np. Shell czy BP, bo nie mają istotnych własnych złóż ropy. My głównie zarabiamy na przerobie ropy i sprzedaży paliw. Zależy nam również i robimy wszystko, by ceny paliw były niższe. Tańsze paliwo gwarantuje większe obroty i zyski.Tanie paliwo w markeciePaliwo na stacjach paliw przy hipermarketach jest najtańsze na rynku. Prym w zbijaniu cen wiedzie sieć Auchan skupiająca obecnie 14 stacji (w Sosnowcu za miesiąc oddana zostanie 15.). Wbrew utartej opinii markety nie oferują paliwa po kosztach - naliczają małe marże.Stacje bezobsługoweZa obsługę, wyposażenie sklepu itp. płacą klienci. Żeby zredukować koszty, firma Neste jako pierwsza na rynku zaproponowała klientom stacje bezobsługowe, gdzie paliwo jest tańsze nawet o kilkanaście groszy. Na tanie stacjestawia również Orlen, któremu spada udział w rynku sprzedaży detalicznej. Do końca br. uruchomi 30 tanich obiektów.Cenowa odwilżOd początku 2005 r. ceny benzyn i oleju napędowego systematycznie rosły do września. W tym miesiącu rząd obniżył akcyzę na benzyny o 25 gr/l. Tym samym zmniejszyła się różnica w cenie między benzyną 95 a olejem napędowym. Jest szansa, że najbliższe tygodnie przyniosą kolejne obniżki.